۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 83054525
T T
۰ نفر
عربستان در بخش پالایشگاهی پاكستان سرمایه گذاری می كند

اسلام آباد - ایرنا - هیات اقتصادی اعزامی عربستان سعودی به پاكستان، موافقت خود را با احداث پالایشگاه جدید نفت در این كشور( بندر گوادر) اعلام كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اعضای هیات عربستانی كه یكشنبه هفته جاری هشتم مهرماه وارد اسلام آباد شده، قرار است تا جمعه سیزدهم مهرماه به مذاكرات با مقامات پاكستانی ادامه دهند.
اعضای هیات عربستان سعودی به ریاست 'احمد حمید الغامدی' مشاور امور انرژی صنایع و معادن ریاست هیات عربستان با «عمر ایوب» وزیر انرژی در اسلام آباد گفت وگو و اعلام كرده اند كه ریاض به اسلام آباد، نفت خام با بازپرداخت بلندمدت می فروشد.
دولت پاكستان برای غلبه بر فشار كمبود منابع مالی از دولت عربستان خواستار خرید 100 تا 200 هزار بشكه نفت با بهره مند شدن از تسهیلات پرداخت بلندمدت شد.
وزیر انرژی پاكستان نیز امروز پنجشنبه اعلام كرد كه عربستان سعودی موافقت خود را در زمینه سرمایه گذاری در یك پالایشگاه نفتی جدید در بندر گوادر اعلام كرده است.
«غلام سرور خان» به خبرنگاران گفت كه شركت دولتی نفت پاكستان با شركت نفتی آرامكو عربستان سعودی در این زمینه همكاری می كند.
وی اضافه كرد:آنها علاقمه مند هستند كه سریعا در این زمینه سرمایه گذاری كنند و طی مذاكره اولیه با طرف عربستانی، این توافقنامه از سوی دولت ها تصویب شود.

*** عربستان گفت و گوی تجارت آزاد با پاكستان را آغاز می كند
پاكستان و عربستان سعودی برای آغاز گفت و گوها در خصوص توافق نامه تجارت آزاد به توافق رسیدند.
«محمد یونس داگا» معاون وزیر دارایی پاكستان در مذاكرات با هیات عربستان، پیشنهاد آغاز مذاكرات برای شروع تجارت آزاد دو جانبه را مطرح كرد.
به گفته این مقام پاكستانی دو كشور می توانند مبادلات تجاری فیمابین را بر اساس توافق نامه تجارت ترجیحی افزایش دهند.
در این نشست محمد یونس داگا ریاست هیات پاكستانی و احمد الغامدی مشاور امور انرژی صنایع و معادن ریاست هیات عربستانی را بر عهده داشت.
اعضای هیات مذاكره كننده، با بیان مزیت های تطبیقی توافقنامه تجارت آزاد، فرصت های مشترك در تجارت و سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دادند.
یونس داگاه به اعضای هیات عربستان گفت كه كشورش همان تسهیلاتی را كه در تجارت آزاد در اختیار چین و اندونزی قرار داده است، در اختیار عربستان سعودی نیز قرار می دهد.
وی گفت: دولت پاكستان به منظور دسترسی به بازار خاورمیانه خواهان گسترش روابط در حوزه تولیدات نساجی، وسایل ورزشی ، تولیدات چرم و دارو با عربستان است.
معاون وزارت دارایی پاكستان با بیان اینكه عربستان عضو مهم شورای خلیج فارس است، گفته است:ما با دیگر اعضای این شورا به ویژه كویت برای گسترش تبادلات تجاری وارد گفت و گو شده ایم.
الغامدی مقام عربستانی نیز در این گفت و گوها با اعلام رضایت از پیشنهاد پاكستان برای آغاز تجارت آزاد، خواستار مذاكرات بیشتر در این زمینه شد.
وی گفت:عربستان سعودی خواهان گسترش تبادلات تجاری به ویژه مواد غذایی و تولیدات پیتروشیمی است.
این مقام عربستان در ادامه گفت : عربستان پس از بررسی كارشناسان درباره ادامه گفت و گو در حوزه تجارت آزاد تصمیم گیری می كند.
الغامدی مقام عربستانی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی پاكستان
(APP) گفت:عربستان در بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاكستان یك پالایشگاه نفت احداث كرده و از بندر گوادر و منطقه ای كه قرار است پالایشگاه در آن احداث شود بازدید كرده است.
وی گفت:دو كشور یك یادداشت تفاهم برای احداث پالایشگاه و استخراج معادن امضاء خواهند كرد.
مقام عربستان با اشاره به روابط سیاسی و راهبردی بین دو كشور در سالهای گذشته گفت:قصد داریم با گسترش روابط تجاری و اقتصادی زمینه را برای تعمیق روابط دوجانبه فراهم سازیم.

*** تصویب ساخت پالایشگاه نفت و قراردادهای پاكستان و عربستان
«حسین فواد چودری» وزیر اطلاع رسانی و رسانه های پاكستان نیز روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های این كشور پس از نشست كابینه فدرال گفت كه عربستان سعودی در زمینه اكتشاف نفت و گاز در پاكستان، 30 میلیارد روپیه سرمایه گذاری می كند.
آساق**6125**1144