۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83099132
T T
۰ نفر
چرخش چرخ گردشگری كردستان بر محور زیر ساخت

سنندج - ایرنا - گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراكز هویت ساز، موضوعی كه در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر آن تاكید شده، مساله ای راهبردی برای توسعه این صنعت در كشورمان محسوب می شود اما تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و توجه به دیدگاه كارشناسان است.

به گزارش ایرنا، امروزه گردشگری در جهان به عنوان یكی از بخش های مهم اقتصادی شناخته شده و این صنعت در ایران نیز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است اما آنگونه كه انتظار می رود جایگاه واقعی خود را در كشورمان بدست نیاورده است.
اگر چه دولت های مختلف برنامه هایی از جمله طرح جامع گردشگری را برای توسعه این بخش در دستور كار قرار دادند اما با این وجود به اعتقاد كارشناسان تاكنون كار شاخص و قابل قبولی در این حوزه به ویژه در استان كردستان انجام نگرفته است.
در سال های اخیر سندی تحت عنوان الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با كمك فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان دانشگاهی در 56 بند تهیه و تدوین شد تا به عنوان سندی بالادستی و چشم انداز 50 ساله در راس سیاست گذاری های توسعه ایی كشور قرار گیرد.
مهرماه امسال بود كه طی فراخوانی از سوی رهبر معظم انقلاب از تمام دستگاه ها، مراكز علمی، نخبگان، صاحب نظران و استادان دانشگاه خواسته شد به بررسی عمیق تر این سند پرداخته و نظرات و پیشنهادهای خود را برای ارتقای آن ارائه دهند.
بررسی بند 34 این سند (گسترش قطب های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراكز هویت ساز) بهانه ای شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سنندج میزگردی با حضور حمید اسكندری معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سوران احمدی زاد استاد دانشگاه و آوات مُكاری رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان برگزار كند.

** سند الگوی اسلامی ایرانی در همسو كردن توانمندی های مختلف موثر است
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با بیان اینكه این استان دارای ظرفیت هویت ساز است و در بحث طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی پتانسیل های زیادی دارد، گفت: می توان روی این ظرفیت ها مانور داد و كردستان را به یكی از قطب های اصلی گردشگری هویت ساز كشور تبدیل كرد.
حمید اسكندری سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را سندی توسعه ای و ارزشمند در زمینه های مختلف دانست و تاكید كرد: اجرایی كردن این سند راهكاری برای همسو كردن توانمندی های شاخه های مختلف و مانعی برای موازی كاری در بخش های گوناگون است.
وی اظهار داشت: با عمل به بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می توان جاذبه ها و پتانسیل های خاص یك منطقه را به راحتی شناسایی كرد و در سطح كشور و خارج از استان آنها را با هدف جذب گردشگر عرضه كرد.
اسكندری یادآور شد: باید با بهره گیری از فرهنگ بومی محلی، آیین و سنت ها، طرز تفكر، مراسم های مذهبی و عرفانی در مناطق مختلف كردستان به عنوان نوعی جاذبه برای جذب گردشگر بهره برد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با اشاره به اینكه در سال های اخیر در استان در گردشگری سلامت (بخش پزشكی) كارهای خوبی صورت گرفته است، افزود: می توان در زمینه جذب گردشگر سلامت از پتانسیل ها و امكانات موجود استفاده، زمینه حضور گردشگران خارجی و منطقه ای را فراهم كرد.
وی همجواری با مرز عراق را ظرفیتی بسیار خوب برای جذب گردشگر خارجی در كردستان دانست و اضافه كرد: فاصله كم مرز با مركز استان (سنندج) و تجهیزات پزشكی، وجود پزشكان ماهر، قرابت فرهنگی با كردستان عراق و خدمات پزشكی ارزان قیمت، پتانسیلی ارزشمند برای رونق گردشگری سلامت در این منطقه است.
اسكندری به شاخه های گردشگری سلامت (پزشكی، تندرستی و درمانی) اشاره كرد و گفت: در بحث تندرستی با توجه به وجود چشمه های آب معدنی و آب درمانی در سطح استان، می توان گام های بلندی برای جذب گردشگر برداشت.

** گردشگری جزو 10 بند نخست بخش تدبیر سند باشد
دكترای مدیریت گردشگری نیز در این میزگرد خبری با اشاره به اینكه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت قرار است سال 1444 تحقق پیدا كند، گفت: سند مذكور براساس شاخص های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی كشور تدوین شده و نقدی كه می توان بر آن داشت مربوط به اولویت بندی بندهای موجود در بخش تدبیر است.
سوران احمدی زاد با بیان اینكه توریسم امروزه یكی از مهمترین منابع درآمدی جهان محسوب می شود، افزود: از توریسم به عنوان صنعت دوم یا سوم نام برده می شود بنابراین چنین حوزه ای ظرفیت این را دارد كه بالاتر از بند 34 در این سند مطرح شود و جزو 10 اولویت نخست سند باشد كه اینگونه اثرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
وی تاكید كرد: خواه ناخواه ایران از تك محصولی بودن خارج می شود و نمی تواند صرفا كشوری نفتی باشد لذا توریسم می تواند بهترین پایه توسعه آن محسوب شود.
احمدی زاد با اشاره به اینكه ایران تمام شاخص ها و گونه های گردشگری را دارد، یادآور شد: بیشتر ظرفیت های موجود گردشگری در كشورمان بطور بالقوه وجود دارد فقط لازم است به بالفعل تبدیل شود.
این استاد دانشگاه به آینده پژوهی هایی كه در استان كردستان انجام شده اشاره كرد و اظهار داشت: این آینده پژوهی ها نشان می دهد كه كردستان قرار نیست صنعتی شود و كشاورزی آن هم به این زودی ها مكانیزه نخواهد شد پس توجه به صنعت گردشگری بسیار ضروری است.
احمدی زاد افزود: 2 حوزه ای كه در این آینده پژوهی ها ثابت شده می تواند منجر به رشد و توسعه استان شود، توریسم و ترانزیت كالا است.
وی با اشاره به اینكه ترانزیت خود می تواند عاملی برای توسعه توریسم باشد، یادآور شد: با توجه به مزایای گردشگری كه در استان ما وجود دارد، توریسم یكی از عوامل منطقی است كه می توان برروی آن تمركز كرد.

** ضعف مدیریت عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در كردستان است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان هم با بیان اینكه ضعف مدیریت سال های گذشته عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در استان است، افزود: سندهای توسعه ای كه 40 یا 50 سال گذشته ایجاد شده چه می شود و آن همه هزینه چه شد؟
آوات مكاری ادامه داد: برای استان كردستان در سندهای توسعه قبلی چه مواردی پیش بینی شد؟ آیا از لحاظ زیرساختی كارهای عمرانی ایجاد شد تا سندهای بعدی را محقق كنیم؟
وی به نبود فرودگاه بین المللی، حمل و نقل ریلی و جاده مناسب در استان اشاره كرد و گفت: از آنجایی كه هنوز برنامه ریزی های قبلی به نتیجه نرسیده پس چگونه می توانیم سند توسعه ای جدید را تحقق بخشیم؟
مكاری به فرابخشی بودن مدیریت گردشگری اشاره كرد و یادآور شد: در سال های گذشته اعتبار لازم برای توسعه گردشگری در كردستان تخصیص نیافت و موازی كاری و بوروكراسی نیز عامل دیگر ضعف در این حوزه است.
وی توسعه گردشگری را جدا از زیرساخت ها نیازمند تسهیل گر و سیاست گذار بودن بخش دولتی دانست و تاكید كرد: باید حوزه گردشگری ضمن آموزش صحیح، به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان به طرح جامع گردشگری نیز اشاره ای داشت و اظهار داشت: این طرح هزینه های زیادی را بر میراث فرهنگی تحمیل كرد اما نتیجه ای نداشت.
مكاری از ضعیف بودن بازاریابی بخش گردشگری كردستان نیز انتقاد كرد و گفت: از آنجایی كه بخش خصوصی قوی داریم باید زمینه ورود آنان به حوزه گردشگری را با ارائه تسهیلات مورد نیاز فراهم كنیم.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه در حال گذر از بازاریابی و تبلیغ از كاغذی به دیجیتال هستیم در میراث فرهنگی با توعی سردرگرمی مواجه شدیم.
مكاری افزود: تلاش می كنیم بخش خصوصی را وارد كار كرده و ساختار تبلیغات را در حوزه گردشگری تغییر دهیم.

** نگاه كارشناسان تبدیل به سند شود
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان در ارتباط با وجود بسته سرمایه گذاری در استان گفت: بسته های سرمایه گذاری كه در استان تدوین شده قدیمی است و با حساب و كتاب امروز همخوانی ندارد.
اسكندری با اشاره به اینكه سند ایران اسلامی پیشرفت، گردشگری در استان را در اولویت قرار داده شده است، افزود: قطعا تا در محیطی قرار نگیرید نمی توانید شناختی از توانمندی و ضعف آن داشته باشید لذا می طلبد در این سند از نگاه كارشناسان بیشتر بهره گرفته شود.
وی یكی از ضعف های كشور را نگاه از بالا به پایین در سیاست گذاری ها خواند و اظهار داشت: انتظار می رود نگاه كارشناسان تبدیل به سند شود چرا كه آنها دردها و مشكلات را بهتر می شناسند.
اسكندری اضافه كرد: اسناد قبلی كه نوشته شد به دلیل نگاه از بالا به پایین حاكم در آنها، در برخی از استان ها بسیاری از بندهایش قابلیت اجرایی نداشت.
وی تحقق و اجرای تمامی بندهای سند اسلامی ایرانی پیشرفت را مستلزم تشكیل تیم كارشناسی در استان های مختلف كشور و ارائه نظرات این كارگروه ها به مركز مدیریت این سند دانست.

** گونه های گردشگری بند 34 سند با ظرفیت های كردستان همپوشانی دارد
دكترای مدیریت گردشگری نیز در ادامه با بیان اینكه مزیت های گردشگری كردستان باید در راستای تحقق این سند اولویت بندی شوند، گفت: گونه های گردشگری كه در بند 34 مطرح شده با ظرفیت های موجود در استان كردستان هم پوشانی دارد.
احمدی زاد اظهار داشت: معتقدم در این چند سال فعالیت بخش دولتی در گردشگری كردستان متفاوت از سنوات گذشته بوده بطوریكه شاهد خروج از ركود و بازاریابی و برندسازی خوبی در این حوزه بوده ایم.
وی یكی از اقدامات مطلوب انجام شده را معرفی كردستان به عنوان پایتخت نوروز كشور خواند و افزود: لازم است بخش خصوصی به حوزه گردشگری ورود و بخش دولتی به عنوان تسهیلگر عمل كند چرا كه همه ما خواهان وجود دولت ناظر و تسهیلگر هستیم نه مجری.
این استاد دانشگاه مهمترین شاخص توریسم فرهنگی را بخش غذا اعلام كرد و یادآور شد: در استان كردستان ده ها نوع غذای محلی وجود دارد كه باید به عنوان بخشی از فرهنگ ما معرفی شود كه خوشبختانه در چند سال اخیر اداره كل میراث فرهنگی با برگزاری جشنواره های غذا در این راستا گام برداشته است.
وی با اشاره به اینكه توریسم غذا در دنیا بسیار مورد استقبال قرار می گیرد، اضافه كرد: كشورهایی همچون تایلند، هند، چین، ایتالیا و حتی آمریكا امروزه بخش زیادی از درآمدهای شان از طریق توریسم بدست می آید.
احمدی زاد گفت: كردستان هم از لحاظ توریسم غذایی جاذبه كافی دارد و حتی می تواند این بخش موجب جذب توریسم خارجی هم بشود.

** ضعف زیرساخت ها مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34 سند ایران اسلامی پیشرفت
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان گفت: با وجود ظرفیت های فراوان گردشگری در این استان، متاسفانه تنها یك قطب گردشگری (دریاچه زریبار) داریم.
اسكندری با اشاره به اینكه زیرساخت های استان ما بویژه در حوزه راه بسیار ضعیف است، اضافه كرد: معتقدم مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34، ضعف زیرساخت در استان است.
وی یادآور شد: جاده های نامناسب و آمار بالای وقوع تصادفات در استان ذهنیت بدی در مردم كشور و حتی استان های همجوار ایجاد كرده و این نوع انگاره منفی مقصد است كه به زیرساخت های بخش حمل و نقل مربوط می شود.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان افزود: یكی از دلایل تحول و رشد گردشگری در كشورهای توسعه یافته به بحث زیرساخت های آنها بر می گردد.
اسكندری یكی از ضعف های استان در حوزه گردشگری را مربوط به انگاره مقصد خواند و اظهار داشت: انگاره از یك مقصد گردشگری بر روی تصمیم گیری و انتخاب مقصد گردشگری تاثیر فراوانی دارد و می تواند مانع و یا عامل ورود گردشگر به هر منطقه ای باشد.
وی تاكید كرد: بودجه های تبلیغاتی اداره كل میراث فرهنگی كردستان هم ضعیف است و نمی توان به خوبی از توانمندی اساتید بهره گرفت و دستورالعمل ها را اجرایی كرد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان افزود: دیگر زمان تبلیغات كاغذی به پایان رسیده اما هنوز هم تبلیغات ما سنتی است در حالیكه باید از طریق سایت ها و فضای مجازی به معرفی ظرفیت های گردشگری بپردازیم البته كارهایی را در این راستا آغاز كرده ایم.
اسكندری با بیان اینكه در بسیاری ازسایت ها، مقاصد گردشگری كردستان هم جزو استان های برتر ذكر شده است، اضافه كرد: برای تقویت گردشگری استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات حمایت می كنیم.

** ضعف در گردشگری فیلم
دكترای مدیریت گردشگری در ادامه به شاخص دیگر گردشگری فرهنگی در استان اشاره كرد و گفت: گردشگری فیلم، گونه ای از گردشگری فرهنگی است كه به یُمن رسانه گردشگری در آن رشد می كند بدینگونه كه در فیلم سینمایی منطقه ای معرفی سپس این منطقه به جاذبه تبدیل می شود.
احمدی زاد اضافه كرد: به عنوان نمونه چند قسمت سریال پایتخت كه در تركیه فیلمبرداری شده بود موجب معرفی هر چه بیشتر این كشور و مناطق دیدنی آن شد و قطعا متولیان حوزه گردشگری تركیه در این اقدام دخالت داشته اند.
وی یادآور شد: این نوع از گردشگری فرهنگی در استان ما بسیار ضعیف عمل شده و باید در شبكه هایی كه مخاطب زیادی دارند به معرفی ظرفیت های حوزه گردشگری استان در قالب سریال و فیلم های سینمایی و تلویزیونی پرداخت.
این استاد دانشگاه از دیگر شاخص ها و گونه های گردشگری فرهنگی را گردشگری خلاق اعلام كرد و گفت: در گردشگری خلاق نیاز به بخش عرضه و تقاضای فعال داریم تا فعالان این بخش بتوانند هر آنچه از فرهنگ خود برداشت می كنند به صورت خلاقانه ارائه كنند.
وی افزود: باید علاوه بر بخش عرضه به بخش تقاضا هم آموزش های لازم ارائه شود تا هم گردشگر و هم عرضه كننده فعال داشته باشیم.
احمدی زاد با اشاره به اینكه سازمان گردشگری جهانی امسال را به نام تحول دیجیتال در گردشگری نامگذاری كرده است، اظهار داشت: سمینار تحول دیجیتال در گردشگری در استان برگزار شد و این گام ارزشمندی در راستای حركت در این حوزه است.
دكترای مدیریت گردشگری، لباس، موسیقی، زبان و غذای محلی را از مزایای رقابتی در كردستان خواند و اضافه كرد: در ایران شاید چندین منطقه شبیه به اورامان وجود داشته باشد ولی كمتر جایی وجود دارد كه امتیاز لباس، موسیقی و زبان ما را داشته باشند.
وی گفت: بیشترین تحقیقات و پژوهش های علمی كه بر روی گردشگری استان انجام شده و در مجلات گردشگری هم منتشر شده مربوط به گردشگری طبیعی یا فرهنگی بوده است.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: گاهی در منطقه ای جاذبه وجود دارد و فقط برای آن باید برند سازی كرد و مواقعی نیاز به ایجاد جاذبه وجود دارد كه بخش گردشگری طبیعی در كردستان به اندازه كافی دارای جاذبه است.
احمدی زاد در ارتباط با این بحث كه آیا در منطقه ای باید ابتدا زیرساخت را ایجاد و بعد جاذبه را معرفی كرد یا برعكس، گفت: آنچه در دنیا وجود دارد این است كه حداقل به موازات برندسازی، زیرساخت های مختلف اعم از نرم چون مخابرات و سخت مثل راه های دسترسی را ایجاد می كنند.
وی از دیگر ظرفیت های گردشگری فرهنگی را گردشگری رویداد خواند و تاكید كرد: كردستان بشدت مستعد برگزاری رویدادهای از جمله مذهبی مانند پیرشالیار و كشاورزی مثل جشنواره انار و توت فرنگی است.
احمدی زاد یادآور شد: از آنجا كه كردستان استان مرزی است لذا از پتانسیل خوبی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار است و فقط باید زیرساخت های درمانی در آن تقویت شود تا گردشگران سلامت در آن حفظ شده و به نقاط دیگری مراجعه نكنند.
وی با اشاره به اینكه گردشگری سلامت یكی از گونه های گردشگری است كه بالاترین درآمد را برای جامعه میزبان به همراه دارد، افزود: با وضعیت كنونی اقتصادی كشور نمی توان از دولت انتظار ارائه خدمات ویژه به گردشگران به ویژه در حوزه سلامت داشت و باید بخش خصوصی در این راستا فعال شود.

** آموزش به روستاییان در راستای توسعه اقامتگاه های بومگردی
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان گفت: 2 سال است كه شروع به برگزاری تورهای معرفی طبیعت در مناطق ناشناخته و كمتر شناخته شده استان با حضور 40 نفر از برنامه ریزان تور كشور كرده ایم.
مكاری با اشاره به اینكه این تورها را در مناطق هویت ساز مانند ژاوه رود، سارال و اورامان شاهو برگزار می كنیم، افزود: این كار باعث انتشار تصاویر مناطق گردشگری كردستان در فضای مجازی و سایت های اینترنتی و معرفی این مناطق به اقشار مختلف مردم كشور شده است.
وی به برگزاری چهار تور معرفی طبیعت گردی در سال جاری اشاره كرد و اظهار داشت: بر این اساس آژانس های مطرح كشور به كردستان آمده و توانمندی های استان را در بخش های مختلف دیدند و با ظرفیت ها آشنا شدند كه این كار موجب معرفی مقاصد جدید گردشگری در استان به علاقمندان دیگر مناطق كشور شد.
مكاری گردشگری شهری در این استان را بسیار ضعیف دانست و اضافه كرد: به دلیل عملكرد ضعیف بخشی دولتی و خصوصی، زیرساخت های مناسب برای جذب گردشگر وجود ندارد از این رو گردشگران كردستان را به دلیل محدودیت امكانات، به عنوان استانی تفریحی نمی شناسند.
وی در ادامه به ضعف عملكرد آژانس های گردشگری در كردستان در زمینه معرفی جاذبه ها و تلاش برای جذب گردشگر اشاره كرد و یادآور شد: حدود 41 آژانس در استان فعالیت می كنند كه 2 مورد آنها در این حوزه خوب عمل كرده و مابقی سرمایه از استان خارج می كنند حال آنكه ما به دنبال ایجاد رقابت بین آژانس ها در راستای توسعه گردشگری استان هستیم.

** حمایت از بخش خصوصی مهمترین عامل گسترش قطب های گردشگری است
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان، اجرایی كردن صحیح بند 34 این سند را عاملی برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و تهدیدها به فرصت ها اعلام كرد و اظهار داشت: به شرط برداشته شدن موانع سر راه بخش خصوصی و سازمان های برنامه ریز، استان كردستان ظرفیت بسیاری در شاخه های مختلف گردشگری دارد.
اسكندری مهمترین عامل پیشرفت در حوزه گردشگری را حمایت از بخش خصوصی دانست و یادآور شد: نیاز است با پرداخت تسهیلات آسان و كم بهره در زمینه گردشگری، به ترغیب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری كمك كرد.
وی تاكید كرد: ارتباط سازنده دستگاه های مسئول در حوزه گردشگری، ممانعت از موازی كاری، ایجاد كارگروه های تخصصی در بخش های مختلف و ارتباط خوب با حوزه دانشگاه و صاحبنظران، روی توسعه گردشگری و تحقق بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بسیار موثر است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان، استفاده از طبیعت بكر استان برای دستیابی به آرامش روحی و روانی و وجود مراكز خرید در شهرهای بانه و مریوان را از دیگر پتانسیل ها و جاذبه ها در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی در استان برشمرد.
اسكندری اضافه كرد: با توجه به همجواری كردستان با كرمانشاه و همدان و توریستی بودن این استان ها، با تعامل می توان مثلث محورها و كریدورهای گردشگری بسیار خوبی بین این استان ها راه اندازی كرد.

** بازاریابی گردشگری در كردستان ضعیف است
دكترای مدیریت گردشگری نیز در ادامه با اشاره به اینكه بازاریابی گردشگری در استان كردستان ضعیف است، گفت: بازاریابی برای گردشگر خارجی باید بیشتر توسط بخش خصوصی و تورها انجام شود.
احمدی زاد با بیان اینكه گردشگرهای اروپایی بیشتر به مسایل فرهنگی علاقمندند و به بخش دولتی توجهی نمی كنند، اضافه كرد: آنان بیشتر به افرادی كه همسفر و فعالان بخش گردشگری هستند، اهمیت می دهند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در بسیاری از اماكن گردشگری استان زیرساخت صفر است و كردستان در زمینه زیرساخت ها بسیار مشكل دارد.
احمدی زاد یكی از مشكلات گردشگری را فرابخشی بودن آن دانست و اظهار داشت: گردشگری صنعتی فرابخشی بوده و از انواع خدمات و تولیدات سایر صنایع استفاده می كند و وابسته به صنعت حمل ونقل، رستوران داری و حتی عكاسی است.
وی با بیان اینكه در زیرساخت های نرم هم قوی نیستیم، افزود: بسیاری از اماكن گردشگری ما فاقد آنتن دهی تلفن همراه هستند در حالیكه در گردشگری بومگردی باید امكانات و تجهیزات مدرن در قالب ظاهر سنتی برای گردشگران فراهم شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه برخی از آژانس های مسافرتی مسافران خود را به جایی كه فرودگاه بین المللی نداشته باشند نمی فرستند، گفت: استان ما فرودگاه بین المللی و حمل و نقل ریلی ندارد و حمل و نقل زمینی آن هم ضعیف است ضمن اینكه با بالا بودن میزان كشته و تصادفات، منفی ترین انگاره مقصد برای استان كردستان ایجاد شده است.
احمدی زاد تاكید كرد: در كتابچه گردشگری كه به معرفی كشورهای مختلف اختصاص دارد كردستان در منطقه قرمز قرار دارد و این تاثیر منفی روی ورود گردشگر خارجی به استان ما دارد و می طلبد در رفع این دیدگاه گام جدی برداشت.

** 11 اقامتگاه بوم گردی در كردستان راه اندازی شده است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان یكی از سیاست ها برای توسعه طبیعت گردی در كردستان را توسعه اقامت های بومگردی اعلام كرد و یادآور شد: طی سه سال اخیر 11 اقامتگاه بومگردی راه اندازی شده و مجوز تاسیس 20 اقامتگاه دیگر نیز صادر شده است.
«بومگردی یا اكوتوریسم سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراك و دانستن قدر طبیعت به طوری كه حافظ زیست بوم بوده، سبب پایداری كیفیت زندگی مردم منطقه شده و در آن گردشگر در فعالیت های سودآور اجتماعی- اقتصادی مردم محلی مشاركت داشته باشد»
مكاری آموزش به اهالی روستا و مردم محلی را در اولویت كار میراث فرهنگی برای توسعه اقامتگاه های بومگردی اعلام كرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم روستاها از توانمندی ها و جاذبه های گردشگری محل زندگی شان مانند بازی های محلی، آیین های مذهبی، غذاهای محلی، رقص و موسیقی، لباس محلی، طب بومی، شغل های قدیمی و ستاره شناسی قدیم بی اطلاع هستند در حالیكه این پتانسیل ها برای جذب گردشگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان افزود: گردشگری فرهنگی در استان بسیار قوی است ولی وقتی وارد بستر طبیعی می شود آن زمان تفاوت ایجاد می شود با این معنا كه زندگی روزانه روستاییان به عنوان گردشگری تجربه گرا، موجب معرفی امكانات و توانمندی های روستایی و توسعه این مناطق می شود.
مكاری به ارائه 16 مورد آموزش در بحث استفاده از توانمندی ها برای ایجاد و توسعه بوم گردی از سال گذشته تاكنون اشاره كرد و گفت: یكی از شاخص های معرفی و توسعه روستاها مشاركت و همكاری مردم محلی است.
وی یادآور شد: این استان دارای فرهنگ پویا و تنوع فرهنگی جذابی است و با كمترین زیرساخت می توان در زمینه توسعه بومگردی گام های بلندی برداشت.
مكاری بر اهمیت و تاثیرگذاری اقامت گاههای بومگردی به عنوان عاملی برای توسعه هر منطقه تاكید كرد و افزود: تصمیم گیری های ما برخی اوقات تحت تاثیر دولت و كارگروه های گردشگری استانی است.
وی با بیان اینكه سعی داریم برای معرفی مكان ها و توسعه گردشگری از خود مردم استفاده كنیم، اضافه كرد: از آنجایی كه تصمیم گیری گردشگری، فرابخشی است بنابراین توسعه این حوزه به وسیله دولت وقت گیر و اندكی سخت به نظر می رسد.

** پرداخت 270 میلیارد ریال تسهیلات در بخش گردشگری
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان تاكید كرد: طی هفت ماه گذشته از سال جاری 270 میلیارد ریال تسهیلات بانكی به 190 نفر از سرمایه گذاران حوزه گردشگری بخش خصوصی در استان پرداخت شد كه از این میزان20 میلیارد ریال به 12 نفر در بخش بومگردی بوده است.
اسكندری گفت: موافقت اصولی در هفت ماهه امسال در زمینه های مختلف مجتمع های گردشگری، اقامتگاه بومگردی و غیره صادر شده است.
وی اضافه كرد: در یكسال اخیر دفاتر خدمات مسافرتی را مجاب به ارائه گزارش عملكرد فصلی كردیم تا دفاتر غیرفعالی كه مانع از حضور بخش خصوصی توانمند شدند، شناسایی و مجوز آنها باطل شود.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان اظهار داشت: در هفت ماهه امسال 2 دفتر خدمات مسافرتی دراستان تعلیق و یك دفترهم در حال تعلیق است و مجوز سه دفتر به بخش خصوصی و فارغ التحصیلان بخش گردشگری صادر شده است.
اسكندری یادآور شد: دفاتر خدمات مسافربری را مجاب كردیم بیشتر روی تورهای ورودی كار كنند چرا كه تورهای خروجی هیچ كمكی به اقتصاد استان نمی كند.
وی اظهار داشت: امسال برای اولین بار مجوز شركت حمل و نقل گردشگری در استان با ناوگانی عالی و قوی كه تمام وسیله های نقلیه آنها كمتر از هفت سال عمر دارند، صادر شده است.
اسكندری از رشد 70 درصدی آموزش به اقشار مختلفی كه به هر نوعی با گردشگری در ارتباط بودند خبر داد و گفت: به مردم مناطق گردشگر پذیر استان آموزش داده شده كه گردشگر تهدید نیست بلكه فرصت است.
از صحبت های كارشناسان حاضر در میزگرد اینگونه برداشت می شود كه اگر چه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بند 34 آن، راهبردی اساسی برای توسعه كشور محسوب می شود اما لازمه تحقق این سند و گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراكز هویت ساز در كردستان، فراهم كردن زیرساخت ها، لحاظ كردن دیدگاه كارشناسان، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه و توسعه اقامتگاه های بومگردی با محوریت آموزش اهالی روستاها به عنوان مقاصد مهم گردشگری است.
7348/7355/9102
۰ نفر