۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳
کد خبر: 83040159
T T
۰ نفر
«نماد اعتماد» شركت ثامن پیش از اعلام ورشكستگی باطل شده بود

تهران- ایرنا- یك مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مركز تجارت الكترونیك وزارت صنعت امتیاز «نماد اعتماد» (یی نماد) شركت ثامن را پس از محرز شدن اقدام خلاف و پیش از اعلام ورشكستگی آن باطل و اعلام كرده است حق خرید و فروش آنلاین (برخط) را ندارد.

این مقام آگاه كه خواست نامش فاش نشود، عصر امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: «یی نماد» نشان تجارت الكترونیك بر اساس مجوز صنفی است كه در حقیقت یك نماد ملی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فعالیت الكترونیكی است و برپایه مجوز فعالیت حقیقی یا حقوقی صادر می‌ شود.
به گفته وی، وقتی یك واحد صنفی مجوز فعالیت از صنف مرتبط داشته باشد، اگر بخواهد همان فعالیت را به صورت برخط (آنلاین) انجام دهد، از مركز تجارت الكترونیك كشور نشان یی نماد می گیرد.
وی افزود: ﻓﺮوش ﻃﻼ و ﺟﻮاﻫﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ باید ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺴﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم شود ﮐﻪ ﻣﺠﻮز ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻃﻼﻓﺮوﺷﯽ از اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﻧﯿﺰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
این مقام یادآوری كرد: سیزدهم مرداد 1395 پروانه صنفی شركت «ثامن» با شناسه « 0455446570» به نام «فرهاد زاهدی فر» در رسته «فروش ﻃﻼ و ﺟﻮاﻫﺮ» صادر شد و تا سیزدهم آذر سال 1400 اعتبار داشته است.
«این شركت از حدود یك سال پیش درخواست یی نماد كرده بود.»
مقام وزارت صنعت ادامه داد: اﯾﻦ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر پارسال ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺠﻮز اﺗﺤﺎدﯾﻪ زرﮔﺮان و رﻋﺎﯾﺖ اﻟﺰام های اﻋﻄﺎی ﻣﺠﻮز ﻧﻤﺎد، ﻣﺠﻮز «ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد» درﯾﺎﻓﺖ كرد كه با توجه به تكمیل بودن مدارك به آن تعلق گرفت.
«ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر یاد شده، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﺮوش ﻃﻼ، ﻃﻼی آب ﺷﺪه و ﺟﻮاﻫﺮ اﻗﺪام ﺑﻪ راه اﻧﺪازی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ كرده بود.»
وی یادآوری كرد: پارسال ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﺎﯾﺘﯽ از اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪه بود اما امسال ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﺮوش ﺳﮑﻪ در 2 ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺧﻄﺎر درﯾﺎﻓﺖ كرد.
این مسوول توضیح داد: ﻣﺮﺣﻠﻪ نخست اخطار در بیست و سوم مردادماه بود كه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮد را اﺻﻼح و عنوان فروش سكه را از سایت حذف كرد اما پس از 10 روز سایت ثامن با عنوان هشت گرم طلای 22 عیار معامله حواله سكه را ادامه داد.
وی تصریح كرد: كاربران از این موضوع مطلع بوده‌اند اما از آنجا كه ظاهر امر خلاف مقررات جاری و جواز كسب نبود و هیچ گزارش تخلفی دریافت نشد، هیچ نهاد نظارتی نیز اقدامی صورت نداد؛ با این حال، ﭘﯿﺮو ﺛﺒﺖ سه ﺷﮑﺎﯾت پیاپی در بیست و پنجم ﺷﻬﺮﯾﻮر 1397 و همچنین ﺗﻮﺟﻪ نكردن ﺑﻪ اﺧﻄﺎر ﺗﺨﻠﻒ ﻓﺮوش ﺳﮑﻪ و دریافت نشدن پاسخ، همان روز ﻣﺠﻮز ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺣﺎل ﺗﻌﻠﯿﻖ درآﻣﺪ.
به گفته وی، افرادی كه در این شركت فعالیت می كردند، در ظاهر به جای خرید و فروش سكه به دلالی و واسطه‌گری به صورت حواله‌ ای می‌ پرداختند و تا زمانی كه سود عایدشان می ‌شد گزارشی از اقدام خلاف ارائه نمی ‌كردند اما حال كه مالباخته شده اند، به بیان تخلف رخ داده پرداخته اند.
وی گفت: مطابق قانون اصناف، وظیفه نظارت بر انجام وظایف و تعهدات واحد صنفی بر عهده همان صنف است كه در اینجا «اتحادیه اصناف زرگران بناب» در آذربایجان شرقی می شود.
این مقام تصریح كرد: موضوع اصلی در این داستان، كلاهبرداری شركت ثامن است كه «از اساس به وزارت صنعت ربطی ندارد»، زیرا هر كس در هر صنف و فعالیتی می تواند با سوء استفاده از موقعیت یا ناآگاهی مردم به كلاهبرداری اقدام كند.


** ماجرای سكه ثامن از كجا آغاز شد؟
شركت «سكه ثامن» بر اساس اطلاعات ثبت شده در تارنمای آن از سال 1395 در بازار پولی كشور فعال شد و مدعی ایجاد دروازه تجارت الكترونیك در زمینه تجارت و خرید و فروش برخط انواع مسكوكات طلا و همچنین طلای آب بود.
آنگونه كه در تارنمای این شركت آمده، در سیستم معاملاتی ثامن همه افراد با استفاده از اینترنت و حساب بانكی متصل به شبكه شتاب می توانند به آسانی وارد بازار خرید و فروش طلا شوند.
امكان انجام معامله در هر نقطه از جهان و با نرخ جهانی، شارژ ریالی حساب خود حتی در ایام تعطیل، دریافت اعتبار تا سقف 2 میلیارد تومان از خدمات این شركت بود كه ادعا داشت افراد می توانند حتی با یك گرم طلای آب شده تجارت خود را آغاز كنند و سپس كسب و كار خود را با خرید و فروش آنلاین سكه و طلای آبشده و اونس توسعه دهند.
این شركت در 2 سال و نیم گذشته توانست برخی شهروندان را با خود همراه كند تا سرمایه های خود را به سمت بازار طلا سرازیر كنند اما از ابتدای این هفته (بیست و چهارم شهریور) به طور ناگهانی بخش معاملات برخط این شركت به دلیل آنچه «انتقال سرور و امور فنی» اعلام كردند، قطع شد.
بیست و هفتم شهریورماه در آستانه تعطیلات ماه محرم «ابراهیم محمدولی» رییس اتحادیه طلا و جواهر، از ابلاغ دستور پلمب سكه ثامن از سوی اتحادیه طلا و جواهر به اداره اماكن نیروی انتظامی خبر داد و اعلام كرد: از حدود دو ماه قبل طی اخطارهایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره قطع فعالیت این شركت تذكرهایی داده شد و از راه قانونی نیز برای پلمب این واحد اقدام شد زیرا عملكرد و شیوه فعالیت این شركت مطابق قوانین و چارچوب‌های اتحادیه طلا و جواهر نبود.
به گفته وی، از نظر اتحادیه این شركت از ابتدا هیچگونه مجوزی برای فعالیت نداشته است و اكنون نیز اجازه ای برای فعالیت ندارد.
بر اساس اطلاعیه ای كه عصر همان روز منتشر شد، سكه ثامن اعلام ورشكستگی كرد و از كاربران خود خواست پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف ثبت كنند و تنها همان روز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز كنند.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر