۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83058254
T T
۰ نفر
تاجیكستان فهرست افراد مرتبط با گروههای تروریستی را اعلام كرد

تهران - ایرنا - بانك مركزی تاجیكستان در راستای مبارزه با پولشویی فهرست سیاه یك هزار و 372 نفرتاجیكی را كه شامل چهار بخش از افراد در ارتباط با گروه های تروریستی تشكیل می شود، اعلام كرد.

به گزارش برخی منابع رسانه ای، بانك مركزی تاجیكستان اعلام كرده است كه دو بخش از این فهرست مربوط به گروه های تروریستی بین الملل مانند طالبان و القاعده و دو بخش دیگر مربوط به « تروریست های داخلی» است.
بانك مركزی تاجیكستان فهرست این افراد متهم به فعالیت های تروریستی در این كشور را به بخش نظارت مالی بانك مركزی تحت نظر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ارائه كرده است.
دولت تاجیكستان در ماه گذشته طرح اصلاح قانون مبارزه با فساد مالی را به مجلس نمایندگان این كشور ارائه كرد كه براساس آن، كارمندان دولت موظف به تهیه فهرست اموال و دارایی های خود خواهند شد و در صورت مخفی كاری از سمت خویش بركنار می شوند.
موضوع اموال و دارایی های كارمندان دولت در تاجیكستان، طی سه سال اخیرهمواره مورد توجه سازمان های بین المللی و امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیكستان بوده است.
بخش نظارت مالی بانك مركزی تاجیكستان همكاری نزدیكی با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) كه با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بنیاد شده است، دارد.
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یك سازمان غیردولتی است كه سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را وضع كرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.
براساس گزارش رسانه ها، اگرچه نام بعضی از افراد تهیه شده توسط بانك مركزی تاجیكستان تا حدودی برای عموم مردم این كشور بیگانه هستند اما نام برخی از مخالفین مانند محی الدین كبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیكستان برای بیشتر مردم نامی آشنا است.
علاوه بر خانواده و خویشاوندان محی الدین كبیری، محمداقبال صدرالدین، سیدونوس استاراوفان و داودون آتووولویف و اعضای گروه 24 در لیست سیاه اشخاص وابسته به گروه های تروریستی تاجیكستان مطرح شده اند.
داودون آتووولویف یكی از مخالفین و منتقدین دولت تاجیكستان است كه در حال حاضر رهبری گروه 24 معارضین تاجیك را برعهده دارد.
دادگاه عالی تاجیكستان در سال 2015 حزب نهضت اسلامی تاجیكستان را در فهرست سازمان های تروریستی و افراطی ثبت و فعالیت آن را در تاجیكستان ممنوع كرد.
مقامات تاجیكستان این حزب و رهبرانش را به دست داشتن در آشوب مسلحانه ژنرال عبدالحلیم نظرزاده متهم می كنند اما نمایندگان این حزب این اتهامات را رد كرده اند.
همچنین در كنار دادگاه عالی تاجیكستان، در سال گذشته ساختار منطقه ای ضدتروریستی سازمان شانگهای نام حزب نهضت اسلامی تاجیكستان را در فهرست سازمانهای تروریستی و افراطی ثبت كرد.
این مركز كه دفتر اصلی آن در تاشكند واقع شده اعلام كرده است كه نام بیش از سه هزار نفر را كه از سوی كشورهای عضو سازمان شانگهای به اتهام دست داشتن در فعالیت های افراطی و جدایی طلبانه و تروریستی تعقیب می شوند، به فهرست افراد تحت پیگرد وارد كرده است.
بر اساس این بیانیه كه در سامانه رسمی این مركز منتشر شده است، از جنبش ها ، گروهها و سازمان هایی همچون «دولت اسلامی»، «جبهه النصره»، «حركت اسلامی تركستان شرقی»، «حزب التحریر الاسلامی»، «حزب نهضت اسلامی تاجیكستان» و «انصار‌الله» به عنوان سازمانهای تروریستی و افراطی یاد شده است.
در فهرست سیاه بانك مركزی تاجیكستان كه به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تحویل داده شده، علاوه بر نام اعضا و شركت كنندگان احزاب سیاسی و مخالف تاجیك، نام شهروندان و خویشاوندان آنانی مانند گلمراد حلیف اف كه به گروه تروریستی داعش پیوسته و با آنان همكاری داشته ثبت شده است.
گلمراد حلیف اف فرمانده سابق نیروهای ویژه تاجیكستان از جمله اولین شهروندان تاجیك است كه در سال 2015 به گروه تروریستی داعش پیوست. اگرچه برخی اخباری مبنی بر كشته شدن وی در سوریه منتشر كرده اند اما طبق آخرین اطلاعات بدست آمده وی هم اكنون در كشور افغانستان مشغول عملیات نظامی علیه دولت وقت فعال است.
آساق**ع.ه**1663**
۰ نفر