۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۲:۳۴
کد خبر: 83085048
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری الجزایرقطع وابستگی كشورش به نفت را خواستار شد

الجزیره-ایرنا-«عبدالعزیز بوتفلیقه»رئیس جمهوری الجزایر چهارشنبه شب در پیامی به مناسبت شصت وچهارمین سالروز انقلاب اول نوامبر مردم این كشور ضد استعمار فرانسه گفت، الجزایر از آن زمان پیشرفت زیادی در زمینه های مختلف داشته واكنون نیز باید برای رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت تلاش كرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری الجزایر در این پیام گفت، باید هر چه زودتر دست به اصلاحات اقتصادی زد تا كشور بیش از گذشته از وابستگی به نفت و نوسانات قیمت در بازارهای جهانی نفت رهایی یابد .
بوتفلیقه افزود، الجزایر از زمان استقلال، در عرصه های مختلف پیشرفت قابل توجهی داشته است اما اكنون باید تلاش بیشتری شود تا باقیمانده نیازهای مردم نیز برآورده و در این جهت باید اقتصاد كشور متنوع شود.
وی در خصوص اول نوامبر نیز گفت، در این روز مردم الجزایر عزم خود را جزم كردند تا قید و زنجیرهای استعمار را در هم شكنند و با فداكاری و از جان گذشتگی، آزادی غصب شده شان و همچنین حاكمیت ملی بر سرزمینشان را باز یابند.
بوتفلیقه افزود، انقلاب نوامبر حماسه ای سرشار از فداكاری و از جان گذشتگی ها بود ، انقلابی ها به جنگی نابرابر بایك قدرت نظامی مورد حمایت ناتو رفتند، آن ها در این راه یك و نیم میلیون شهید دادند و میلیون ها نفر زخمی ، قطع عضو، آواره ، یتیم و بیوه شدند، هزاران روستا ویران شد و صدها جنگل الجزایر در این نبرد نابرابر به وسیله بمب های ناپالم به آتش كشیده شد و بدترین شكنجه ها در حق مردم روا داشته شد اما پس از همه این مرارت ها، كشور استقلال خود را بازیافت و پس از آن كار سازندگی را آغاز كرد.
بوتفلیقه در خصوص سال های نخستین استقلال الجزایر نیز گفت، آن زمان یك چهارم مردم الجزایر آواره شده بودند، ادارات و موسسات مختلف ،كارشناس و متخصص نداشتند و بیسوادی و فقر در كشور بیداد می كرد اما مردم پس از استقلال، فرزندان خود را دوباره به مدرسه فرستادند، ستون های صنعت در كشور پایه گذاری شد و كشور اختیار منابع زیرزمینی و ثروت های خود را به دست گرفت و از سوی دیگر شروع به حمایت از ملت های تحت یوغ استعمار و مستضعفان جهان كرد .
بوتفلیقه در مورد دوران ریاست جمهوری خود نیز گفت، مردم طی 20 سال گذشته و در شرایطی سخت به او اعتماد كردند و ( پس از حوادث دهه نود ) بالاخره صلح و آشتی ملی تحقق یافت و آرامش و امنیت به كشور بازگشت، آرامش و امنیتی كه دو شرط اصلی و لازم برای توسعه، سازندگی و پیشرفت درهر كشوری هستند .
رئیس جمهوری الجزایر افزود، طی سال های گذشته اصلاحاتی در قوه قضائیه، قوه مقننه و همچنین قانون اساسی صورت گرفت تا حقوق شهروندان و همچنین حقوق زنان بیش از پیش حفظ شود و در عین حال ارتش از نظر نیروی انسانی و تجهیزات تقویت شد تا به عنوان یك ارتش حرفه ای قدرتمند از كشور و مردم دفاع كند.
بوتفلیقه در در ادامه در خصوص پیشرفت های الجزایر طی دوران زمامداری اش گفت، الجزایر طی دو دهه گذشته شاهد توسعه در نقاط مختلف خود بود، بیكاری به میزان دوسوم كاهش یافت ، دوبرابر دوران پیش از این مدرسه و دانشگاه تاسیس و مدارس و درمانگاه های زیادی ساخته شد و در خصوص مسكن نیزباید گفت، تا سال 1998 پنج میلیون واحد مسكونی وجود داشت اما از آن زمان تاكنون چهار میلیون واحد مسكونی ساخته شده است و اكنون نیز كار ساخت یك میلیون واحد مسكونی دیگر در حال انجام است .
بوتفلیقه در ادامه با اشاره به تاثیر كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال 2014 بر اقتصاد این كشور گفت ، چهار سال پیش با سقوط قیمت نفت، روند سازندگی در كشور با شوك بزرگی مواجه شد اما این باعث نشد چرخ سازندگی متوقف شود و كشور در این شرایط نیز زیر بار استقراض خارجی نرفت.
رئیس جمهوری الجزایر شرط پیشرفت در كشورش را پایبندی همه مردم به اهداف انقلاب اول نوامبر سال 1954 و داشتن روحیه ملی گرایی دانست و گفت، كشورش اكنون برخوردار از نعمت صلح و آرامش است در حالی كه كشورهای اطراف درگیر بحران های مختلف و جرایم سازمان یافته مانند تجارت مواد مخدر و اسلحه هستند، همه باید برای حفظ این دستاوردها و همچنین برای حفظ هویت خود تلاش كنند.
فرانسه از سال 1830 تا 1962 میلادی الجزایر را به مدت 132 سال به استعمار خود درآورد و طی این مدت قیام های پراكنده الجزایری ها روی می داد تا اینكه نیمه شب اول نوامبر 1954 برابر با دهم آبان 1333 شمسی انقلاب جدیدی آغاز شد.در این تاریخ گروه های كوچكی از انقلابی ها كه برخی شمار آنان را یك هزار و 200 نفر می دانند، همزمان با هم ، با سلاح های قدیمی و تفنگ های شكاری و تجهیزات بسیار ابتدایی، به عملیات نظامی ضد مقرهای ارتش فرانسه در نقاط مختلف الجزایر دست زدند، بیانیه ای انقلابی میان مردم توزیع و هدف از انقلاب را تحقق استقلال و برپایی دولت مستقل دمكراتیك در چارچوب اصول اسلامی اعلام كردند. در این بیانیه از همه مردم و طبقات اجتماعی خواسته شده بود برای آزادی كشور به مبارزان بپیوندند.
انقلابی ها بالاخره در سال 1962 موفق شدند فرانسه را وادار به خارج شدن از كشورشان و اعتراف به استقلال آن كنند.
الجزایر از جمله كشورهای عضو 'اوپك' است كه اقتصادش وابستگی زیادی به نفت دارد. نفت و مشتقات نفتی 95 درصد صادرات الجزایر را تشكیل می دهد و 60 درصد بودجه این كشور نیز از همین راه تامین می شود.
خاورم **2041**