۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 83052234
T T
۰ نفر
عربستان بودجه 250 میلیون دلاری شبكه ایران اینتر نشنال را تامین می كند

لندن – ایرنا – تارنمای نشریه گاردین روز سه‌شنبه با بیان اینكه نهاد ناظر بر رسانه‌های انگلیس، درباره اقدام شبكه تلویزیونی ایران اینتر نشنال به دلیل مصاحبه با سخنگوی یك گروه افراطی جدایی‌طلب كه از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید كرد تحقیق می‌كند، افشا كرد بودجه 250 میلیون دلاری این شبكه تلویزیونی را عربستان تامین می كند.

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، ایران اینترنشنال كه دفتر آن در منطقه چیزیك واقع در غرب لندن است، اولین شبكه فارسی‌زبان بود كه با «یعقوب حر التستری» سخنگوی گروهك جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» مصاحبه كرد.
تستری در این مصاحبه اعلام كرد كه 'مقاومت ملی الاحواز' این حمله را صورت داده و از كشتار صورت گرفته در این حادثه تمجید كرد. با این‌ حال شورای امنیت سازمان ملل متحد این حادثه تروریستی را اقدامی شنیع خواند كه به اهداف نظامی حمله كرده است.
سخنگوی آفكام تائید كرده است كه این سازمان مصاحبه یادشده را مطابق با قوانین آفكام مورد بررسی قرار داده اما هنوز تحقیقات رسمی آغاز نشده است.
به نوشته گاردین، ایران اینترنشنال یكی از شبكه‌های رو به افزایش مستقر در لندن است كه از سوی خاورمیانه حمایت مالی می‌شود. این شبكه تلاش می‌كند تا مخاطبان در هزاران كیلومتر دورتر را تحت تأثیر قرار دهد.
این نشریه انگلیسی با اشاره به ارتباط مالی ایران اینترنشنال و عربستان سعودی افزود: بسیاری از ایرانیان مصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهك تروریستی الاحوازیه را به گفت‌وگو با سخنگوی داعش پس از حمله تروریستی در غرب تشبیه كرده‌اند.
'راب بینون' جانشین مدیر عامل ایران اینترنشنال در گفت‌و گو با گاردین ادعا كرده است: ما در كنار بی.بی.سی فارسی و رادیو فردا همان روز با همان فرد مصاحبه و اعلام كردیم كه این اقدام برای آگاهی بیشتر از ابعاد حادثه بوده است.
وی مدعی شد: تا آنجا كه من مطلع هستم ممنوعیتی برای مصاحبه با این فرد وجود ندارد. تستری دیدگاه خود را درباره این حادثه توضیح داد و از سوی مجری به چالش كشیده شد. مصاحبه با او بدین معنا نیست كه ما با او موافق هستیم.
گاردین در ادامه توضیح داد كه ایران اینترنشنال در ماه می سال 2017 پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به كار كرد و در قیاس با شبكه‌های بی.بی.سی فارسی و 'من و تو' دستمزد مناسبی پرداخت می‌كند. مدیریت شبكه برعهدهٔ شركتی به نام گلوبال مدیا سیركولیتینگ است كه یك تبعهٔ عربستان سعودی به نام عادل العبدالكریم مالك آن است.
گاردین نوشت: یك منبع آگاه كه درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همكاری داشته، عنوان كرد كه بودجه ایران اینترنشنال از دربارسلطنتی سعودی تأمین می‌شود كه در حدود 250 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
بنابه به اعلام این نشریه انگلیسی بینون از ارائه پاسخ درباره منبع درآمد ایران اینترنشنال طفره رفت و گفت: هزینه‌های جاری این شبكه از سوی شركت دی‌ام ای مدیا كه یك شركت خبری انگلیسی است تأمین می‌شود.
وی درباره ارتباط میان دی‌ام ای مدیا و گلوبال مدیا سیركولیتینگ بازهم طفره رفت و ادعا كرد: ایران اینترنشنال را می‌توانید براساس خروجی آن قضاوت كنید. این شبكه بیانگر دیدگاه هیچ دولتی نیست و اخبار موردعلاقه فارسی‌زبانان را ارائه می‌دهد.
گاردین درادامه عنوان كرد: این برای اولین باری نیست كه ایران اینترنشنال مورد انتقاد قرارگرفته است. این شبكه درگذشته نشست كامل سازمان منافقین،یك گروهك طرفدار تغییر حكومت ایران و مرتبط باعربستان رابه‌طور زنده پوشش داد و متعاقباً همكاری خود را با یكی از خبرنگاران این شبكه كه نسبت به این اقدام اعتراض كرده بود متوقف كرد.
این نشریه انگلیسی افزودكه پس ازمصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهك الاحوازی، یكی دیگر از خبرنگاران همكاری خود را با این شبكه متوقف كرده است.
به گزارش ایرنا، افراد مسلح وابسته به گروهك تروریستی و تجزیه‌طلب «الاحوازی»، شنبه دو هفته پیش در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، با پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به مردم و جایگاه مسئولان، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله كردند.
در جریان این حمله تروریستی 25 تن به شهادت رسیدند و 60 تن دیگر زخمی شدند كه درمیان قربانیان تعدادی كودك و غیرنظامی نیز دیده می‌شود.
دقایقی پس از وقوع این حادثه، شبكه تلویزیونی ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی این گروهك تروریستی را پخش كرد.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران اقدام شبكه ایران اینترنشنال را نقض صریح قانون و نماد آشكار حمایت از تروریسم خوانده است. او در حساب كاربری خود در توئیتر نوشت كه این شبكه، در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی كه امروز افراد زیادی را به خاك و خون كشید، پخش كرد.
وی افزود: سفارت ایران درلندن ضمن محكومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس(آفكام) با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری خواهد كرد.
سفیر كشورمان همچنین در گفت‌وگو با ایرنا ابراز خوش‌بینی كرده است كه طرح شكایت از این شبكه به نتیجه برسد و گفت: پیگیری‌های حقوقی و سیاسی با یك اقدام و یك نتیجه تمام نمی‌شود بلكه بایستی استمرار داشته باشد و قطعاً این استمرار و مستندسازی و تلاش همه‌جانبه بی‌نتیجه نخواهد بود.
وی با اشاره به مستندانی كه به‌طور روشن در این رابطه وجود دارد، تصریح كرد: اگر در كوتاه‌مدت نتیجه كمی داشته باشد قطعاً در میان‌مدت و درازمدت نتایج مهمی خواهد داشت.
یك سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز طرح شكایت تهران از شبكه ایران اینترنشنال از مسیر آفكام را بهترین گزینه اعلام كرد.
شبك**اروپام ** هـ ن **1392

سرخط اخبار جهان