۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83046098
T T
۰ نفر

قلعه تاريخي 'رشيدالدوله دورباش' تكاب مرمت شد

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83046098
قلعه تاريخي 'رشيدالدوله دورباش' تكاب مرمت شد

مهاباد- ايرنا- رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تكاب گفت: مرحله دوم طرح مرمت و استحكام بخشي قلعه تاريخي 'رشيدالدوله روستاي دورباش' اين شهرستان با 800 ميليون ريال هزينه به پايان رسيد.

امير مطلوبي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در ادامه فعاليت هاي مرمتي سال گذشته، پس از بررسي، مطالعه و نياز سنجي، فصل جديد مرمتي اين بناي تاريخي مربوط به دوره قاجاريه به مدت سه ماه اجرا شد.
وي ادامه داد: بر اساس طرح مرمتي اين اثر، بخشي از سقف هاي فروريخته اين بناي تاريخي احيا و جداره هاي اين بنا، اندود كاهگل شده است.
مطلوبي بيان كرد: اجراي كف سازي و انجام مرمت هاي موضعي براي جلوگيري از فرسايش، از ديگر اقدامات انجام يافته در مرحله دوم طرح مرمت بناي تاريخي رشيدالدوله روستاي دورباش تكاب است.
وي ادامه داد: عمارت رشيدالدوله دورباش، يكي از بناهاي تاريخي زيبا و ارزشمند اين شهرستان است كه سال گذشته در فهرست ابنيه تاريخي اولويت دار براي اجراي عمليات مرمت و ساماندهي قرار گرفت و عمليات نجات بخشي و حفاظت و مرمت هاي اضطراري در آن انجام گرفت.
وي گفت: بناي تاريخي مربوط به رشيدالدوله، يكي از حكمرانان ايل افشار در دوره شاهان قاجار است كه در زيربنايي به مساحت سه هزار و 960 مترمربع و با پلاني نامنظم، از 2 بخش كلي ساخته شده است.
مطلوبي با بيان اينكه اين بناي تاريخي در سال 1394 در فهرست آثار ملي سازمان ميراث فرهنگي ثبت شده است، اظهار كرد: اين شهرستان هم اكنون داراي 165 اثر و محوطه تاريخي و طبيعي ثبت شده در فهرست آثار ملي است.
به گزارش ايرنا، هفت قلعه اربابي تاريخي در روستاهاي دورباش، اغولبيك، همپا، نصرت آباد، قراقيه، يلقون آغاج و شهر تكاب وجود دارد.
شهرستان تكاب با 81 هزار نفر جمعيت در جنوب استان آذربايجان غربي واقع شده و مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان به عنوان چهارمين اثر ملي كشور در فهرست جهاني سازمان يونسكو در اين شهرستان قرار دارد.
7514/6185/2093