۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
شناسايي مكانيزم ژنتيكي كنترل كننده شكل ميوه ها و سبزيجات

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه جورجيا واقع در آمريكا يك مكانيزم ژنتيكي جديد شناسايي كردند كه شكل ميوه ها و سبزيجات را كنترل مي كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در اين تحقيقات مشخص شد برخي از مسيرهاي ژنتيكي كنترل بيشتري روي تقسيم سلولي و اندازه سلول ها در فرايند رشد ميوه و رسيدن آن دارند و برخي ديگر از مسيرهاي ژنتيكي فرآيند رشد را تا قبل از گل دهي هدايت مي كنند.
محققان پيش از اين مسيرهاي ژنتيكي عامل تعيين شكل گوجه را شناسايي كرده بودند و كار خود را با اين فرضيه آغاز كردند كه ممكن است تمام ميوه ها و سبزيجات از مكانيزم مشابهي براي تعيين شكل بهره ببرند.
سلول هاي گوجه به صورت رديفي يا ستوني تقسيم مي شوند و اين نحوه تقسيم، شكل آن را تعيين مي كند. در جريان تحقيقات مشخص شد گياهان ديگري از جمله انواع هندوانه، خيار و سيب زميني نيز از مكانيزم مشابهي در تقسيم سلولي استفاده مي كنند. در بررسي هاي بيشتر مشخص شد حتي شكل دانه ها و برگ هاي برنج نيز بر اساس مكانيزم مشابهي مشخص مي شود.
محققان در تحقيقات قبلي دنباله ژنتيكي كنترل كننده نحوه تقسيم سلولي و اندازه سلول ها را شناسايي كرده بودند. اكنون توانستند دنباله ژنتيكي مشابهي را در ساير ميوه ها و سبزيجات نيز شناسايي كنند.
محققان اميدوارند با ادامه اين تحقيقات بتوانند مسيرهاي ژنتيكي عامل رشد اندام ها را در تمام گونه هاي گياهي شناسايي كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440