۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83095455
T T
۰ نفر

رشد بافت دهلیز قلب در آزمایشگاه

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83095455
رشد بافت دهلیز قلب در آزمایشگاه

تهران – ایرنا – محققان آلمانی موفق به رشد بافت دهلیز قلب در محیط آزمایشگاهی شدند. این بافت مهندسی شده همانند بافت طبیعی ضربان دارد و نسبت به دارو واكنش نشان می دهد. این دستاورد در درمان انواع بیماری های قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی موثر است.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، این بافت مصنوعی تمام عملكردهای بافت طبیعی از جمله بیان ژن، پاسخ به دارو و ضربان را شبیه سازی می كند.
دهلیزها دو حفره فوقانی قلب هستند كه توسط دیواره ای ماهیچه ای از یكدیگر جدا شده اند و وظیفه آن ها پمپاژ خون به داخل بطن های قلب است. هر دهلیز دارای دو دریچه است كه یكی از آن ها موجب ورود خون از طریق سیاهرگ ها به دهلیز و دیگری موجب خروج خون از دهلیز به بطن قلب می شود.
فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین نوع آریتمی قلبی است و هنگامی رخ می دهدكه سلول های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریك و در نتیجه منقبض می شوند. در نتیجه انقباض نامنظم دهلیز وجود دارد و دهلیزها نمی توانند خون را به صورت كامل به بطن ها پمپ كنند.
همچنین ضربان های بطن از دهلیز پیروی نكرده و بطن بدون نظم طبیعی و بدون پیروی و انتظار دهلیز، منقبض می شود. آریتمی قلبی به معنی ضربان نامنظم قلب است.
محققان آلمانی برای حل مشكلات دهلیزی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القا شده موفق به رشد بافت دهلیز شده اند. سلول های مهندسی شده در واقع عملكرد سلول های كاردیومیوسیت دهلیز قلب انسان را شبیه سازی می كنند. سلول های كاردیومیوسیت عضلات قلب را تشكیل می دهند.
مهمترین ویژگی این سلول ها در این است كه بافت سه بعدی و ضربان دار قلب را تشكیل می دهند، بنابراین به راحتی منقبض و رها می شوند و به دارو و پالس الكتریكی پاسخ می دهند. محققان برای رشد بافت دهلیزی از یك روش متابولیسم ویتامین A كمك گرفته اند كه ترتینوئین نام دارد و سلول های اهدایی را به سلول های موردنظر تبدیل می كند.
مهمترین كاربرد این دستاورد آزمایش داروهای مختلف و درمان بیماری های مربوط به دهلیز است.
نتایج این مطالعه در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
۰ نفر