۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹
کد خبر: 83092101
T T
۰ نفر
هند براي پرداخت پول نفت ايران به روپيه قرارداد امضا مي كند

دهلي نو-ايرنا- مقامات دولتي هند اعلام كردند در ماه جاري قرارداد اوليه با ايران براي پرداخت تمام پول تجارت نفتي با استفاده از ارز روپيه از طريق بانك 'يوكو' امضا كردند.

به گزارش ايرنا در روز چهارشنبه به نقل از روزنامه 'اكونوميك تايمز'، يك مقام هندي كه نامش در خبر نيامده است اظهار كرد لازم است هند امور اداري را هرچه زودتر انجام دهد چون هدف به پايان رساندن اين مراحل تا پايان ماه جاري است.
اين مقام دولتي خاطرنشان كرد هرچند هند در هفته جاري از سوي آمريكا براي ادامه واردات نفت از ايران معافيت دريافت كرد اما پيش از اين نيز از مكانيسم روپيه در تجارت خود با ايران استفاده كرده بود.
وي گفت در دوره پيشين تحريم هاي ايران، هند تنها 45 درصد از بهاي نفت ايران را از طريق روپيه پرداخت مي كرد در حاليكه اين بار مكانيسم جديدي براي اينكار پيش بيني شده است.
به گفته وي، ايران با استفاده از سپرده خود در بانك يوكو اقدام به خريد محصولات هندي در بخش كشاورزي و دارويي و همچنين قطعات خودرو مي كرد كه اين امر به افزايش صادرات هند به ايران كمك كرد.
پرداخت بهاي نفت ايران با استفاده از ارز روپيه همچنين به افزايش قدرت واحد ملي هند در مقابل دلار آمريكا منجر خواهد شد.
اين مقام هندي گفت: پالايشگاه هاي هندي از ماه سپتامبر(شهريور) تاكنون بهاي نفت ايران را با استفاده از روپيه پرداخت كرده اند. ايران يك مدت 60 روزه به هند براي پرداخت بهاي نفت وارداتي از اين كشور داده است.
منابع هندي همچنين اعلام كردند كه آمريكا از دهلي نو درخواست كرده است كه در طول معافيت شش ماهه كه از نوامبر(آبان) آغاز شد، واردات نفت خود از ايران را به 1.25 ميليون تن يا 9 ميليون بشكه محدود كند.
به گفته اين مقامات ، شركت هاي نفت هند و پتروشيمي منگلور يك قرارداد با شركت ملي نفت ايران براي خريد 9 ميليون بشكه نفت خام در ماه دسامبر امضا كردند. شركت نفت هند 6 ميليون بشكه و پتروشيمي منگلور 3 ميليون بشكه نفت خام از ايران خريداري خواهند كرد.
پس از خروج آمريكا از توافق هسته اي ايران يا برجام در ماه مه (ارديبهشت)، اين كشور به ساير ملت ها فشار وارد كرده است تا واردات نفت خود از ايران را متوقف كنند. بخشي از تحريم هاي آمريكا عليه ايران در تاريخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرايي شدند درحالي كه تحريم هاي ايران در بخش انرژي در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته شدند.
آمريكا روز دوشنبه با اعطاي معافيت به 8 كشور از جمله هند جهت ادامه واردات نفت از ايران موافقت كرد.
آمريكا پيش از اين اعلام كرده بود كه تنها به كشورهايي معافيت خواهد داد كه واردات نفت خود از ايران را به صورت قابل توجهي كاهش دهند.
هند در سال 2017-18 حدود 22 ميليون تن بشكه نفت خام از ايران وارد كرد.
هند نفت ايران را ترجيح مي دهد زيرا در مقايسه با ساير كشور ها، نفت ايران ارزان تر و با شرايط رقابتي بهتر عرضه مي شود.
چين، ژاپن، كره جنوبي، تايوان، يونان، ايتاليا و تركيه هم به عنوان ديگر كشورهاي معاف شده از تحريم ها همچنان به خريد نفت از ايران ادامه خواهند داد.
ترامپ با حربه تروريسم اقتصادي، وضع تحريم هاي يكجانبه غيرقانوني و فشار به جامعه جهاني، به دنبال ايجاد جنگ رواني و القاي انزواي ايران است؛ اما تجربه ماه هاي اخير و همراهي نكردن جهان با آمريكا نشان داده است كه اين كشور به اهداف خود دست نخواهد يافت.
آساق**267**1424