۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83095868
T T
۰ نفر

3500 تن انگور خراسان شمالي صادر شد

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83095868
3500 تن انگور خراسان شمالي صادر شد

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: سه هزار و 500 تن انگور توليدي از تاكستان هاي اين استان به كشور هاي روسيه و پاكستان صادر شد.

محمدعلي شريكيان روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: يك شركت مسئوليت نگهداري، بسته بندي و حمل انگور را با ماشين هاي يخچال ساز بر عهده گرفته است.
وي سطح تاكستان هاي اين استان را 18 هزار و 500 هكتار عنوان كرد و افزود: امسال افزون بر 175 هزار تن انواع انگور از اين سطح برداشت شد.
وي اظهار داشت: از مجموع انگور توليدي خراسان شمالي 100 هزار تن انگور كشمشي، 70 هزار تن رقم كلاهداري و مابقي ديگر گونه ها است.
وي گفت: از انگور كشمشي توليدي اين استان 21 هزار تن تبديل به كشمش مي شود و مابقي نيز به صورت تازه خوري مصرف مي شود.
شريكيان افزود: بيشترين ميزان توليد انگور كشمشي استان مربوط به شهرستان هاي فاروج و شيروان و گونه كلاهداري مربوط به شهرستان هاي بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.
وي گفت: توليد انگور در تاكستان هاي اين استان نسبت به سال هاي گذشته كاهش يافته كه اين ناشي از سرمازدگي اواخر بهار امسال بوده است.
گونه انگور كلاهداري و كشمشي به عنوان عمده ترين گونه هاي توليدي اين استان نسبت به ديگر انواع جنبه اقتصادي بيشتري دارد.
خراسان شمالي جايگاه پنجم كشور از نظر سطح تاكستان ها و رده دهم از حيث ميزان توليد انگور را در ميان استان هاي كشور دارد.
بيش از 42 درصد سطح باغ ها و 57 درصد توليدات باغي استان خراسان شمالي به انگور اختصاص دارد.
به گزارش ايرنا در نيمه نخست امسال، 6.1 هزار تن كالا به ارزش 6.26 ميليون دلار در بخش كشاورزي و صنايع غذايي صادر شده كه 10.3 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
ميزان صادرات بخش كشاورزي و غذايي استان در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشي 64.7 درصد رشد و از نظر وزني 11.6 درصد كاهش داشته است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد.
3007/ 6042