۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 83049599
T T
۰ نفر

ساخت پلیمری برای كاهش دمای ساختمان

۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 83049599
ساخت پلیمری برای كاهش دمای ساختمان

تهران– ایرنا– محققان موفق به طراحی یك پوشش پلیمری شده اند كه دمای داخل ساختمان را در روزهای گرم خنك نگه می دارد.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه كشورهای در حال توسعه و كشورهایی كه استفاده از تهویه مطبوع امكان پذیر یا مقرون به صرفه نیست، از راهكارهایی مانند سفیدكردن سقف و دیواره خارجی ساختمان استفاده می شود. رنگ سفید نور خورشید را جذب نمی كند و با بازتاب آن، دمای داخلی ساختمان در روزهای گرم خیلی افزایش نمی یابد. این روش مشكلاتی به همراه دارد، از جمله اینكه رنگدانه های سفید استفاده شده در رنگ، نور ماوراء بنفش را جذب می كند و به همین دلیل در بازتاب طول موج های خورشید خیلی موثر نیستند.
محققان دانشگاه كلمبیا برای حل این مشكل راهكاری اندیشیده اند و پلیمری برای پوشش نمای خارجی ساختمان طراحی كرده اند. این پلیمر حاوی رنگدانه نیست و از مواد متخلخل ساخته شده است. ساختار متخلخل این ماده كیسه های هوایی منحصر به فردی را ایجاد می كند.
برای این منظور محلول شفافی از پلیمر، ماده حلال و آب تهیه شده و روی سطح موردنظر كه ممكن است سقف یا دیوارهای خارجی ساختمان یا سطح خارجی مخازن آب باشد، مالیده می شود. با تبخیر ماده حلال، آب به شكل قطرات كوچك درون پلیمر درمی آید. پس از این كه قطرات آب بخار شوند كیسه های هوایی میكروسكوپی در ساختار پلیمر ایجاد می شود كه رنگ آن را به سفید تغییر می دهد تا از جذب نور خورشید جلوگیری شود و دمای داخل ساختمان خنك باقی بماند.
علمی (6)**9259*2017
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه