۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۴
کد خبر: 83046416
T T
۰ نفر

روحاني سالروز استقلال تركمنستان را تبريك گفت

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۴
کد خبر: 83046416
روحاني سالروز استقلال تركمنستان را تبريك گفت

تهران- ايرنا- رئيس جمهوري در پيامي با تبريك فرارسيدن سالروز استقلال تركمنستان ابراز اميدواري كرد 2 كشور همسايه به سوي تقويت هر چه بيشتر همكاري‌ها و مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي حركت كنند.

به گزارش پنجشنبه پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، «حسن روحاني» در پيام خود به «قربانقلي بردي محمداف» رييس جمهوري تركمنستان، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان به عنوان 2 همسايه صميمي از بدو استقلال آن كشور، روابط عالي و توام با حسن همجواري را به نمايش گذاشتند و امروز تركمنستان تحت مديريت و تلاش‌هاي جنابعالي به كشوري پيشرفته و متمايز تبديل شده است.
روحاني در اين پيام افزود: اميدوارم 2 كشور همسايه با الهام از غناي فرهنگي و پيشينه تاريخي مشترك، به سوي تقويت هر چه بيشتر همكاري‌ها و مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي تعميق صلح و ثبات منطقه‌اي و رفاه روزافزون ملت‌هاي خود حركت كنند.
به گزارش ايرنا، تركمنستان در آذر 1370 خورشيدي (اكتبر 1991 ميلادي) با راي مردم در همه پرسي، موجوديت خود را به عنوان يك كشور مستقل اعلام كرد.
بر اساس قانون اساسي تركمنستان كه هجدهم مه 1992 در چهاردهمين نشست مجلس تركمنستان به تصويب رسيد، تركمنستان كشوري دموكراتيك و لائيك توصيف شده كه اداره آن به شكل جمهوري رياستي است.
«صفرمراد نيازف» نخستين رييس جمهوري اين كشور بود و اكنون دولت قربان قلي بردي محمداف، تركمنستان را اداره مي كند.
اين كشور به پايتختي شهر عشق آباد و مساحت 488 هزار و يكصد كيلومتر مربع بيش از 6 ميليون نفر جمعيت دارد و مذهب 80 درصد مردم آن، مسلمان حنفي مذهب است.

سيام*3061*1961*