۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۵
کد خبر: 83059209
T T
۰ نفر
سلامت غذايي شهروندان قمي نبايد به خطر بيفتد

قم- ايرنا- جلسه ستاد آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان شامگاه دوشنبه در استانداري قم برگزار كه درآن بر ضرورت اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با اين بيماري و تامين سلامت غذايي مردم تاكيد شد.

به گزارش ايرنا، مديركل پدافند غيرعامل قم با اشاره به شيوع آنفلوانزاي مرغي در استان هاي هم جوار گفت: واردكنندگان مرغ هاي آلوده تروريست اقتصادي هستند كه بايد با هوشياري لازم،جهت جلوگيري از اين بيماري برنامه ريزي كرد.
مهدي متقيان اظهار داشت: تروريست تنها به بمب گذاري و عمليات انتحاري منتهي نمي شود بلكه برخي با به خطر انداختن امنيت غذايي مردم تروريست اقتصادي هستند.
وي افزود: همه دستگاه ها مربوطه بايد در اين زمينه اقدام هاي پيشگيرانه را در دستور كار قرار دهند تا سلامت غذايي مردم تهديد نشود.
وي در بخش ديگر اين جلسه بر اطلاع رساني به عموم مردم در جهت جلوگيري از شيوع آنفلوانزاي تاكيد كرد و گفت: بايد فرهنگسازي شود تا مردم از مركزهاي معتبر اقدام به خريد مرغ زنده كنند اين در حالي است كه شاهد فعاليت خودروهاي وانت بار براي فروش مرغ دراستان هستيم.
مديركل پدافند غيرعامل قم گفت: امكان دارد اين مرغ ها ناقل بيماري باشند كه از استان هاي همجوار حمل و نقل شده باشند كه بايد از خريد آنها جلوگيري شود.
وي خاطرنشان كرد: سال گذشته هشت ميليون و 500 هزار قطعه مرغ در استان وجود داشت كه به ساير استان هاي ديگر مرغ و تخم مرغ صادر مي شد اين در حالي است كه با شيوع آنفلوانزا، خسارت هاي بسياري به مرغداري ها و صنعت طيور استان قم وارد شد.

** فرماندار قم نيز دراين جلسه با بيان اين كه واحدهاي پرنده فروشي حق فروش مرغ و بوقلمون را ندارند گفت: اگر واحدي اقدام به اين كار كند دچار تخلف صنفي شده است كه نسبت به برخورد قانوني با آنان رسيدگي مي شود.
رضا سيار گفت: بايد به واحدهاي متخلف اخطارهاي لازم داده شود تا در فرصت زمان اندك نسبت به ساماندهي وضعيت خويش اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: برخي از خودروهاي وانت بار نيز در استان قم اقدام به فروش مرغ زنده مي كنند كه بايد دستگاه انتظامي و ساير دستگاه هاي مربوطه نسبت به تعيين و تكليف وضعيت آنها ورود پيدا كند و مانع فعاليتشان شوند.
وي با اشاره به فروش پرندگان زينتي در استان گفت: اداره كل محيط زيست در اين عرصه نقش مهمي دارد كه بايد اقدام كرده و اين پرندگان را در فضاهاي حفاظت شده رهاسازي كند.
فرماندار قم ادامه داد: همچنين در روستاهاي استان قم در قالب پرورش مرغ برخي اقدام به پرورش بلدرچين بدون مجوز كرده اند كه بايد نسبت به ساماندهي وضعيت آنها اقدام شود.

**رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم با تاكيد بر اين كه نبايد صنعت طيور قم به خاطر فعاليت چندين خودرو وانت بار مرغ فروش به خطر بيافتد گفت: اتحاديه مرغداران آماده است تا اين مرغ ها را به كشتارگاه برده و هزينه آنها را پرداخت كند تا نسبت به شيوع احتمالي آنفلوانزا در استان قم جلوگيري شود.
محمد رضا طلايي بيان داشت: استان هاي مختلف درگير آنفلوانزاي مرغي هستند كه بايد جلوي فعاليت هاي غيرمجاز در حوزه حمل و نقل مرغ و يا فروش زنده آن گرفته شود چرا كه به صلاح صنعت طيور استان قم نيست.
وي با بيان اين كه هزينه جوجه ريزي براي مرغداران در سالجاري نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد يافته است گفت: اگر امسال قم درگير آنفلوانزا شود صنعت طيور در استان به شدت ضربه خواهد ديد.
وي تاكيد كرد: بايد نسبت به عامل هاي بيماري برخورد جدي و چكشي صورت گيرد تا اقدام هاي پيشگيرانه از اين بيماري با موفقيت صورت گيرد.
8138/ 6133/