۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 83070601
T T
۰ نفر
طرح كاهش آسيب هاي اجتماعي حاشيه نشيني يزد هدفمند و دقيق است

يزد – ايرنا - استاندار يزد با بيان اينكه طرح كاهش آسيب هاي اجتماعي حاشيه نشيني يزد هدفمند و دقيق است ، گفت: در طول بيش از 20 سال گذشته هيچ زماني برنامه‌اي تا اين اندازه منسجم و دقيق نديده ام.

به گزارش ايرنا ، محمود زماني‌قمي روز پنجشنبه در نهمين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان يزد با موضوع پيشنهادات استان درباره تجهيزات و منابع مورد نياز موضوع اجراي طرح جامع كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي و از جمله حاشيه نشيني گفت: عوارض و عواقب حاشيه نشيني مشخص است و بايد در كاهش آسيبهاي آن تلاش كرد.
وي با اشاره به وضعيت مناطق حاشيه‌اي استان افزود: بيش از 20 سال است كه پديده حاشيه‌نشيني در محافل مورد بحث قرار گرفته و در سال‌هاي اخير توجه به اين پديده در استان خيلي جدي‌تر شده است.
استاندار يزد تصريح كرد: در طرح حاشيه نشيني كه امروز مصوب شد بسياري از مطالبات مردم اين محلات را در نظر گرفته و براي كاهش آسيبهاي آن برنامه ريزي شده است.
زماني قمي با بيان اينكه اعتلاي وضعيت مناطق حاشيه‌اي هدفمند است و مي‌تواند ما را به سمتي بكشاند كه بخشي از آلام مردم در حاشيه شهرها كاهش پيدا كند، اظهار داشت: وضعيت در اين مناطق به‌گونه‌اي شده كه اگر نيروي انتظامي با هر استعدادي در آنجا حضور داشته باشد، علاوه بر كاهش بزهكاري موجب كاهش بداخلاقي ها نيز خواهد شد.
وي برنامه‌ريزي در راستاي وضعيت مناطق حاشيه‌اي استان را گامي مثبت عنوان كرد و افزود: اين كار نه فقط يك اقدام انساني و عمراني است بلكه يك اقدام امنيتي هم خواهد بود بنابر اين يك ورود مبارك براي كاهش آسيب‌ها و عوارض متعدد بويژه در حوزه حاشيه‌نشيني در استان خواهد بود.
نماينده مردم يزد و اشكذر در مجلس شوراي اسلامي هم در اين جلسه با تأكيد بر لزوم داشتن هدف و چشم انداز در تدوين برنامه براي دريافت اعتبارات گفت: در احياي بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري ، دولت 30درصد اعتبارات تمامي دستگاه‌هاي اجرايي را در بافت‌هاي فرسود قرار مي‌دهد بنابر اين تمامي دستگاه‌ها بايستي توجه خود را به آن چشم‌انداز معطوف كنند.
سيدابوالفضل موسوي بيوكي با اشاره وجود حدود 70 تا 80 هزار افغاني افزون بر ساختار جمعيتي در استان افزود: در حقيقت استان يزد مورد هجوم حاشيه‌نشين‌ها قرار گرفته و در واقع پديده حاشيه‌نشيني در استان در حال نهادينه شدن است .
وي ادامه داد: از رئيس سازمان برنامه و بودجه تقاضا داريم تا يزد را در مسائل و مباحث حاشيه اي به صورت انحصاري ديده و دستگاههاي استاني هم در درخواست اعتبارات ، به ماموريتهاي خود و عمل بر مبناي اعتبار مشخص شده توجه داشته باشند.
در بخش ديگر اين جلسه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان گفت: يزد با مستندات ارائه شده ، جزء هشت استان داراي اعتبار براي كاهش آسيب هاي حاشيه نشيني شده است.
سيدمجتبي حسيني پور افزود: هم اكنون پنج منطقه در استان به عنوان مناطق حاشيه نشين معرفي شده كه سه منطقه حسن آباد ، اسكان و كشتارگاه جزء اين مناطق در شهر يزد است.
وي اضافه كرد: اعتبار اجراي طرحهاي اين سه منطقه با 377هزار و 743 ميليون ريال است و در ادامه روي اجراي آنها نظارت شديدي صورت مي گيرد تا در هدف مشخص شده هزينه شود.
در اين جلسه مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري يزد هم گفت: علاوه بر سه منطقه شهر يزد ، 2 منطقه ميبد پايين و ميبد بالا نيز جزء مناطق حاشيه نشين معرفي شده است.
فخرالسادات خامسي هامانه افزود: قرار شده در مناطق حاشيه نشين ، دفاتر تسهيل گر ايجاد شود كه تا پايان سال اين كار در سه منطقه شهر يزد شامل حسن آباد ، اسكان و كشتارگاه اجرا خواهد شد.
وي تصريح كرد: پيشنهاد مي كنيم اعتبارات زيرساختها در اين مناطق در قالب همين طرح جذب شود و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي و امنيتي در قالب دفاتر تسهيل گري تدوين و اجرا شود.
سرپرست فرمانداري يزد هم با اعلام موافقت با كليات پروژه حاشيه نشيني گفت: بايد زمان بندي براي اجراي بخش ها و طرحها مشخص شود تا حداكثر ظرف دو سال آينده شاهد تحولات در مناطق حاشيه نشيني باشيم.
عباس حيدري با بيان اينكه اولويت ما مباحث امنيتي و انتظامي در اين مناطق است ، خاطرنشان كرد: در كنار اين مسائل پيشنهاد مي كنم اعتباري براي ساماندهي اتباع بيگانه در اين مناطق نيز در نظر گرفته شود.
در اين جلسه مباحثي درباره پيشنهادات استان درباره تجهيزات و منابع مورد نياز موضوع اجراي طرح جامع كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي و از جمله حاشيه نشيني و گزارشي از وضعيت ورزش استان يزد توسط شريعتي مديركل ورزش و جوانان استان و رتبه هاي كسب شده و حضور ورزشكاران يزدي در ميادين آسيايي و پاراآسيايي ارائه شد.
بر اساس آخرين سرشماري، جمعيت ايران نزديك به 80 ميليون نفر اعلام شده و آمار 18 ميليون حاشيه نشين براي ايران كه معادل حدود يك چهارم جمعيت آن است.
برخي آمارها بيانگر وجود 100 تا 110 هزار نفر حاشيه نشين در اطراف استان يزد است.
1968/ 6197