۱۰ آذر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8307202
T T
۰ نفر
هیات مجلس شورای اسلامی ایران با معاون پارلمان چک دیدار کرد # وین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/09/84 سیاسی.پارلمانی.دیپلماتیک.ایران.چک هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست "حمیدرضا حاجی بابایی" عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و متشکل از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران ـ چک بعدازظهر پنجشنبه در پراک با "فلیپ" معاون پارلمان چک دیدار و گفت وگو کرد. اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران با جمهوری چک، از روز دوشنبه برای یک سفر پنج روزه در پراک به سفر می برند. طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف، مسایل بین المللی و منطقه ای را مورد تبادل نظر قرار دادند. معاون پارلمان چک در این دیدار با ابراز ناخشنودی از اعمال تکصدایی علیه ایران، بر گفت وگوهای مستقیم با مسوولان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. وی همچنین بر ضرورت چندقطبی شدن جهان تاکید کرد و افزود: این موضوع باید به طور عملی تحقق یابد. معاون پارلمان چک همچنین بر علاقه مندی پارلمان این کشور جهت همکاری با ایران در همه زمینه ها از جمله امور فرهنگی و آثار باستانی تاکید کرد.
فیلیپ در واکنش به درخواست ایران برای مشارکت بین المللی در اجرای طرحهای هسته ای صلح آمیز کشورمان، با اشاره به عضویت چک در آژانس بین المللی انرژی اتمی، این همکاری را امکان پذیر دانست و از آن استقبال کرد.
حاج بابایی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران با چک نیز ضمن اشاره به تک صدایی به عنوان مشکل جهان فعلی و نفوذ این تکصدایی در اروپا، بر وظیفه اروپا جهت مقابله با تکصدایی تاکید و اهداف آمریکا در منطقه خلیج فارس و تلاش این کشور جهت تسلط بر منابع انرژی را تشریح کرد. وی در مورد همکاری های دوجانبه بر توازن مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و چک تاکید کرد. حاجی بابایی ضمن اشاره به مشترکات فرهنگی و همچنین تمدن و فرهنک کهن ایران، از پیشنهاد طرف چکی برای همکاری های مشترک فرهنگی و باستانی استقبال کرد. وی همچنین در این دیدار خواستار همکاری و مشارکت جمهوری چک در اجرای طرحهای تولید انرژی هسته ای در کشورمان شد. هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران قبل از این نیز با "یری پاروبک" نخست وزیر جمهوری چک و اعضای گروه دوستی پارلمانی چک با ایران دیدار و گفت وگو کرده بود. حاجی بابایی و هیات همراه در جریان این سفر همچنین با "لوبومیر زائورالک" رییس مجلس نمایندگان جمهوری چک، دیدار و پیرامون روابط دوجانبه به ویژه چگونگی توسعه مراودات پارلمانی و همکاری های بین المللی مجالس دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند. مناسبات پارلمانی ایران و جمهوری چک با سفر رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چک به تهران در بهمن ماه سال گذشته و به دنبال آن تشکیل گروه های دوستی در دو کشور، وارد فاز جدیدی شد و از آن زمان تا کنون رو به گسترش بوده است. اروپام/371 Fischer Stanislav Paroubek Jiri
۰ نفر