۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 83060171
T T
۰ نفر
ضرورت حذف پیچ واسطه ها در جاده توزیع تایر

تهران- ایرنا- كمبود تایر سنگین، جولان واسطه ها، شكل گیری بازار سیاه و بی ثباتی قیمت ها، دولت را بر آن داشت تا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را متولی حذف واسطه ها و رساندن تایر به مصرف كنندگان واقعی قرار دهد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از آنجایی كه بیش از 80 درصد نیاز كشور به تایرهای كامیونی و اتوبوسی از طریق واردات تأمین می شود، نوسانات شدید بازار ارز، تهیه، توزیع و قیمت این كالا را به تحت تأثیر قرار داده است.
به دلایل یاد شده، بازار با كمبود تایرهای خودروهای سنگین مواجه شده و در نتیجه قیمت ها به شدت افزایش پیدا كرده است. در این میان فرایند توزیع به هم خورده و با ورود واسطه ها بازار سیاهی شكل گرفته كه ناوگان حمل و نقل جاده ای كشور را با مشكل جدی مواجه كرده است.
به منظور مقابله با شرایط یاد شده، دولت سازمان راهداری را متولی صدور حواله و یا معرفی نامه برای معرفی مصرف كنندگان به عاملین فروش قرار داده است تا از این طریق با حذف واسطه ها ثبات و آرامش به جامعه ناوگان حمل و نقل جاده ای باز گردد.
نظر به اهمیت و پیچیدگی موضوع مشكلات و چالش های صنعت تایر، خبرگزاری جمهوری اسلامی میزگردی با حضور 'مصطفی تنها' سخنگوی انجمن صنعت تایر كشور، احمدرضا متقی نایب رئیس انجمن واردكنندگان تایر، محمد میر عابدینی دبیر انجمن وارد كنندگان تایر، محسن حاج اسماعیلی مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی برگزار كرد.
محمد كریمی دبیر كانون انجمن های صنفی كامیون داران كشور نیز به دلیل عدم امكان حضور در این میزگرد، از طریق تماس تلفنی به مهمترین مشكلات و چالش های تهیه و تأمین تایر مورد نیاز كامیون داران پرداخت.
در این میزگرد مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی چگونگی ورود و ایفای نقش این سازمان در موضوع تایر سنگین را مورد بررسی قرار داد.

**لزوم نظارت تولید كنندگان تایر بر عاملین فروش
«محسن حاج اسماعیلی» گفت: واقعیت این است كه در این سه یا چهار ماه اخیر كه رانندگان دچار مشكل شدند، جلسات متعددی را با همكاران مان در صمت برگذار كردیم. از انجمن وارد كنندگان و تولید كنندگان هم در این جلسات می آمدند.
مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی افزود: همانطور كه اشاره شد، در این اواخر با كمبود تایر در بازار مواجه شدیم. آنچه كه می گویم برداشت ما از موجودی در بازار است نه در سطح واردات یا تولید. طبیعتا خواهان این بودیم كه شرایط بسیار عادی بود و رانندگان در شهر خودشان یا هر جایی كه هست مراجعه می كردند. و با هر نوع رابطه مالی با فروشندگان، تایر مورد نیازش را تأمین می كردند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد شاید بخشی از این امر طبیعی باشد. در واقع این نوسانات ارزی كه به وجود آمد خیلی از فروشندگان كالاهای مختلف به تصور اینكه ممكن است این كالا در آینده گران تر بشود. از توزیع آن سرباز زدند و این خودش عامل افزایش قیمت شد.
وی بیان داشت: تشخیص بنده این است كه صنعت تایر مقداری با خیلی از كالاها یك تفاوت اصلی دارد. هر نوع كالایی كه می بینید، در سطح كشور در انواع و اقسام مغازه ها توزیع می شود ولی در مورد تایر، تولید كنندگان هر كدام تعداد مشخصی عامل توزیع در كشور دارند. یعنی اگر من الآن برای تهیه تایر به یك كارخانه تولیدی مراجعه كنم به من نمی دهند. طبیعی است كه باید از طریق عاملین توزیع تهیه بكنیم. ما هم مخالف این رویه نیستیم. اما اینكه عاملین توزیع ارتباط مستقیم با تولید كننده دارند. نمایندگان فروش تولید كننده هستند. انتظار ما این بود كه قاعدتا باید تولید كننده نظارت بهتری روی توزیع داشت. این بحث كه تولید و توزیع دوتا مقوله كاملا جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند و هیچ نظارت یا حاكمیتی از طریق تولید كننده بر توزیع كننده وجود ندارد، خیلی قانع كننده نیست. قاعدتاً باید این اتفاق می افتاد.

** ورود سازمان حمل و نقل جاده ای خواسته رانندگان بود
حاج اسماعیلی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان حامی رانندگان از نظر قانونی، جزو وظایفش نیست كه در حوزه تایر ورود پیدا كند. وزارت صمت هم بر تولید كننده و هم بر وارد كننده و توزیع كننده نظارت دارد و باید مدیریت كند. و بر اساس این بسته ارزی كه اخیرا ابلاغ شد در مورد كالاهای اساسی كه لاستیك سنگین هم جزو این كالاها هست، از صفر تا صد بر عهده وزارت صمت است. ما به عنوان خواهان وارد این بحث شده ایم.
وی گفت: وقتی رانندگان این مشكلات را به ما انتقال دادند، ما متولی این بودیم كه این تقاضا را منتقل بكنیم. در جلسات، مكاتبات و سطوح مختلف این كمبود و این نیاز رانندگان كامیون و اتوبوس كشور را منتقل كردیم و گفتیم كه رانندگان به هر مغازه داری كه مراجعه می كنند می گویند كه لاستیك نداریم. با قیمت هایی خارج از نرخ متعارف و با كلی منت به آنها تایر داده می شود. ما مطالبه گری كردیم گفتیم كه اگر این رانندگان قرار است بخش حمل و نقل جاده ای را انجام بدهند، به لاستیك نیاز دارند.

**حذف واسطه ها با صدور حواله تایر
وی درباره صدور حواله گفت: از ابتدا بحث حواله وجود نداشت. ما در عمل با این مواجه شدیم كه در شبكه تولید و توزیع واسطه هایی وجود دارند كه باعث می شوند، لاستیك به دست راننده نرسد و یا اگر برسد با قیمت غیر متعارف برسد. در این شرایط مجموعه دولت به این فكر افتادیم كه چكار بكنیم كه این واسطه را حذف بكنیم. طبیعتا بایستی لاستیك در اختیار مصرف كننده واقعی قرار بگیرد. مصرف كننده واقعی رانندگان و مالكین كامیون ها و اتوبوس ها هستند. كه بایستی با قیمت مصوب لاستیك در اختیار آنها قرار بگیرد. جلسات متعددی را با دوستانمان در وزارت صمت داشتیم. در مورد یك سری اقداماتی برای بهبود فرایند كار و پایین آوردن قیمت تمام شده با یكدیگر هماهنگ شدیم. از جمله اینكه پیشنهاد دادیم این كالا جزو كالاهای اساسی قرار بگیرد. این پیگیری ها و پیشنهادات ما بود.
حاج اسماعیلی افزود: در نهایت ما با وزارت صمت هماهنگ شدیم، مقداری كه تولید می شود یا وارد می شود و در اختیار عاملین فروش قرار می گیرد، اطلاعاتش را به ما بدهند؛ یعنی اینكه چقدر تایر در اختیار هر عامل فروش قرار گرفته است. معرفی رانندگان و مالكان را ما بر عهده می گیریم. چون تمام رانندگان ما، تمام ناوگان حمل و نقل عمومی كشور همه دارای كارت هوشمند یونیك هستند و برای ما قابل شناسایی هستند. قرار شده كه بر اساس موجودی لاستیك در فروشگاه های فروش در هر استان توزیع انجام بدهیم. حتی برنامه ریزی كردیم و اطلاعات ناوگانمان را دادیم. اینكه هر كدام از اینها چند درصدش در كدام استان وجود دارد. كه اگر می خواهند برنامه ریزی برای توزیع داشته باشند بتوانند خوب برنامه ریزی بكنند. قرار بر این است كه هر تعداد لاستیك كه در اختیار عاملین فروش قرار می گیرد وقتی به ما اعلام كردند ما معرفی نامه بدهیم كه این راننده با این مشخصات و این كامیون با این مشخصات می تواند لاستیك تحویل بگیرد.

**برآورده كردن حداقل نیاز رانندگان به تایر
وی در ادامه گفت: از آنجایی كه رانندگان در چند ماه اخیر به شدت با كمبود لاستیك مواجه بودند، به همین خاطر تصمیم گرفتند كه به هر ناوگان حداقل یك جفت تایر تعلق بگیرد. رانندگان ما جزو ناوگان فعال هستند و دارند كار می كنند. در فاز اول قرار بر این شد تا با توجه به اینكه خیلی وقت بود كه تایر در اختیارشان قرار نگرفته بود حداقل یك جفت در اختیار آنها قرار بگیرد. ما اطلاعات دقیق ناوگان ها را هم داریم و می توانیم مشخص كنیم كه هر كدام در ماه چند كیلومتر كار كرده، چند تا بارنامه گرفته و آیا لاستیك دریافت كرده است یا نه. بعلاوه این اطلاعات را هم دادیم كه بر اساس نوع ماشین و میزان كاركرد در مراحل بعدی لاستیك در اختیارشان قرار بگیرد.
حاج اسماعیلی افزود: آمار و ارقام نشان می دهد كه دست كم در سه ماه گذشته باید 250 هزار حلقه توزیع می شد. یا حداقل به ما اعلام می كردند كه ما حواله را صادر بكنیم اما این عدد تحقق پیدا نكرد. به همین خاطر از وزارت صمت خواستیم كه نظارت بكند و این مقدار در شبكه توزیع قرار بگیرد. قول همكاری دادند. و اینكه تولیدات اضافه بشود و هم نظارت بیشتری بر شبكه توزیع داشته باشند. تصمیمات خوبی هم در بخش واردات هم در مورد نرخ ارز و هم كاهش تعرفه و سایر مشكلات مربوط به ترخیص كالا گرفته شده است.
مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی افزود: امیدواریم با این روند و با كمك وزارت صمت این مشكلات روز به روز كمتر بشود. مجددا تأكید می كنم تنها وظیفه سازمان راهداری معرفی مصرف كننده واقعی به این سیستم است.
پژوهشم**س-م**1552
۰ نفر