۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۱۰
کد خبر: 83096017
T T
۰ نفر
7 درصد قير دنيا در ايران توليد مي شود

ياسوج- ايرنا- مديرتوسعه و تحقيق شركت نفت پاسارگاد گفت كه حدود هفت درصد توليد قير در دينا مربوط به جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش ايرنا، محمد راهي روز يكشنبه در نخستين همايش ملي قير و آسفالت در ياسوج اظهار داشت: ميزان توليد قير در دنيا افزون بر 115ميليون تن در سال است كه حدود 6 ميليون تن از اين ميزان در ايران توليد مي شود.
وي تصريح كرد: حدود چهار ميليون تن از اين ميزان قير در ايران سالانه صادر و مابقي نيز مصرف مي شود.
راهي با اشاره به برخي شاخص ها و پارامترهاي ضروري در كيفيت آسفالت راه ها نيز گفت: شرايط آب و هوايي ،جغرافيايي و مصالح به كار رفته در فرآيند توليد قير از مهمترين شاخص ها در اين زمينه است.
وي نشريه 234 به ويژه فصل پنج آن را مهمترين شاخص و مبنا در توليد قير با كيفيت دانست و گفت: يكي از پارامترهاي لازم در زمينه قير آسفالت اين است كه نبايد زير 10درجه سانتي گراد قيرپاشي و يا آسفالت كرد.
راهي همچنين گفت كه بين نسبت رشد و توسعه كيفي آسفالت با كيفيت و توسعه قير در ايران فاصله زيادي وجود دارد ،گفت: براي پركردن اين خلاء بايد تمامي فرآيندهاي لازم در نشريه 234 مربوط به كيفيت قير و آسفالت رعايت شود و لحاظ كردن مسايل فني و تست هاي آزمايشي مكانيك خاك نيز در دستور كار متوليان امر قرار گيرد.
وي تصريح كرد: يكي از مشكلات اساسي در كاهش ميزان كيفيت آسفالت در ايران به ويژه در سطح راه هاي روستايي توجه نكردن برخي پيمانكاران، ناظران و حتي متوليان امر به موضوع مسايل فني و آزمايشگاهي است.
راهي با بيان اينكه آزمايش هاي انجام شده در زمينه توليد قير بايد به روز باشد، گفت: براي اجراي هر طرحي بايد فرآيند اختلاط قير با ديگر مصالح نيز در كارخانه ها جدا از هم صورت گيرد.
شركت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ ترين توليدكننده انواع قير در خاورميانه، در راستاي مسئوليت هاي اجتماعي خود در شهرهاي مختلف كشور همايش هاي آموزشي برگزار مي نمايد.
تكنولوژي هاي نوين در صنعت قير (قير هاي اصلاح شده) و تكنولوژي هاي جديد در تثبيت زيرسازي و روسازي آسفالت ها از مصاديق و موارد مطرح شده در اين همايش بود.
مدير منطقه شرق شركت نفت پاسارگاد نيز گفت: مصرف ساليانه قير در كهگيلويه و بويراحمد حدود 20 تا 25 هزار تن برآورد شده است.
سعيد گودرزي اظهار داشت: شركت نفت پاسارگاد آمادگي دارد كارها و فرآيندهاي تحقيقاتي از جمله تست هاي آزمايشگاهي در طرح هاي عمراني و به ويژه در حوزه راهسازي و آسفالت معابر و خيابان ها در نهادها و دستگاه هاي مختلف اجرايي را انجام دهد.
وي يادآور شد: اين شركت از 6 كارخانه در سراسر ايران شامل كارخانه هاي تهران، اراك، تبريز، شيراز، آبادان و بندرعباس تشكيل شده است.
گودرزي افزود: شركت نفت پاسارگاد از مجموع حدود پنج ميليون تن قير توليد در سال گذشته در كشور حدود 50درصد ان را توليد كرد و به طور نسبي نيز نيمي از آن را صادر كرد.
مدير منطقه شرق شركت نفت پاسارگاد گفت: راه و شهرسازي، راهداري و بنياد مسكن در قالب قيرهاي تهاتري و قير رايگان با اين شركت تفاهمم نامه همكاري دارند و هر ساله نيز ميزان قير مورد نياز استان از طريق شركت نفت پاسارگاد تامين مي شود.
مدير منطقه شرق شركت نفت پاسارگاد مهمترين جزء آسفالت را قير دانست و افزود: يكي از رويكردها و راهبردهاي اساسي در شركت نفت پاسارگاد توجه به امر كيفيت با استفاده از ابزارهاي نظارتي و امكانات و تجهيزات پيشرفته در زمينه توليد قير است.
مديركل بنياد مسكن كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: ضعف دانش فني و كم توجهي به امر كيفي سازي در اجراي طرح هاي عمراني همواره از مشكلات و چالش هاي فراروي بسياري از شركت هاي پيمانكاري است.
حسين جنتي يادآور شد: بنياد مسكن تلاش مي‌كند وضعيت زيست محيطي و منابع طبيعي و اكولوژيكي را در اجراي تمامي طرح هاي هادي روستايي مد نظر قرار دهد و تا جايي كه امكان دارد از آلودگي‌هاي زيست محيطي جلوگيري كند.
مديركل بنياد مسكن كهگيلويه وبويراحمد گفت: استفاده از ضوابط، معيارها و استانداردها در مراحل تهيه طرح، اجرا، بهره برداري و نگهداري طرح هاي عمراني به لحاظ توجيه فني و اقتصادي آنها و كيفيت طراحي و ميزان عمر مفيد آنها ضرورتي غيرقابل انكار است.
جنتي، برگزاري چنين همايش هاي علمي، تخصصي و فني را در زمينه آگاه كردن و تبادل نظر و افكار مجموعه متوليان و دست اندكاران امر و افزايش ميزان دانش فني آنها با اهميت و ضروري دانست.
3016/1662