۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۷
کد خبر: 83076138
T T
۰ نفر

گورخرها فرار نكرده اند

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۷
کد خبر: 83076138
گورخرها فرار نكرده اند

سمنان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گورخرهایی كه اخیرا به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار انتقال یافته اند، رها سازی شده و فرار آن ها تایید نمی شود.

عباسعلی دامنگیر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از بررسی، تایید و اطمینان تیم پزشكی و كارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست از سلامت پنج گورخر آسیایی، این حیوانات عصر یكشنبه هفته جاری در پارك ملی كویر رهاسازی شدند.
وی ادامه داد: هدف از انتقال گورخرهای آسیایی از پارك ملی توران در شاهرود به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار، معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی بوده و نگهداری این حیوانات در حصار به مدت چند روز برای تایید سلامت آن ها پس از طی كردن مسیر طولانی و اخت شدن با محیط جدید صورت گرفته است.
وی تصریح كرد: گورخر آسیایی جزو حیوانات وحشی محسوب می شود و به همین دلیل امكان نگهداری این حیوانات بیش از 15 روز در حصار میسر نیست.
دامنگیر اظهار داشت: این حیوانات شب گذشته به منظور تعلیف به محلی كه محیط بانان علوفه و آب تامین كرده بودند مراجعه و سپس پراكنده شدند.
وی خاطر نشان كرد: افرادی كه علاقه مند به حضور در پارك ملی كویر و مشاهده این گورخرها هستند با هماهنگی محیط زیست می توانند در محل حضور یابند.
به گزارش ایرنا، امروز خبری به صورت فراگیر در شبكه های اجتماعی مبنی بر فرار پنج گورخر آسیایی انتقال یافته از پارك ملی توران در شاهرود به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار انتشار یافت.
در نوزدهم مهر ماه امسال 10 راس گورخر از پارك ملی توران در شاهرود به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد كه متاسفانه پنج راس تلف شدند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان پس از این واقعه عنوان كرد: علت تلف شدن پنج گورخر آسیایی در این استان با گمانه زمنی بر سه محور در دست بررسی است.
گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تك سُم و از گونه های شاخص استان سمنان است.
گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اكنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها 220 راس در منطقه خارتوران شاهرود و جمعیت كوچك در بهرام گور استان فارس باقی مانده ‌است.
پارك ملی توران واقع در شمال شرقی دشت كویر در شهرستان شاهرود را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست كره توران با مساحت 147 هزار و 640 هكتار است كه بعد از پارك ملی سرنگتی تانزانیا در آفریقا، دومین منطقه مناسب دنیا برای طبیعت گردی بكر به شمار می‌آید.
از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می توان به گورخر ایرانی، پلنگ، جبیر، آهو، كل و بز، قوچ و میش، كاراكال، جربیل، هوبره ، زاغ بور، حواصیل، باقرقره، انواع پرندگان شكاری از قبیل عقاب طلایی، شاهین، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و كفچه مار اشاره كرد.
7342/7408
۰ نفر