۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۱
کد خبر: 83095431
T T
۰ نفر

نمازخانه های بین راهی قم شناسنامه دار می شود

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۱
کد خبر: 83095431
نمازخانه های بین راهی قم شناسنامه دار می شود

قم - ایرنا - مدیرهماهنگی امور رفاهی زائرین معاونت امور زائرین استانداری قم گفت: در راستای نظارت دقیق و منسجم بر نمازخانه ها و سكوهای اقامه نماز بین راهی استان، شناسنامه جامع و یكپارچه این مكان ها در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی جی. ای. اس در حال تهیه است.

روح الله شاه نظری روز یكشنبه در پایان جلسه كمیته نظارت بر نمازخانه های بین راهی قم در سالن جلسه های معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به تازگی از سوی وزارت كشور، دستورالعمل 12 ماده ای در خصوص مباحث و موضوع های مرتبط با نماز به استانداری های كشور ابلاغ شده است.
وی گفت: ذیل این بخشنامه ابلاغی موارد جامع و كاملی جهت برنامه ریزی برای تشكیل كارگروه های نماز دیده شده كه به طور حتم عملیاتی شدن آن به ارتقاء كمی و كیفی امور مربوط به نماز در استان ها منجر خواهد شد.
وی با بیان این كه ماده 6 این بخشنامه به حل مشكلات نمازخانه های بین راهی و فراهم شدن امكانات لازم برای نماز خواندن مسافران تاكید دارد، افزود: در حال حاضر به مدت چهار سال است كه كمیته نظارت بر نمازخانه های بین راهی در حوزه معاونت هماهنگی زائرین استانداری قم تشكیل شده و برای بررسی وضعیت این نمازخانه ها به لحاظ تعمیر، تجهیز، نگهداری، نیازسنجی و احصاء كمبودها و خلاهایی كه وجود دارد، تهیه شناسنامه مذكور در دستور كار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این سامانه اطلاعات جغرافیایی تمامی راه های مواصلاتی استان پیاده سازی شده و محل هر نمازخانه بین راهی نیز با كیلومتر آن مشخص، به نحوی كه با كلیك بر روی مكان هر نمازخانه تمامی اطلاعات آن اعم از مباحث عمرانی و فرهنگی در اختیار قرار می گیرد.
شاه نظری با بیان این كه در تهیه این شناسنامه و سیستم هماهنگ و به روزكردن اطلاعات آن حدود 12 دستگاه اجرایی مشاركت و فعالیت دارند، افزود: دستگاه ها باید ضمن بازدید مستمر از نمازخانه های بین راهی كه خود متولی نگهداری آن هستند، آخرین وضعیت و مشكلات آن را بررسی كرده و اطلاعات را در قسمت نمازخانه مورد نظر بر روی نقشه قرار دهند.
هم اكنون بیش از 130 نمازخانه و سكوی اقامه نماز در جاده های قم وجود دارد كه توسط برخی از دستگاه ها و خیران احداث شده است.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است كه از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، جاده قدیم قم - كاشان، آزاد راه قم - كاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك اشاره كرد.
7403 / 1175