۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83050521
T T
۰ نفر
يك دست اندركار خواستار ممنوعيت خروج مواد اوليه فرش دستباف شد

مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صادركنندگان و توليدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوي گفت: در شرايطي كه توليدكنندگان فرش دستباف با گراني و كمبود مواد اوليه مواجه هستند مي بايست از خروج اين مواد از ايران توسط تجار ديگر كشورها، جلوگيري شود.

هادي مخملي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نوسانات نرخ ارز باعث افزايش قيمت مواد اوليه مورد نياز فرش دستباف از جمله نخ، رنگ و ابريشم شده و اين روند قيمت تمام شده توليد را افزايش داده است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر تجار كشورهايي مانند چين و پاكستان مواد اوليه توليد فرش دستباف مانند نخ و پشم ايراني را به دليل پايين بودن قيمت آن، بيش از گذشته خريداري و از كشور خارج مي كنند. حجم بالاي خروج اين مواد اوليه هم اينك توليدكنندگان داخلي را با كمبود آنها براي توليد مواجه كرده است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان و توليدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوي گفت: ابريشم داخلي كفاف نياز توليدكنندگان فرش دستباف را نمي دهد. از سوي ديگر 98 درصد ابريشم وارداتي يا توليدي در كشور در فرش دستباف مصرف مي شود. نوسانات نرخ ارز شرايطي را بوجود آورده كه ابريشم بسيار گران شده است.
وي افزود: بهتر است تعرفه ابريشم وارداتي با شرايط توليد فرش دستباف در كشور مطابقت داشته باشد. گراني بيش از حد ابريشم، نخ و رنگ در مجموع قدرت تاب آوري توليدكنندگان فرش دستباف را كاهش داده و اين مساله بر كيفيت فرش دستباف، توليد و صادرات آن اثر خواهد گذاشت.
مخملي ادامه داد: بازار داخلي فرش دستباف با ركود شديدي مواجه و فرش ماشيني رقيب فرش دستباف شده است. از سوي ديگر به دليل كاهش ارزش پول ملي در مقابل دلار، صادرات فرش دستباف رونق داشته اما اين بازار كاذب است و قابليت اتكا ندارد.
وي گفت: ضروري است شرايط توليد فرش دستباف در داخل كشور تسهيل شود. در غير اين صورت ذخاير صادراتي و اشتغال در اين عرصه روز به روز ضعيفتر مي شود لذا بايد از نوآوري و سلائق مختلفي كه در توليد فرش بوجود آمده حمايت كرد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان و توليدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوي افزود: هدفگذاري در حوزه فرش اين استان براي امسال 'تقويت جنبه هنري و تجاري' اين كالا است تا با حضور پرقدرت و پاسخگويي به همه سلائق در بازار بتواند جايگاه اصلي خود را در بازار جهاني تثبيت كند.
خراسان رضوي داراي 90 هزار بافنده فرش و 450 كارگاه، مجتمع فرشبافي و صنايع جانبي است. سالانه 750 هزار مترمربع انواع فرش دستباف در اين استان توليد مي شود.
7489/1858