۵ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83045924
T T
۰ نفر
جابجایی ریلی كالا بین خراسان رضوی و آسیای مركزی افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مدیر كل راه آهن خراسان گفت: جابجایی ریلی كالا بین خراسان رضوی و آسیای مركزی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 57 درصد افزایش یافت.

محمدهادی ضیایی مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت یك میلیون و 254 هزار تن كالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با 21 هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با كشورهای آسیای مركزی مبادله شد.
وی اظهار داشت: 26 درصد كالاهای مبادله شده به میزان 322 هزار تن شامل صادرات غیر نفتی از جمله سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیكی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی، انواع خاك صنعتی و معدنی و سایر كالاها بوده كه با حدود پنج هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به كشورهای آسیای میانه به ویژه تركمنستان، تاجیكستان، ازبكستان و قزاقستان صادر شده است.
وی گفت: هشت درصد كالاهای مبادله شده نیز به میزان 102 هزار تن شامل كالاهای وارداتی از قبیل پنبه، خوراك دام، غلات و مواد صنعتی بوده كه با یك هزار و 800 دستگاه واگن از كشورهای قزاقستان، ازبكستان و تركمنستان وارد كشور شده است.
مدیركل راه آهن خراسان افزود: 66 درصد كالاهای مبادله شده به میزان 831 هزار تن نیز كالاهای ترانزیتی شامل پنبه، گوگرد و كود شیمیایی بوده كه با 14 هزار دستگاه واگن از كشورهای تركمنستان، ازبكستان و تاجیكستان بارگیری و به مبادی مرزی ایران به ویژه بندرعباس حمل شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به سیاست راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روابط با همسایگان، همواره به دنبال برقرای تعامل 2 جانبه با كشورهای حوزه آسیای مركزی بوده ایم بطوری كه در سال گذشته و همچنین در نیمه نخست سال جاری، جلسات فصلی در سطح مقامات عالی راه آهن و جلسات هفتگی مرزی در سطح ایستگاه بین المللی سرخس با كشور تركمنستان برگزار نموده ایم.
پارسال یك میلیون و 970 هزار تن كالا از طریق مرز ریلی سرخس با تركمنستان و كشورهای آسیای مركزی در سه بخش كالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.
مبادلات تجاری ایران و تركمنستان از طریق راه آهن از 2 مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود اما مرز سرخس به دلیل سابقه، زیر ساختهای بهتر و نزدیك بودن به كشورهای آسیای مركزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی كالا بین ایران و این كشورها را به خود اختصاص داده است.
3221 / 6053