۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83072078
T T
۰ نفر
وزیر دفاع آمریكا حادثه در كریمه را به روسیه تسلیت گفت

مسكو - ایرنا - وزیر دفاع آمریكا در نخستین دیدار خود با همتای روس در سنگاپور، حادثه كشتار خونین در كالج شهر كرچ واقع در كریمه را به روسیه تسلیت گفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «جیمز متیس» در جریان پنجمین نشست مشورتی وزیران دفاع كشورهای عضو اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) با سرگئی شایگو دیدار و گفت وگو كرده است.
اسپوتنیك خبر داده است كه متیس در جریان این دیدار كوتاه، حادثه خونین در كالج شهر كرچ در كریمه را به همتای روس خود تسلیت گفته و خاطرنشان كرده است كه در آمریكا نیز چنین فجایعی رخ می دهد از این رو آمریكا با روس ها ابراز همدردی می كند.
شایگو وزیر دفاع روسیه نیز از همتای آمریكایی خود تشكر و خاطرنشان كرده است كه باید همه اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی در سراسر جهان به كار گرفته شود.
گفتنی است، چهارشنبه گذشته یك دانشجوی كالج فنی در شهر كرچ منطقه كریمه با منفجر كردن یك بمب دست ساز و تیراندازی به سوی افراد حاضر در محل، 20 نفر را كشت و حدود 50 نفر دیگر را راهی بیمارستان كرد و به زندگی خود پایان داد.
گفتنی است، پیام تسلیت وزیر دفاع آمریكا به همتای روس خود از این جهت قابل توجه است كه آمریكا مدعی است كریمه بخشی از اوكراین است و به همین بهانه از سال 2014 تاكنون تحریم های گوناگونی علیه روسیه به امید بازپس دادن كریمه به اوكراین به اجرا گذاشته است.
اختلافات روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مركزی در كی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه اكثر آنان را روس زبانان متمایل به مسكو تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند وضع كرده اند تا شاید روسیه از كریمه پا عقب بگذارد.
اوكراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن كریمه به عنوان جزئی از خاك روسیه، این كشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوكراین فشار بیاورند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است كه مسكو در خصوص بازپس دادن كریمه با هیچ كسی مذاكره نمی كند.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان