۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۰
کد خبر: 83064477
T T
۰ نفر
گزیده سروده های هزار سال شعر عاشورایی فارسی رونمایی شد

تهران- ایرنا- كتاب «اربعین مرثیه» شامل برترین سروده‌های شاخص هزار سال شعر عاشورایی فارسی در دو مقطع (یكی از قرن چهارم هجری تا انقلاب اسلامی و دوم دوره‌ی پس از انقلاب اسلامی) با حضور مداحان و شعرا در بنیاد دعبل رونمایی شد.

به گزارش ایرنا كتاب اربعین مرثیه، محصول نهایی پژوهشی است كه در سال‌های 1394 و 1395 در بنیاد دعبل خزاعی انجام شده و عصر روز شنبه با حضور داوران، شعرا، مداحان در محل این بنیاد طی مراسمی رونمایی شد.
این كتاب با رأی و نظر 40 تن از كارشناسان و صاحبنظران شعر مذهبی تهیه شده است، اشعار برگزیده این كتاب 40 قطعه اند كه 28 قطعه به مقطع نخست و 12 قطعه به مقطع دوم تعلق دارند.
داوران مشاركت‌كننده در این طرح چهره های دانشگاهی، حوزوی و پیشكسوت مداحی و پژوهشگران مداحی بوده اند.
در كتاب اربعین مرثیه، متن كامل اشعار برگزیده، همراه با معرفی و مشخصات فنی آن‌ها و نیز امتیازات داوران آمده است.
این كتاب توسط انتشارات سپیده‌باوران در 448 صفحه قطع وزیری به بازار عرضه شده است.

**اربعین مرثیه یك كار پژوهشی در بحث شعر عاشورایی است
رضا اسماعیلی دبیر اجرایی بنیاد دعبل در این مراسم گفت: از 40 داور 22 داور شعر هزار ساله و 18 داور مقطع پس از انقلاب را بررسی كردند كه در نهایت 28 قطعه از پیش از انقلاب و 12 اثر از بعد از انقلاب انتخاب شد.
وی افزود: طی جلساتی كه با داوران داشتیم نظر بر این بود كه فقط گردآوری اشعار مد نظر نباشد و یك كار پژوهشی و آماری و دانشگاهی هم صورت گرفته باشد، بنابراین امتیاز گذاری شعرها و قوت شعری و تاثیرگذاری مضمون و محتوا هم مورد نظر قرار گرفت.
اسماعیلی به شعر «خط خون» علی موسوی گرمارودی به عنوان نقطه عطفی در شعر عاشورایی جدید اشاره كرد و گفت: خط خون شناسنامه، مرامنامه و منشور ادبیات عاشورایی ماست و امروز هم جزو نمونه های شاخص ادبیات فارسی است
دبیر اجرایی بنیاد دعبل افزود: بررسی شاخص ترین اشعار عاشورایی هر دوسال یك بار انجام خواهد شد و برترین های شعری بویژه بعد از انقلاب بررسی می شوند، تا این روند ادامه یابد.
فراهنگ3009**1418
۰ نفر