۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 83063241
T T
۰ نفر
اعزام دو هيات سعودي به تركيه براي تحقيقات درباره خاشقچي

آنكارا- ايرنا- شبكه تلويزيوني ان.تي.وي تركيه اعلام كرد كه براي بررسي و تحقيق درباره سرنوشت جمال خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده، دو هيات از عربستان سعودي به شهر آنكارا و استانبول تركيه اعزام شده است.

به گزارش روز جمعه ايرنا، ابراهيم كالين سخنگوي رياست جمهوري تركيه نيز ديشب اعلام كرد كه براي مشخص شدن سرنوشت، گروه كاري مشترك بين تركيه و عربستان تشكيل مي شود و به نظر مي رسد اعزام اين دو هيات، در رابطه با تشكيل اين گروه كاري باشد.
شبكه ان.تي.وي همچنين اعلام كرد كه عربستان سعودي علاوه بر اعزام يك هيات تحقيقاتي به استانبول، يك هيات سياسي هم به آنكارا اعزام كرده و قرار است اعضاي اين هيات فردا و پس فردا با مقامات تركيه ديدار كنند.
انتظار براي تعيين سرنوشت و اعلام خبر دقيق از وضعيت خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در كنسولگري عربستان سعودي در شهر استانبول تركيه ادامه دارد و رسانه ها اعلام مي كنند كه او توسط آل سعود به قتل رسيده است ولي هنوز اين موضوع به صورت رسمي تاييد و اعلام نشده است.
خيابان ها اطراف و ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول از زمان اعلام ناپديد شدن خاشقچي تخت تدابير شديد امنيتي پليس تركيه قرار دارد و هم اكنون تمامي ورود و خروج آنجا در مقابل دوربين انبوه خبرنگاران كه براي پوشش خبري مربوط به خاشقچي در محل حاضر شده اند، انجام مي شود.
هنوز از سرنوشت دقيق جمال خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در شهر استانبول مراجعه كرده و ناپديد شده، خبر دقيقي در دست نيست ولي منابع غيررسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه او از ساختمان كنسولگري خارج نشده است.
رسانه هاي تركيه، قتل در ساختمان كنسولگري، ربايش و قتل در محلي ديگر و نيز ربايش و زنده بودن خاشقچي را سه گزينه محتمل در مورد او اعلام مي كنند.
همزمان با تلاش عوامل پليسي، سه روز پيش دادستاني كل استانبول تحقيقات قضايي را درباره پرونده خاشقچي را آغاز كرد و به رغم تلاش قضايي، اطلاعاتي و پليسي دولت تركيه و ادعاي بدون سند رسانه هاي خبري به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعيت جمال خاشقچي نامشخص است.
دولت تركيه كه بررسي وضعيت او را در اولويت كاري خود قرار داده، تاكنون نتيجه آخرين بررسي هاي خود را به شكل رسمي اعلام نكرده است و مقامات اين كشور روش محتاطانه اي را در اظهار نظر در باره وضعيت خاشقچي در پيش گرفته اند.
دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا درباره ناپديد شدن خاشقچي در استانبول روز گذشته مدعي شد كه ماموران و بازپرس هاي آمريكايي در اين باره با تركيه همكاري مي كنند ولي رسانه هاي تركيه به نقل از يك مقام دولت آنكارا اين ادعاي ترامپ را دروغ خواندند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه ديروز بار ديگر با تاكيد بر ضرورت تعيين سرنوشت جمال خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپديد شدن خاشقچي را بررسي كرده ايم چرا اين رويداد در كشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعيت اين روزنامه نگار عربستاني سكوت نخواهيم كرد.
وي افزود: بلافاصله پس از شنيدن خبر ناپديد شدن خاشقچي، به وزارت خارجه، وزارت دادگستري و سازمان اطلاعات دستورات لازم براي پيگيري اين حادثه را دادم به طوري كه همه اقدامات ضروري از جمله ورود و خروج ها به تركيه توسط ماموران امنيت و اطلاعات تحت كنترل شديد قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعيت اين روزنامه نگار عربستاني، عمليات امنيتي و اطلاعاتي ما ادامه دارد.
رييس جمهوري تركيه تاكيد كرد: ساختمان كنسولگري عربستان مورد بازرسي ماموران امنيتي ـ اطلاعاتي ما قرار گرفت و با قاطعيت اعلام مي كنم كه تلاش عوامل پيگير اين حادثه از جمله مقامات وزارت خارجه، وزارت دادگستري و مقامات اطلاعاتي همچنان ادامه دارد و اكنون نمي توانم بر اساس اطلاعات و احتمالات دريافتي، ارزيابي خاصي را بيان كنم اما در خصوص وضعيت خاشقچي نگراني هايي داريم.
به گزارش ايرنا، دو روز پيش پليس تركيه تصاوير و ويدئوي ورود و ترددهاي مشكوك 15 ديپلمات سعودي به استانبول را كه به ادعاي رسانه‌هاي تركيه تيم ترور 'جمال خاشقچي' هستند، منتشر كرد.
همچنين دو روز پيش رسانه هاي تركيه اسامي 15 تبعه عربستان را كه در پرونده ناپديد شدن خاشقچي روزنامه نگار عربستاني متهم هستند، منتشر كردند.
رسانه هاي خبري تركيه الطبيقي و البستاني دو نفر از اين افراد را ماموران رده بالاي امنيتي و از نزديكان 'محمد بن سلمان' عنوان كرده اند.
به گزارش ايرنا، خاشقچي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از 11 روز پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شد.
برخي منابع غيررسمي خبري مدعي قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود باز گشته اند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد.
وي در مقالاتي كه در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905**1586

سرخط اخبار جهان