۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83098209
T T
۰ نفر
معرفی هشت رقم جدید انگور حبه درشت بی دانه

كرج- ایرنا- محققان گروه علوم باغبانی پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران پس از 19 سال تحقیق موفق به معرفی هشت رقم جدید انگورحبه درشت بی دانه شدند.

استاد گروه باغبانی پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سرپرست این گروه تحقیقاتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معرفی این ارقام در پی اجرای طرح اصلاح انگورهای تازه خوری محقق شد.
علی عبادی گفت: در ایران ارقام زیادی از انگور را داریم اما بیشتر این ارقام دانه دار بوده و برای صادرات مناسب نیست.
وی اظهار داشت: همچنین ارقام بی دانه انگور مانند بی دانه سفید، بی دانه قرمز، یاقوتی و عسكری در كشور وجود دارد اما مشكل اصلی آنها ریزبودن حبه ها است در حالیكه كشورهای خارجی انگورهای حبه درشت را می پسندند.
وی تصریح كرد: این در حالی است كه انگورهای تازه خوری در كشور بیش از نیاز داخلی تولید می شود كه بسیاری از كشورها راغب به دلیل دانه دار بودنشان راغب به خرید آنها نیستند.
عبادی گفت: به همین دلیل از سال 1378 كار تحقیقاتی آغاز شد به طوریكه تعدادی از ارقام انگورهای دانه دار را به عنوان والد مادری و انگورهای بی دانه را به عنوان والد پدری انتخاب و سپس آن ها را دورگ گیری كردیم.
وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی گل های ارقام مادر را اخته و پرچم هایش را حذف كردیم و از ارقام بی دانه بر روی آن نشاندیم و توانستیم در طول مدت 2 سال تعداد زیادی بذر دورگ به دست آوردیم و با كاشت آنها ، امسال این نهال ها به ثمر نشستند.
این پژوهشگر با اشاره به اینكه بر روی این تحقیق سه دانشجوی كارشناسی ارشد كار می كردند تا بتوانند این ژنوتیپ های بی دانه و درشت را به دست بیاورند، گفت: در این ژنوتیپ ها بیش از 100 صفت مورد ارزیابی قرار گرفت تا كیفیت مطلوب به دست بیاید.
استاد گروه علوم باغبانی پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: طبق دستورالعمل موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد كشاورزی، محصول جدید برای ثبت ارقام جدید به مدت 2 سال متوالی مورد آزمایش تمایز، یكنواختی و پایداری« DUS » قرار گرفت.
عبادی اظهار داشت: در نهایت هشت ژنوتیپ را انتخاب شد و به عنوان رقم جدید توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ثبت شدند.
وی تصریح كرد: این ارقام شامل پردیس، عقیق، سروش، زرین، یاقوت كبود، بی دانه سیاه، الماس و رخشا می باشد كه از بین بیش از سه هزار دورگ به دست آمده انتخاب شدند و معرفی شدند.
وی از جمله مزایای این ارقام را درشت بودن و گوشتی بودن آنان دانست ضمن اینكه حبه ها استحكام بیشتری بر روی خوشه دارند و فوری از خوشه جدا نمی شوند.
این محقق افزود: به زودی این هشت رقم را در روزنامه رسمی كشور آگهی می كنیم تا به اطلاع همگان برسد و اگر كسی ادعایی در مورد آن ها داشت مطرح كند.
وی اظهار داشت: پس از آن برای تكثیر این ارقام در سطح وسیع اقدام به قرارداد با بخش خصوصی می كنیم تا حاصل اینكار تحقیقاتی پس از تكثیر رقم در در اختیار باغداران قرار گیرد.
وی اظهار امیدواری كردبا تكثیر این ارقام و تولید در سطح وسیع توسط باغداران سود زیادی نصیب تولیدكنندگان این بخش شود.
عبادی با بیان اینكه تكثیر این ارقام پس از ثبت توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال میسر می شود، گفت: خوشبختانه این ارقام یك هفته پیش ثبت شدند و به زودی در روزنامه رسمی آگهی می شود.
وی یادآور شد: كشورهای زیادی از جمله كشورهای آسیای میانه، كشورهای خلیج فارس و عربی و همچنین كشورهای اروپایی خواستار محصول انگور تولید كشورمان هستند.
پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیش از یكصد سال فعالیت علمی در كرج مستقر است.
6156/ 6155
۰ نفر