۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 83046095
T T
۰ نفر

دام هاي تشنه

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 83046095
دام هاي تشنه

بيرجند - ايرنا - خشكسالي متوالي و كم آبي از آب شرب، صنعت و كشاورزي به دام رسيده و خشك و كم شدن آب چشمه ها و قنوات روستاها شرايط را بيشتر از سال هاي قبل براي دامداران خراسان جنوبي سخت كرده است.

به گزارش ايرنا در سال زراعي گذشته خراسان جنوبي همانند سال هاي قبل، جزو كم بارش ترين استان هاي كشور بود و خشكسالي همچنان 100 درصد مساحت اين استان پهناور را در برگرفته است.
هر سال تيغ خشكسالي در خراسان جنوبي برنده تر مي شود و امسال ابعاد تازه تري به خود گرفته و نابودي دام روستائيان را هدف قرار داده و باعث كوچ اجباري بسياري از دامداران شده است.
تامين آب دام روستائيان با اقتصاد و اشتغال مردم گره خورده و بي آبي شديد به خصوص در شهرستان هاي مرزي خراسان جنوبي موجي از نگراني را براي روستانشينان ايجاد كرده است.
خراسان جنوبي يكي از قطب هاي دامداري در كشور است به طوري كه هم اكنون دامداران اين استان يك ميليون و 654 هزار و 823 راس دام سبك و بيش از 90 هزار راس دام سنگين را پرورش مي دهند و بحران كم آبي بيشتر دام سبك روستائيان را به دليل خشك و كم شدن آب قنوات تهديد مي كند.
به گفته روستائيان با وجود شرايط بد خشكسالي در صورت تامين رايگان آب دام توسط دولت نيز مي توانيم در چرخه توليد بمانيم و بخشي عظيمي از محصولات لبني و گوشت استان را توليد كنيم.

**كوچ اجباري دامداران
مدير جهاد كشاورزي نهبندان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در سال جاري بيش از سال هاي گذشته دامداران اين شهرستان با كمبود آب مواجه هستند و درخواست هاي مكرر براي تامين آب دامشان دارند.
محمد مالكي بيان كرد: امسال كمبود شديد آب و نبود اعتبار براي ارسال آب، دامداران شهرستان را با چالش جدي مواجه كرده است، كمبود آب ضعيف شدن دام ها و سقط جنين آنها را در پي دارد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد دولت در اين شرايط بحراني براي دام روستائيان اعتبار اختصاص دهد، اضافه كرد: سال هاي نخست دهه 90، دولت براي تامين آب دام روستاييان به جهاد كشاورزي اعتبار اختصاص مي داد ولي چند سال است كه اين اعتبار قطع شده و با توجه به كمبود شديد آب در روستاها بايد دوباره اين رديف بودجه احيا شود.
مدير جهاد كشاورزي نهبندان افزود: در اين شرايط بحراني حمل آب با همكاري تمام دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان براي دام روستائيان انجام مي شود كه به دليل نبود اعتبار حجم آب ارسالي نياز آبي دام دامداران را رفع نمي كند.
مالكي ادامه داد: نمي توانيم در اين شرايط بحراني براي تمام دامداران شهرستان آب ارسال كنيم و آنان مجبور به تامين آب از بخش خصوصي مي شوند و براي خريد هر تانكر آب ميانگين 150هزار تومان پرداخت مي كنند.
وي گفت: همچنين براي رفع مشكل بحران كم آبي دامداران از دستگاههاي اجرايي شهرستان خواسته شده ناوگان هاي حمل آب خود را در اختيار جهاد كشاورزي قرار دهند.
مدير جهاد كشاورزي نهبندان عنوان كرد: در اين روزگار سخت كم آبي مردم نهبندان باز هم 420 هزار واحد دامي را پرورش مي‌دهند و سهم مهمي در توليد گوشت استان دارند.
مالكي اظهار داشت: بر اثر خشكسالي هاي چندين ساله 35 درصد جمعيت دام شهرستان كاهش يافته و تعدادي زيادي از دامداران نيز مجبور به كوچ اجباري و يا حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي بزرگ شده اند.
وي با بيان اينكه اجراي طرح انتقال آب براي بخشي از دامداران منطقه از روستاي چاهداشتي به چاه رويي در حال انجام است، گفت: چاه اين طرح تجهيز شده و براي اجراي طرح انتقال آب به يك ميليارد و800 ميليون تومان اعتبار نياز داريم.
وي ادامه داد: در صورت اجراي ضربتي اين طرح مشكل كم آبي سه هزار نفر شتر و چهار راس دام شهرستان رفع خواهد شد.

** رفع تشنگي دام در گرو تامين اعتبار
مدير جهاد كشاورزي درميان هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در دهگردشي هاي مختلف تامين آب دام يكي از خواسته هاي اصلي روستائيان از مسئولان جهاد كشاورزي است.
وحيد ضيائيان احمدي بيان كرد: در زمينه آبرساني به دام روستائيان شهرستان هيچ اعتباري اختصاص نمي يابد و با حركت جهادي كار آبرساني به دام روستائيان را به صورت نيم بها انجام مي دهيم و برخي اوقات آب ارسالي، نياز دامداران را تامين نمي كند و مجبور به خريد آب از بخش خصوصي مي شوند.
وي عنوان كرد: در برخي روستاهاي شهرستان كشاورزان صاحب اصلي قنوات هستند و به دليل كم شدن حجم آب قنوات از دادن آب به دامداران خودداري مي كنند كه اين موضوع دامداران را درمانده كرده است.
ضيائيان احمدي افزود: هم اكنون دامداران شهرستان با بحران كم آبي مواجه هستند و حل مشكل آنان نيازمند تخصيص اعتبار از مركز است، در سال 93 از محل بودجه حوادث غيرمترقبه استان، اعتباري براي تامين آب دامداران پرداخت ميشد كه چند سالي است اين رديف اعتباري حذف شده است.
وي ادامه داد: در صورت تخصيص اعتبار آمادگي تامين آب دامداران شهرستان را داريم تا در چرخه توليد بماند و از مهاجرت آنان به شهرها جلوگيري شود.
مدير جهاد كشاورزي درميان اظهار داشت: جمعيت دام شهرستان بر اثر خشكسالي از 240 هزار راس به 160 هزار راس كاهش يافته و هرساله بر اثر خشكسالي جمعيت دامي كمتر مي شود.

**بي پولي جهاد و تشنگي دام
يكي از دامداران روستاي گيت شهرستان درميان هم به خبرنگار ايرنا گفت: حجم آبدهي قنات روستا به شدت كاهش يافته و كشاورزان روستا به عنوان مالكان آب از دادن آب به دامداران خودداري مي كنند.
حسين حسيني بيان كرد: كم آبي و خشكسالي هاي چندين سال باعث شده كه در سال جاري تعدادي زيادي از دام هاي خود را با دريافت چك هاي بلند مدت به دلالان بفروشم.
وي عنوان كرد: اگر جهاد كشاورزي آب دام روستائيان را همانند چند سال گذشته به صورت رايگان تامين كند، باز هم در اين شرايط بحراني مي توان به سختي به شغل دامداري ادامه دهيم.
اين دامدار خراسان جنوبي گفت: جهاد كشاورزي شهرستان هفته اي 2 تانكر آب به قيمت هر تانكر 50 هزار تومان براي دام ما ارسال مي كند كه اين مقدار نياز آبي دام را تامين نمي كند و برخي وقت ها، آب دام خود را از بخش خصوصي خريداري مي كنيم.
حسيني افزود: درخواست ارسال آب بيشتري از جهاد كشاورزي شهرستان داشته ايم كه جهاد كشاورزي مي گويد پول نداريم اين در صورتي است كه كمبود آب نابودي دام روستائيان را نشانه رفته است.
وي گفت: مردم اين روستا در چند ساله گذشته تعداد سه گله گوسفند پرورش مي دادند كه بر اثر خشكسالي به تعداد 2 گله كاهش يافته و امسال نيز به دليل شرايط نامناسب، دامداران در حال فروش دام هاي خود هستند.
وي اظهار داشت: بسياري از دامداران روستا با فروش دام خود به شهر مهاجرت كرده اند و تنها افراد مسن كه توان تامين هزينه هاي زندگي خود را در شهرها ندارند در روستا ساكن هستند.
گزارش: حكيمه مصطفايي
7556* 6054