۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83046295
T T
۰ نفر
فرماندار بلدروز عراق از طريق مرز خسروي وارد كشورمان شد

قصرشيرين - ايرنا - 'محمد معروف حسين' فرماندار بلدروز عراق روز پنجشنبه از طريق مرز رسمي خسروي در شهرستان قصرشيرين وارد كشورمان شد.

فرماندار قصرشيرين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: فرماندار بلدروز عراق قرار است كه بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) با استاندار كرمانشاه يك نشست و ديداري داشته باشد.
مرادعلي تاتار افزود: در نشست كوتاهي كه در مرز خسروي در پايانه بين المللي اين مرز با فرماندار بلدروز داشتم، در خصوص بازگشايي اين مرز براي ايام اربعين گفت و گو كردم.
وي ادامه داد: پس از اين ديدار كوتاه، فرماندار بلدروز عراق عازم كرمانشاه شد تا بعد از ظهر امروز با هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه ديدار داشته باشد.
وي از آمادگي مرز رسمي خسروي براي تردد زائران اربعين حسيني خبر داد و گفت: زيرساخت هاي لازم براي اين مهم در مرز خسروي هم اكنون فراهم شده و در حال تقويت است.
فرماندار قصرشيرين بيان كرد: با توجه به تلاش هاي بسيار زياد صورت گرفته در سال گذشته، بسترهاي لازم براي تردد زائران اربعين حسيني در مرز خسروي فراهم شده و اكنون در فرصت باقي مانده تا زمان برگزاري اين همايش بزرگ پياده روي جهان اسلام، اهتمام مسئولان بر تقويت زيرساخت هاي موجود است.
تاتار اضافه كرد كه چهار توقفگاه خودرو با 140 هكتار مساحت در قصرشيرين و مسير مرز خسروي براي توقف خودروهاي سواري زائران اربعين احداث شده است كه ظرفيت گنجايش 100 هزار دستگاه خودرو را دارد.
وي گفت: كار ترميم آسفالت مسير قصرشيرين به مرز خسروي، روشنايي معابر، احداث سرويس هاي بهداشتي در مسير قصرشيرين به مرز خسروي نيز از ديگر اقدام هاي صورت گرفته است و نواقص موجود در اين رابطه تا ايام اربعين حسيني برطرف خواهد شد.
شهرستان قصرشيرين داراي 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا سه با 322 اتاق و يك هزار و 200 تخت است كه بيشتر اين اماكن در اوايل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق يك شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشد.
مرز خسروي نزديكترين نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمين و سامراست كه اين مرز رسمي تا بغداد پايتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمين 203 و تا سامرا 326 كيلومتر فاصله دارد.
عمليات ساخت پايانه بين المللي مرز خسروي از سال 77 در نقطه صفر مرزي آغاز شد و اين مجموعه در سال 81 با 75 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد.
قصرشيرين با 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه، بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد اين مرزهاي طولاني 2 مرز رسمي خسروي و پرويزخان قرار دارد كه اولي هم مرز با حوزه حكومت مركزي (بخش عربي) و دومي هم مرز با اقليم كردستان عراق است.
مرز خسروي در 20 كيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است.
اربعين حسيني (ع) امسال با روز هشت آبان مصادف شده است.
شهر بلدروز يكي از شهرستان هاي استان ديالي عراق است كه در شرق اين كشور و همجوار با مرز ايران قرار دارد.
7079/3012/3033