۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 83095619
T T
۰ نفر
یك برنز تنها دستاورد تیم پرحاشیه

تهران - ایرنا - زنان كاراته ایران در بیست و چهارمین دوره رقابت های قهرمانی جهان با كسب تنها یك مدال برنز به كار خود پایان دادند تا نتیجه غیر قابل دفاعی از خود بر جای بگذارند.

به گزارش ایرنا؛ رقابت های كاراته قهرمانی جهان در حالی با حضور، هزار و 117 كاراته كا از 140 كشور در شهر «مادرید» اسپانیا برگزار شد كه بانوان كاراته ایران در مجموع دو بخش كاتا و كومیته انفرادی و تیمی با تك مدال برنز «سارا بهمنیار» به كار خود پایان دادند.
بهمنیار جوان ترین نماینده ایران بود كه در وزن منهای 50 كیلوگرم و در نخستین تجربه مسابقات جهانی موفق به كسب مدال ارزشمند برنز شد.
او در این رقابت ها 20 امتیاز كسب كرد و تنها چهار بار به حریفان امتیاز داد. نیروی جوانی و استفاده به موقع از تكنیك های متنوع سبب شد تا او آبروداری كرده و اجازه ندهد تیم بانوان ایران دست خالی بماند.
بهمنیار از همان زمانی كه در تیم نوجوانان ایران درخشید، چشم مربیان ایران را برای ظهور یك كاراته كا شایسته و خوش تكنیك گرفت و اكنون كه تیم بانوان در سراشیبی قرار گرفته است، می تواند پرامیدترین ملی پوش برای المپیك 2020 توكیو باشد.
او با قدرت بدنی بالا و طبق آمارهایی كه از تست های گرفته شده در آكادمی ملی المپیك ثبت شده است، می توانست در بخش تیمی هم در صورتی كه وزنش اجازه می داد، مهره قابل اتكایی باشد.
«پگاه زنگنه» و «حمیده عباسعلی» 2 ملی پوش باتجربه ایران كه انتقادات زیادی به نحوه اعزام آنان به مسابقات جهانی شده بود با شكست در همان دور نخست از گردونه اوزان منهای 68 و به اضافه 68 كیلوگرم كنار رفتند تا بدترین عملكرد را داشته باشند.
این 2 كاراته كا كه در واقع نورچشمی های فدراسیون بودند و بدون برگزاری انتخابی و حتی داشتن رقیب در اردوی تیم ملی از ماه ها قبل برای مسابقات جهانی فیكس شده بودند، عملكرد قابل دفاعی نداشتند.
عباسعلی در مجموع انفرادی و تیمی برای ایران 9 بار روی تاتامی رفت، 12 امتیاز گرفت و 15 امتیاز از دست داد. او مهره اصلی تیم كشورمان در بخش تیمی بود كه بار تیم را به دوش می كشید، اما بسیار محافظه كار روی تاتامی حاضر می شد.
وی در دوره های گذشته مسابقات جهانی زمانی كه در بخش انفرادی به مدال می رسید، تمایلی برای حضور در مسابقات تیمی نداشت، با بهانه های مختلف به میدان نمی رفت و یا شكست را تجربه می كرد.
این بار اما پس از حذف در گام نخست كومیته انفرادی، عباسعلی در بخش تیمی تلاش بیشتری از خود نشان داد.
از سوی دیگر، زنگنه مسن ترین بازیكن تیم ایران در پنج رقابتی كه به میدان رفت عملكردی خنثی داشت. او پنج امتیاز مثبت و پنج امتیاز منفی گرفت.
در وزن منهای 61 كیلوگرم «رزیتا علیپور» دارنده مدال نقره بازی های آسیایی 2018 با 4 برد و 2 باخت از رسیدن به مدال بازماند. وی با این حال مبارزات بسیار بهتری نسبت به عباسعلی و زنگنه در انفرادی ارائه كرد، اما در كومیته تیمی اصلا نشانی از یك بازیكن جنگنده و سرحال نداشت.
در وزن منهای 55 كیلوگرم «فاطمه چالاكی» دیگر ملی پوش باتجربه تیم بانوان ایران در همان دور نخست به بلاروس باخت و كنار رفت. او در مجموع مبارزات انفرادی و تیمی، هشت امتیاز كسب كرد و هفت امتیاز به حریفان داد.
در كومیته تیمی هر چند تیم بانوان برای نخستین بار تا رده بندی بالا آمد و در نهایت پنجم شد، اما نباید از قرعه نسبتا آسان به راحتی عبور كرد.
البته بازیكنان این تیم در تمامی مسابقات بسیار محافظه كار بودند و اكثرا با تساوی بدون امتیاز تاتامی را ترك می كردند تا عباسعلی به عنوان آخرین مهره كار را برای تیم درآورد.
به گفته حاضرین در مسابقات جهانی اسپانیا، مبارزات همراه با ترس، ارائه نكردن تكنیك و محافظه كاری به وضوح در عملكرد تیم ایران در آوردگاه جهانی دیده می شد؛ به این مساله باید نبود اتحاد بین برخی بازیكنان و همچنین با كادر فنی را اضافه كرد.
به گفته یكی از حاضرین در سالن مسابقات در پایان دیدار ایران و اسپانیا كه به از دست رفتن مدال برنز انجامید یكی از بازیكنان تیم بانوان به شدت با سرمربی و یكی از نفرات باتجربه تیم درگیری لفظی پیدا كرده و آنان را مقصر از دست رفتن سكوی جهانی دانسته است.
ارنج اشتباه از دیگر مشكلاتی بود كه از سوی كادر فنی در مسابقات تیمی دیده می شد كه اجازه نداد این تیم به مدال برسد.
ایران برابر ژاپن شكست خورد در حالی كه این حریف قدرت گذشته را نداشت و بانوان كشورمان توان شكست این رقیب سنتی را داشتند.
دیگر نكته منفی شرایط سنی بالای تیم بانوان ایران بود، به طوریكه اگر «بهمنیار» را از تركیب كنار بگذاریم، ایران یكی از مسن ترین تیم های حاضر در رقابت های جهانی اسپانیا بود.
تیم بانوان ایران در چند ماه گذشته از سوی «مسعود رهنما» سرمربی پیشین تیم ملی مردان و مشاور فنی فعلی فدراسیون تمرین داده می شد و طراحی تمرین و تمامی مسائل تحت نظر او بود.
با این حال وی نمی توانست روی صندلی كوچ در آوردگاه جهانی بنشیند و «ستاره موسوی» كه به اصطلاح سرمربی تیم بانوان است هدایت نفرات را بر عهده داشت.
كادر فنی بانوان با تعداد نفرات اندك یكی دیگر از ضعف ها بود كه تنها «موسوی» به مسابقات اعزام شد و در مقایسه با تیم مردان، كادر فنی بانوان بسیار كوچك بود.
در واقع سرمربی تیم ملی فردی را به عنوان همكار كنار خود نمی دید و بهتر بود كادری قوی تر به مسابقات جهانی اسپانیا اعزام می شدند.
زمانی كه تمرین و آماده سازی زیر نظر رهنما باشد و موسوی بخواهد در مسابقات بازیكنان را هدایت كند، به طور یقین كاراته كاها دچار دوگانگی می شوند. این اشتباه بزرگ و نابخشودنی مسئولان فدراسیون كاراته در راه مسابقات جهانی اسپانیا بود.
در بخش كاتا انفرادی و تیمی هم مطابق انتظار بانوان ایران دست خالی ماندند و شكست هایی كه سالهاست گریبان این تیم را گرفته، بار دیگر در اسپانیا تكرار شد.
در نهایت بیست و چهارمین دوره آزمون جهانی با نتایجی تكراری و ناامید كننده برای تیم بانوان ایران به اتمام رسید و امیدواریم از این پس شاهد دخالت های كمتر مسئولان فدراسیون در مسائل فنی این تیم باشیم تا شاید رویه نتایج تغییر كند.
نباید از نقش نایب رئیس بانوان نیز به سادگی عبور كرد كه در این مدت حالتی خنثی داشت و در برابر حواشی متعدد ایجاد شده نتوانست مدیریت خوبی را از خود نشان دهد.
دخالت متعدد مدیران آقا در تیم بانوان یكی از معضلاتی است كه سالهاست در رشته كاراته دیده می شود و نقش نایب رئیس بانوان را كمرنگ كرده است.
كنار گذاشتن مربیان، داوران و قهرمانان پس از نقدهایی كه به عملكرد مدیریتی و فنی فدراسیون كاراته می كنند، دردی را از این رشته المپیكی دوا نخواهد كرد و بهتر است مسندنشینان فدراسیون به جای پیش گرفتن روش سركوب، نقد پذیر باشند.
ورزشی**3783**1597