لاریجانی خواستار همكاری كشورها در برابر رفتار تند آمریكا شد

آنتالیا- ایرنا- علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران در دیدار با 'ویاچسلاو ولودین' رییس دومای دولتی فدراسیون روسیه، خواستار همكاری همه كشورها در برابر رفتار تند آمریكا شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لاریجانی در دیدار با ولودین در حاشیه سومین اجلاس مجالس اوراسیا در آنتالیا افزود: تغییرات عمده ای در سطح جهانی در دوره اخیر ایجاد شده كه مهمترین آن رفتار تند و پرمشكل آمریكا و مزاحمت آنها برای همه كشورهاست كه نیازمند همكاری همه جانبه است.
وی با اشاره به ضرورت اقدام دوجانبه و چندجانبه برای مقابله با این گونه رفتارها اظهار داشت: كشورها از طریق اقدام مشترك می توانند مسائل خود را در این زمینه پیگیری كنند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاكید ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای حفظ برجام افزود: ما مذاكره با طرف های اروپایی را همزمان با حفظ برجام ادامه دادیم ولی در این زمینه مشكلاتی وجود دارد كه هنوز حل نشده است.
وی همكاری دوجانبه بین ایران و روسیه را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: همكاری بانكی و نفتی دو كشور رو به توسعه بوده و برخی از خریدهای موردتوافق در مسیر اجرایی قرار دارد.
لاریجانی اضافه كرد: پیشنهاد برگزاری نشست امنیتی و مبارزه با تروریسم به میزبانی ایران همچنان پابرجاست و دعوت نامه ها به مجالس كشورهای اوراسیا ارسال شده و منتظر پاسخ برای تعیین زمان برگزاری آن هستیم.
ویاچسلاو ولودین رییس دومای دولتی فدراسیون نیز در این دیدار ایران را كشوری مهم برای همكاری دوجانبه با روسیه خواند و بر گسترش روابط دو كشور به خصوص در امور پارلمانی تاكید كرد.
وی با اشاره به برگزاری نخستین دور اجلاس مجالس اوراسیا به پیشنهاد نهاد قانون گذاری روسیه گفت: همكاری مجالس كشورهای عضو اوراسیا درحال تقویت است و با برگزاری این اجلاس در آنتالیا، بیش از گذشته تقویت خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای شركت در سومین اجلاس مجالس اوراسیا عصر دوشنبه وارد شهر آنتالیای تركیه شد و مورد استقبال نائب رییس مجلس تركیه قرار گرفت.
سومین اجلاس بین المجالس كشورهای اوراسیا از امروز با حضور روسای مجلس 20 و هیات های پارلمانی از 18 كشور آسیایی و اروپایی به مدت سه روز در شهر آنتالیا برگزار می شود.
افضلی (نماینده اقلید)، خامكانی (نماینده زرند وكوه بنان) و علیرضا بیگی (نماینده تبریز)، رئیس مجلس ایران را در این سفر همراهی می كنند.
لاریجانی امروز در نخستین روز این اجلاس پارلمانی قرار است با بینالی یلدریم میزبان اجلاس و رییس مجلس تركیه، ویاچسلاو ولودین رییس دومای دولتی فدراسیون روسیه و نائب رییس مجلس سنای پاكستان در محل برگزاری اجلاس در هتل كایا پلازو آنتالیا دیدار كند.
سومین اجلاس بین المجالس اوراسیا فردا با پیام ویدئویی رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری تركیه رسما آغاز خواهد شد و سپس حدود 700 نفر به نمایندگی از مجالس 38 كشور مسائلی مانند همكاری اقتصادی، محیط زیست و توسعه پایدار را بررسی خواهند كرد.
مراسم افتتاحیه رسمی این اجلاس فردا سه شنبه با سخنرانی بینالی یلدریم رییس مجلس ملی تركیه برگزار می شود و هیات های پارلمانی به سخنرانی خواهند پرداخت.
موضوع اصلی این نشست 'همكاری اقتصادی در اوراسیا، محیط زیست، توسعه پایدار' تعیین شده و هدف از آن نیز ارزیابی موانع توسعه پایدار در سطح جهانی و منطقه و افزایش همكاری بین‌المللی برای رفع آن است.
امروز قرار است جلسه كمیته مشترك پیش نویس بیانیه نهایی تشكیل شود.
عصر فردا بیانیه نهایی اجلاس منتشر شده و هیات رییس اجلاس جلسه مصاحبه مطبوعاتی برگزار خواهد كرد.
كشورهای ویتنام، ازبكستان، تركمنستان، تركیه، تایلند، تاجیكستان، سریلانكا، اسلواكی، صربستان، عربستان سعودی، روسیه، قطر، فیلیپین، پاكستان، مغولستان، لیتوانی، لائوس، كویت، قرقیزستان، كره جنوبی، قزاقستان، اردن، ژاپن، عراق، ایران، اندونزی، مجارستان، چین، كامبوج، بلغارستان، برونئی، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، بحرین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، افغانستان برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی كرده اند.
پیش از این دوره اول و دوم اجلاس مجالس اوراسیا در كره جنوبی و مسكو برگزار شده بود.
شبك**خاورم/1905**1392