۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83058527
T T
۰ نفر
بارندگي سيل آسا خوش به حال پرندگان زمستان گذران مازندران شد

ساري- ايرنا- باران سيل آساي پاييزي دو روز پيش در مازندران اگر چه براي بخشي از مردمان اين خطه با خسارت همراه بود، ولي با پر آب شدن آبگيرها و تالاب ها، شرايط را براي زيست پرندگان زمستان گذران مهيا كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بارندگي شديدي كه جمعه مازندران را فراگرفت و تا ظهر يكشنبه ادامه داشت بر اساس گزارش هواشناسي از لحاط شدت و حجم بارش در دو دهه گذشته بي سابقه بود و به همين دليل نيز آبگيرها و تالاب هاي مازندران را از تنش آبي بر جاي مانده از گرماي تابستاني به در آورد و اين ذخيرگاههاي را براي پذيرايي از پرندگان زمستان گذران آماده كرد.
همچنين بارندگي اخير سبب غرقابي شدن بخشي از زمين هاي كشاورزي زير كشت هم شده كه مي تواند زيستگاه موقتي مناسبي براي پرندگان مهاجر باشد.
بر اساس گزارش هواشناسي در دو روز جمعه و شنبه گذشته به طور ميانگين حدود يكصد ميليمتر باران در مازندران باريد كه بيشترين آن با حدود 300 ميليمتر مربوط به رامسر و كمترين با 25 ميليمتر در بلده شهرستان نور بود.
بارندگي همچنين با سيراب كردن زمين هاي كشاورزي ، مراتع و عرصه هاي منابع طبيعي باعث رويش بيشتر و تقويت پوشش گياهي اين مناطق مي شود و به اين ترتيب غذاي بيشتري براي پرندگان مهاجر فراهم مي آيد.
** تاخير كوچ با تنش آبي
رئيس اداره حيات وحش محيط زيست مازندران هم تاكيد بر اين نكته كه بارندگي اخير بر زيست پرندگان مهاجر تاثير مثبت مي گذارد، گفت: در چند سال اخير افزايش دماي هوا در فصل پاييز بويژه در مناطقي مانند مازندران، كوچ پرندگان زمستان گذران را به تاخير انداخت.
كوروس ربيعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در شرايط فعلي پرندگان مهاجر از عرض بالا به خصوص سيبري كوچ خود را شروع كردند و در ميسر به دليل هواي مناسب و وجود ذخيرگاه در مازندران فرود مي آيند و احتمال ماندگاريشان در اين منطقه براي زمستان گذراني افزايش مي يابد.
وي با اعلام اين كه اتراق ميان راهي پرندگان مهاجر باعث شده تا كوچشان به مازندران در مقايسه با سنوات گذشته به تاخير بيفتد، گفت: بارش پاييزي اخير آبگيرها و تالاب هاي مازندران را از لحاظ آبي و مواد غذايي غني كرد و شرايط براي مهاجرت پرندگان زمستان گذران بيش از گذشته فراهم شده است.
رئيس اداره حيات وحش محيط زيست مازندران پيش بيني كرد كه تا اواسط آبان ماه بيشتر پرندگان مهاجر از عرض بالا به اين خطه كوچ كنند.
به گفته وي گونه هايي كه تاكنون به مازندران كوچ كردند شامل آب چليكا، خوتكا،با كلان، حواصيل، گيلار،بوتيمار، اردك غواصي است.
مازندران علاوه برتالاب بين المللي ميانكاله و 2 تالاب فريدونكنار و كياسر افزون بر 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هكتار دارد كه مناسب ترين زيستگاه براي پرندگان مهاجر محسوب مي شوند.
بر اساس آمارهاي رسمي، تاكنون بيش از 490 گونه جانوري از رده هاي مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزيستان و ماهي ها در زيست بوم مازندران شناسايي شده اند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزيستان با 9 گونه از 6 جنس و 6خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهي ها با 75 گونه بخشي از تنوع زيستي حيات وحش مازندران را تشكيل مي دهند.
6982/1654