۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83067737
T T
۰ نفر
بولتون بدنبال سراب همراه كردن همسایه های ایران با امریكا

باكو –ایرنا – جان بولتون مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریكا در حالی می خواهد به روسیه و منطقه قفقاز جنوبی سفر كند كه آمریكا بیش از پیش قدرت و نفوذ نظامی و اقتصادی خود را در این منطقه از دست داده است .

به گزارش ایرنا ، سفر بولتون به روسیه و سه كشور قفقاز جنوبی،شامل جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان روز 20 اكتبر ( برابر 28 مهر ماه ) آغاز می شود ، به اعتقاد كارشناسان ، او در این سفر یك هدف اصلی و چندین هدف فرعی را بدنبال می كند، همراه كردن كشورهای منطقه با سیاست های ضد ایرانی امریكا برنامه اصلی بولتون از این سفر است .
تقویت موضع تضعیف شده امریكا در منطقه ، حضور در روند حل مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و خارج نشدن از روند حل این مناقشه از اهداف فرعی سفر مشاور امنیتی رئیس جمهوری امریكا از این سفر است.

** موقعیت ضعیف امریكا در منطقه قفقاز جنوبی
نشریه امریكایی هیل ، چندی پیش نوشت :در شرایطی كه آمریكا قدرت و نفوذ در كشورهای همسود را بیش از پیش از دست می دهد، روسیه قدرت نظامی و اقتصادی خود را در این منطقه تقویت می كند و بر اثر بی اعتنایی آمریكا كشورهای اروپایی بیش از پیش از كاخ كرملین درخواست كمك می كنند .
نویسنده نشریه هیل افزود: اروپایی غربی با موافقت به واردات گاز طبیعی از روسیه از طریق « خط لوله شمال 2 »-بردگی اقتصادی را داوطلبانه پذیرفته و تسلیم شده است .
در بخشی از این گزارش، به جایگاه خاص روسیه در ارمنستان و كنترل مسكو بر این كشور اشاره شده و آمده است: مسكو صاحب واحد های اقتصادی عمده ارمنستان است .
با وجود اینكه با روی كار آمدن نیكول پاشینیان در ارمنستان امیدی به تقویت جایگاه غرب در ارمنستان ایجاد شده بود ولی در حال حاضر دولت جدید این كشور بیشتر تمایل به تقویت روابط با روسیه دارد .
نویسنده این گزارش افزود: به هر حال بر اثر تضعیف موقعیت آمریكا جایگاه و نفوذ روسیه در منطقه تقویت می یابد .

**جلوگیری از اتحاد روسیه و كشورهای قفقاز جنوبی با ایران
پایگاه خبری 'حقین . آذ ' جمهوری آذربایجان نیز روز سه شنبه به نقل از «واگه داوتیان» كارشناس ارمنی نوشت : در پی امضای كنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر جایگاه روسیه بعنوان بازیگر ژئوسیاسی در منطقه تقویت شده است .
وی افزود : با امضای این كنوانسیون حضور نظامی كشورهای بیگانه در خزر ممنوع اعلام شده و با توجه به اینكه روسیه و ایران نیروی دریای قدرتمندی در خزر دارند ، واشنگتن نیازمند به تدوین مدل های جدید برای اجرای استراتژی خود با هدف جلوگیری از اتحاد روسیه و ایران در سوریه، و اتحاد ایران با كشورهای قفقاز جنوبی است .
این كارشناس ارمنی افزود: قفقاز جنوبی برای روسیه بعنوان منطقه ای برای اجرای استراتژی خاورمیانه و افزایش گفتمان با ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و در حال حاضر به مكان رقابت ژئوسیاسی ابرقدرت ها تبدیل شده و بولتون نیز در چنین شرایطی به منطقه سفر می كند .

*** امریكا به دنبال تغییر سیاست در منطقه قفقاز جنوبی
حقین . آذ ، همچنین به نقل از «نیكولای زلوبین» مسئول مركز مطالعاتی منافع جهانی در واشنگتن نوشت : بولتون آشنایی خوبی با كشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق دارد و بعنوان معاون وزیر امور خارجه دولت جورج بوش دوم بارها به این كشورها سفر كرده است .
وی درباره سفر آتی بولتون به منطقه گفت: آمریكا منافع خود را در منطقه قفقاز جنوبی دنبال می كند و سیاست كاخ سفید در 25 سال اخیر درباره سه كشور این منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از چند مرحله گذشته است .
مسئول مركز مطالعاتی منافع جهانی در واشنگتن ،افزود: آمریكا در هر یك از این مراحل اهداف بلند پروازانه ای در رابطه با كشورهای منطقه در پیش گرفته ولی انتظارات كاخ سفید برآورده نشده است .
زلوبین ،گفت: شرایط منطقه بر اثر برخورد منافع كشورهای مختلف ، تحولات در بازارهای انرژی ، افزایش بی ثباتی در خاورمیانه و نیز مشكلات داخلی اتحادیه اروپا بیش از پیش پیچیده تر شده است و همه این عوامل ایجاب می كند تا دولت آمریكا در سیاست های خود نسبت به منطقه قفقاز جنوبی تجدید نظر كند .

** اهداف سفر از زبان بولتون
جان بولتون به تازگی درباره اهداف سفر خود به «هاگ هیویت» خبرنگار آمریكایی گفت كه این سفر در تداوم دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریكا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تابستان در هلسینكی پایتخت (فنلاند) درباره پیگیری روابط واشنگتن و مسكو است.
وی افزود:البته ما مشكلات و اختلاف‌هایی در منطقه قفقاز داریم و این كشورها نقش جغرافیایی مهمی در تعامل با ایران ، روسیه و تركیه دارند.
بولتون در بخش دیگر این مصاحبه ،با اشاره به ایران مدعی شد كه بولتون كه سابقه‌ای طولانی در ضدیت با ایران و حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی ایران ، مدعی شد كهدحكومت ایران دشمن آمریكا و یك تهدید است.
وی افزود: به همین دلیل بود كه رئیس جمهور آمریكا از توافق برجام خارج شد. آن‌ها كاری را برای تسكین ناراحتی‌های ما در زمینه تداوم حمایت از تروریسم در جهان انجام ندادند. به همین دلیل تحریم‌های اقتصادی در حال اعمال مجدد هستند. به همین دلیل ما حداكثر فشار را بر رژیم ایران وارد می‌كنیم.»
وی در ادامه با بیان خروج برخی كشورهای بزرگ نفتی از ایران، با تاكید مجدد بر هدف اصلی واشنگتن از اعمال فشار بر ایران مدعی شد: «ناآرامی در ایران در حال گسترش است.
ایران همان كشور سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو باقی مانده است ،این كشور در پی ادامه برنامه‌های ساخت سلاح كشتار جمعی، هسته‌ای ، شیمیایی و بیولوژیكی است. ایران ،كشوری خطرناك در منطقه و دنیا است.

** تكرار تجربه شكست خورده بولتن در منطقه قفقاز جنوبی
نشریه آنلاین دیلی استرم Daily Storm به نقل از یك منبع در نمایندگی دیپلماتیك روسیه در آمریكا نوشت : بولتون در این سفر سعی خواهد كرد رهبران جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان را به خودداری از همكاری با ایران و خرید نفت این كشور متقاعد سازد .
به اعتقاد این منبع دیپلماتیك ، دستیابی به این هدف در رابطه با ارمنستان برای بولتون چندان هم آسان نخواهد بود چرا كه ارمنستان می خواهد، از طریق همكاری با ایران انرژی به وابستگی این كشور به روسیه در حوزه انرژی پایان دهد .
وی افزود: هادی قوامی عضو كمیسیون برنامه ریزی بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه ایران درصدد راه اندازی پالایشگاهی به ظرفیت 200 هزار بشكه در روز در منطقه آزاد اقتصادی در ارمنستان است .
این گزارش با اشاره به این كه جان بولتون تجربه ناخوشایند همكاری با ارامنه در رابطه با ایران دارد ، خاطر نشان كرد : در سال 2005 میلادی بولتون زمانیكه نماینده دایمی آمریكا در سازمان ملل بود، ایروان با تحریم های امریكا علیه ایران مخالفت كرد .
بنا به این گزارش ، بولتون در آن دوره با آرمن مارتیروسیان نماینده ارمنستان در سازمان ملل متحد دیدار كرد و وی نیز اظهار داشت كه ارمنستان در احاطه كشورهای غیر دوست قرار می گیرد و فقط ایران و روسیه روابط خوب با ایروان دارند .
خاورم ** 337** 1579

سرخط اخبار جهان