۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83058325
T T
۰ نفر
جلسه دادگاه شكایت مالی ایران از آمریكا در لاهه آغاز شد

تهران – ایرنا - نخستین روز جلسات استماع شفاهی بررسی شكایت ایران علیه مصادره غیرقانونی حدود 2میلیارد دلار از اموال بانك مركزی در آمریكا و نقض متعاقب عهدنامه دوجانبه مودت، صبح امروز (دوشنبه) در كاخ صلح دیوان دادگستری بین المللی واقع در لاهه هلند آغاز شد.

به گزارش ایرنا، پس از بررسی و صدور رای در مورد پرونده درخواست قرار موقت ایران در ارتباط با از سرگیری تحریم های آمریكا و نقض پیمان مودت سال 1955، دیوان بین المللی دادگستری (دیوان لاهه) از امروز به مدت چهار روز جلسات استماع علنی در پرونده تصرف 2 میلیارد دلار اموال ایران در آمریكا و نقض متعاقب پیمان مودت را در كاخ صلح لاهه هلند برگزار خواهد كرد.
براساس برنامه زمان بندی كه در تارنمای مركز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری منتشر شده، دیوان بین‌المللی دادگستری، ركن قضایی ملل متحد، طی اعلامیه مطبوعاتی شماره 28/2018 مورخ 22 ژوئن 2018 ( اول تیر ماه 1397) اعلام نمود جلسه استماع علنی در پرونده برخی از اموال ایران (جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده امریكا) از تاریخ دوشنبه، هشتم تا جمعه دوازدهم اكتبر 2018 (16 الی 20 مهرماه 1397) برگزار خواهد شد.
جلسات امروز به دفاعیات هیأت آمریكایی اختصاص دارد و در دو نوبت صبح (11:30 الی 14:30) و بعد از ظهر (16:30 الی 18:30) تشكیل خواهد شد.
دادگاه لاهه نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است كه برای حل و فصل اختلاف های بین المللی تشكیل شده و گرچه آراء آن الزام آور و غیرقابل فرجام خواهی است، ولی دیوان قدرت اجرای آنها را نداشته و در موارد نادری برخی كشورها از جمله آمریكا این آراء را نادیده گرفته اند.
جمهوری اسلامی ایران 26 خرداد 1395 در باره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریكا نسبت به پیمان مودت روابط اقتصادی و حقوق كنسولی میان ایران وآمریكا دادخواستی را در دفتر دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت كرد كه در بخشی از آن آمده است: ایالات متحده با این موضع كه ایران حامی تروریسم است (موضعی كه ایران آن را قویاً رد می‌كند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد كرده است كه اثر عملی آن‌ها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانك مركزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌ هایی قضایی علیه ایران است.
بر اساس بند2ماده 21'عهدنامه مودت و روابط اقتصادی وحقوق كنسولی بین دول متحده آمریكا وایران'، 'هر اختلافی بین طرفین معظمین متعاهدین در مورد تفسیر یا اجرای عهدنامه فعلی كه از طریق دیپلماسی به نحو رضایت بخش فیصله نیابد به دیوان دادگستری بین المللی ارجاع خواهد شد مگر اینكه طرفین معظمین متعاهدین موافقت كنند كه اختلاف به وسائل صلح جویانه دیگری حل شود.'
بند 2 ماده 23 تصریح می كند: این عهدنامه مدت ده سال معتبر خواهد بود و پس از آن نیز تا موقعی كه به ترتیب مقرر در این عهدنامه خاتمه پذیرد به قوت خود باقی خواهد بود.
در بند 3 ماده 23 نیز آمده است: هر یك از طرفین معظمین متعاهدین میتوانند با دادن اخطار كتبی به مدت یكسال بطرف معظم متعاهد دیگر در انقضاء مدت ده سال اولیه یا هر موقع پس از آن این عهدنامه را خاتمه دهد (فسخ كند).
دیوان لاهه 11 مهر نیز پس از چند هفته بررسی شكایت ایران از تحریم های 15 مرداد آمریكا، با تائید برخی از درخواست های ایران تا صدور رای نهایی، رای به تعلیق تحریم های ضد ایرانی واشنگتن در حوزه های دارویی، وسایل پزشكی، غذایی و هوانوردی داد و وزارت امور خارجه آمریكا پس از صدور رای دیوان اعلام كرد كه پیمان مودت را فسخ می كند.
اروپام**3092**1590
۰ نفر