۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83068905
T T
۰ نفر

ميدل ايست آي:

قتل خاشقچي هفت دقيقه طول كشيد

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83068905
قتل خاشقچي هفت دقيقه طول كشيد

تهران- ايرنا- تارنماي خبري - تحليلي ميدل ايست آي امروز براي نخستين بار جزئياتي از نحوه قتل جمال خاشقچي را منتشر كرد و مدعي شد كه اين روزنامه نگار عربستاني، ظرف هفت دقيقه كشته شد و در حالي كه جان در بدن داشت سلاخي شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، اين تارنماي انگليسي به نقل از منبع تركيه اي خود كه تمام فايل صوتي مزبور را گوش داده، نوشت كه روزنامه نگار منتقد حكومت عربستان را از دفتر سركنسول استانبول كشان كشان به ميز تشريح اتاق مجاور بردند و همزمان صداي جيغ و داد يكي از شاهدان از طبقه پائين شنيده شد.
اين تارنما به نقل از منبع تركيه اي نوشت: خود كنسول را هم از اتاق بيرون بردند و اصلاً از خاشقچي بازجويي نشد. آمده بودند كه او را بكشند.
پس از آنكه ماده اي نامعلوم به خاشقچي تزريق شد، صداي جيغ و داد نيز قطع گرديد. صلاح محمد الطبيقي، رئيس بخش پزشكي قانوني تشكيلات امنيت عمومي عربستان و يكي از اعضاي گروه 15 نفره اي كه با هواپيمايي خصوصي وارد تركيه شد، هنگامي كه خاشقچي هنوز جان در بدن داشت بر روي ميز تشريح شروع به بريدن اندام وي كرد.
وي در آغاز سلاخي خاشقچي هدفون گذاشت و به موسيقي گوش داد و ازديگر اعضاي گروه نيز خواست كه همين كار را انجام دهند.
بر اساس اين فايل صوتي طبيقي مي گويد: هنگام انجام اين كار به موسيقي گوش مي كنم. شما هم بايد همين كار را بكنيد.
ميدل ايست آي نوشت كه نسخه سه دقيقه اي اين فايل صوتي در اختيار روزنامه تركيه اي صباح است كه هنوز آن را منتشر نساخته است.
پيشتر يك منبع تركيه اي به روزنامه نيويورك تايمز گفته بود طبيقي كه رياست فلوشيپ آسيب شناسي قانوني سعودي را بر عهده داشته و عضو انجمن آسيب شناسي قانوني سعودي است، در تركيه يك اره استخوان به همراه داشته است.
در سال 2014 روزنامه سعودي الشرق الاوسط كه دفتر آن در لندن قرار دارد، با طبيقي مصاحبه اي در مورد كلينيك سيار كالبدشكافي فوري 7 دقيقه اي كرد.
به نوشته الشرق الاوسط، اين كلينيك سيار براي تشخيص علت فوت حجاج به كار مي رود. طبيقي بخشي از اين كلينيك سيار را طراحي كرده و مي توان از آن 'در موارد امنيتي نيازمند به دخالت آسيب شناس براي انجام نمونه برداري يا معاينه جسد در صحنه وقوع جرم' بهره برداري كرد.
به گزارش ايرنا، هنوز از سرنوشت دقيق خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول مراجعه كرد و ناپديد شد، خبر دقيقي در دست نيست ولي منابع غير رسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه او از ساختمان كنسولگري خارج نشده و در همان جا به قتل است.
خاشقچي 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل ديروز (سه شنبه) از عربستان سعودي و تركيه خواست كه تمامي اطلاعات مربوط به ناپديد شدن و قتل احتمالي جمال خاشقچي را منتشر سازند.
ميشله باشلت همچنين خواهان سلب مصونيت ديپلماتيك از اماكن و مقام هاي مربوطه شد.
گر چه گزارش هاي ضد و نقيضي در مورد سرنوشت دقيق سرمقاله نويس واشنگتن پست منتشر شده است ولي كارشناسان سياسي بر اين باورند كه رياض و واشنگتن در صدد سرپوش گذاشتن بر حقيقت ماجرا بوده و با متهم ساختن 'عناصر خودسر' قصد دارند تا مقام هاي عاليرتبه عربستاني را از پيامدهاي اين رسوايي جهاني مصون نگه دارند.
اروپام**3092**1485