۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 83046693
T T
۰ نفر
گلزارهاي شهداي هرمزگان به مناسبت هفته دفاع مقدس گلباران شد

بندرعباس - ايرنا - در ششمين روز از هفته دفاع مقدس گلزارهاي شهداي هرمزگان با حضور جمعي از مسوولان، خانواده معظم شهدا، همرزمان شهدا، نيروهاي مسلح و اقشار مختلف مردم استان گلباران شد.

به گزارش ايرنا دراين مراسم معنوي شركت كنندگان با اهداي گل و قرائت فاتحه ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهدا از مقام والاي آنان تجليل كرده و با آرمانهاي شهدا تجديد ميثاق كردند.
فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان عصرپنجشنبه در مراسم مهماني لاله و تجليل از مقام شهداي 8 سال دفاع مقدس در گلزار شهداي بندرعباس گفت: مردم اين استان بويژه رزمنده گان نقش تاثيرگذار در پشتيباني دريايي و زميني در دوران دفاع مقدس داشتند.
سردار رضا ترابي افزود: اين استان در آن زمان جزو معدود استان هايي بود كه نخستين نيروي سازماندهي خويش را به صورت خوداتكا و خودجوش از شهر بندرعباس به جبهه جنگ اعزام كرد.
وي ادامه داد: هر روز كه به سمت جلو پيش مي رفتيم، نقش استان هرمزگان بهتر نشان داده مي شد چون هرمزگان استاني ساحلي مثل بوشهر و خوزستان بود و در واقع از اين مكان ( بندرعباس مركز استان) با ماشين و كاميون آب و مهمات به جنگ مي برديم.
اين رزمنده جبهه وجنگ اشاره كرد: بعضي از عمليات ها نياز بود كه از رزمنده هاي دريايي، ساحل نشين و جزيره نشين استفاده شود كه نخستين آن عمليات بزرگ آبي و خاكي خيبر در اسفندماه 62 و آن هم عبور از آب بود كه كار هر كسي نبود چرا كه استان هاي ديگر با آب آشنايي نداشتند.
فرماده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در خصوص جنگ 8 ساله دفاع مقدس و ياد آوري نقش رزمنده هاي استان در آن زمان گفت: 31 شهريورماه سال 59 كه جنگ تحميلي شروع شد، يك روز بعد از آن (يعني اول مهرماه سال 59) ساعت 6 صبح به همراه ساير دوستان راهي خوزستان شديم كه اين اقدام نه از سوي سپاه بلكه خودجوش صورت گرفت.
سردار ترابي ابراز داشت: در آن زمان يك گروهان متشكل از پاسداران سپاه بندرعباس با سلاح، مهمات، تجهيزات و حتي جيره غذايي كامل به جبهه اعزام شد و در منطقه سوسنگرد و دهلاويه به فرماندهي مسوول اطلاعات وقت شهيد حسن ذاكري مستقر شدند و اين نخستين حضور پررنگ رزمنده هاي هرمزگاني در اعزام به جبهه هاي جنگ بود.
اين رزمنده دقاع مقدس با اشاره به اين كه در آن زمان 18 ساله بوده است، بيان داشت: در آن زمان با آن غرور جواني و عشق و علاقه اي كه به انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) داشتيم پا به عرصه جبهه جنگ گذاشتيم و با اين ديدگاه رفتيم كه اين جنگ يك هفته، 10 روز و يا در نهايت يك ماهه تمام مي شود و صاحبان اصلي دنيا (سازمان ملل و شوراي امنيت ملي) نمي گذارند ادامه پيدا كند اما جنگ به طول انجاميد و ما به مدت چهار يا پنج ماه در آنجا ماندگار شديم.
به گفته وي، عمليات خيبر را شهيد درويشي فرمانده سپاه وقت هرمز اداره مي كرد كه خود ايشان در واقع بچه هاي جزيره هرمز را جمع كرد و با استفاده از قايق هاي مردمي از بندرعباس و جزيره هرمز عازم جنگ شدند و خودش در همان عمليات به درجه شهادت نائل شد.
سردار ترابي ادامه داد: باز به جلوتر كه آمديم، از اواخر سال 64 يا تقريبا نيمه اول سال 65 كه ديگر حضور نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس پررنگ شده بود و نفت كش هاي كويتي و سعودي نيز با پرچم آمريكا در تنگه هرمز پهلوگرفتند، نقش بچه هاي رزمنده هرمزگاني پررنگ شد.
وي بيان داشت: رزمنده هاي هرمزگاني به غير از حضورشان در جبهه زميني مقابل رژيم بعثي عراق، لازم بود كه در جبهه دريايي نيز حضور پيدا كنند كه هم در تامين امنيت خطوط كشتيراني خودمان و هم مقابله با سلاح، مهمات و پشتيباني دشمن انجام مي شد و بچه هاي هرمزگان و بوشهر در اين عرصه هم نقش اصلي و قابل تحسيني را به جا گذاشتند.
به گفته فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، جداي از اين، استان هرمزگان در كردستان نيز نقش فعالي داشتند چرا كه كردستان داراي 2 جبهه عناصر مزدور داخلي و رژيم بعثي عراق بود.
سردار ترابي تصريح كرد: در سال 63 به سمت مهاباد كردستان رفتيم و با دشمنان درگير بوديم و اين است كه نقش رزمنده ها و شهيدان استان هرمزگان هم در حوزه دريا و هم زميني بسيار پررنگ بود.
مراسم مهماني لاله ها و گلباران گلزار شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس درشهرها و روستاهاي هرمزگان باشكوه خاصي برگزار شد.
درطول هشت سال دفاع مقدس 13هزار نفر از مردم هرمزگان به جبهه هاي جنگ حق عليه باطل در جنوب و غرب كشور اعزام شدند.
مردم هرمزگان در كنار ديگر رزمندگان با رزم بي امان خود يك هزار و 260 شهيد و پنج هزار جانباز تقديم انقلاب اسلامي كردند و 347 رزمنده هرمزگاني نيز به افتخار آزادگي نائل آمدند.
7194/6048