۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83074165
T T
۰ نفر
گردشگران جمهوری آذربایجان، ركورد سفر به ایران را شكستند

باكو -ایرنا -گردشگران جمهوری آذربایجان، ركورد سفر به ایران را شكستند، تعداد سفر شهروندان این كشور به ایران در 9 ماه سال 2018 میلادی با 53.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از یك میلیون و 68 هزار سفر رسید.

به گزارش ایرنا ، در حالیكه بر اساس اعلام كمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان ، بیش از یك میلیون و 68 هزار شهروند جمهوری آذربایجان در 9 ماه امسال به ایران سفر كرده اند، تعداد سفر ایرانی ها به جمهوری آذربایجان در این مدت 32.7درصد كاهش پیدا كرده است .
كارشناسان ، دلیل افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران را افت ارزش پول ملی ایران در برابر ارز های خارجی و افزایش قدرت خرید منات ( واحد پول ملی جمهوری آذربایجان ) می دانند.
آنها معتقدند ، دلیل كاهش سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان نیز به افت ارزش پول ملی ایران و كاهش قدرت خرید ریال در خارج از مرزهای كشور برمی گردد.
ایران در سال های اخیر همواره در مركز توجه گردشگران آذربایجانی بود و اتباع این كشور بیشتر با انگیزه درمان و معالجات پزشكی ، زیارت اماكن دینی و انجام سفر زمینی به جمهوری خودمختار نخجوان به ایران سفر می كردند و ایران اغلب بعد از گرجستان مقصد دوم گردشگران این كشور محسوب می شود.
امسال اما با افزایش نرخ دلار در ایران ، شهروندان جمهوری آذربایجان ، بویژه ساكنان شهرهای مرزی این كشور برای خرید انواع كالاها ، ایران را برای سفر انتخاب كردند.
عامل دیگری كه موجب افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران می شود، مقررات لغو رژیم روادید برای ورود شهروندان این كشور به ایران است ، در حالیكه اتباع ایرانی بدون اخذ روادید امكان سفر به كشور آذربایجان را ندارند.
از آنجاییكه بیشتر سفر شهروند آذربایجانی به شهرهای مرزی ایران با انگیزه خرید ارزاق عمومی و كالاهای مصرفی انجام می شود، گمرگ جمهوری اسلامی ایران ، انتقال روغن ، برنج ، چای و دارو از ایران به آذربایجان را ممنوع اعلام كردند.
مقاصد بعدی شهروندان جمهوری آذربایجان برای سفر به ترتیب گرجستان ، روسیه و تركیه بود .
به گزارش مركز آمار دولتی جمهوری آذربایجان،مسافرت شهروندان آذربایجانی به كشورهای خارجی در 9 ماه سال 2018 میلادی با 14.1 درصد افزایش به سه میلیون و 563 هزار نفر رسیده است .
براساس این گزارش ، 30.7 درصد از شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران ، 30.3 درصد به گرجستان ، 19.4 درصد به روسیه ، 13.2 درصد به تركیه ، 1.6 درصد به اوكراین ، یك درصد به امارات متحده عربی و 3.8 درصد نیز به كشورهای دیگر سفر كردند .
مسافرت شهروندان جمهوری آذربایجان 9 ماه سال 2018 میلادی به ایران در مقایسه با زمان مشابه یكسال قبل 53.2 درصد ، به گرجستان 2.7 درصد افزایش و مسافرت به روسیه 1.4 درصد و به تركیه 1.3 درصد كاهش یافته است .
بر اساس این گزارش رسمی ، 9 ماه سال جاری از 193 كشور دو میلیون و 208 هزار نفر به جمهوری آذربایجان سفر كردند كه 6.4 درصد بیشتر از زمان مشابه یك سال قبل بوده است .
همچنین 31.2 درصد از مسافران خارجی از فدراسیون روسیه ، 19.8 درصد از گرجستان ، 10 درصد از تركیه ، 9.2 درصد از ایران ، 3.3 درصد از امارات متحده عربی ، 3 درصد از عربستان ، 2.7 درصد از عراق ، 2 درصد از اوكراین و 1.5 درصد از اسراییل ( رژیم صهیونیستی) و 17.2 درصد نیز از كشورهای دیگر وارد جمهوری آذربایجان شدند .
بنا به گزارش اداره آمار دولتی جمهوری آذربایجان،در سال جاری مسافرت از كشورهای خلیج فارس غیر از ایران و امارات متحده عربی به این كشور افزایش چشم گیری داشته است .
همچنین مسافرت از بحرین به جمهوری آذربایجان در این دوره زمانی 2.2 برابر، عربستان 2.1 برابر ، كویت 2 برابر ، قطر 1.7برابر ، عراق 14.4 درصد و عمان 7.6 درصد افزایش یافته است .
مسافرت از كشورهای عضو اتحادیه اروپا 8.9 درصد افزایش یافته و به 88.9 هزار نفر و همچنین مسافرت از كشورهای همسود، با 4.7 درصد افزایش به 813.7 هزار نفر رسیده است.
خاورم ** 337** 1579