۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83034127
T T
۰ نفر
بیماران فلج مغزی و اوتیسم با سلولهای بنیادی درمان می شوند

مشهد - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مشهد كاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماران فلج مغزی و اوتیسم را با موفقیت بر روی بیماران مختلف انجام دادند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی این دانشگاه، این اقدام در راستای طرح مطالعاتی استفاده از سلول های بنیادی با همكاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است.
رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشكی مشهد در این باره گفت: استفاده از سلولهای بند ناف بر روی سه بیمار فلج مغزی و 18 بیمار مبتلا به اوتیسم انجام شد.
دكتر علی قاسمی افزود: در اجرای طرح كشوری استفاده از سلولهای بنیادی نیز یك بیمار مبتلا به اوتیسم و 2 بیمار مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان دكتر شیخ تحت درمان قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه نمونه سلول های بند ناف از نظر تعداد بسیار زیاد است این سلول ها باید تغلیظ شده و در میزان های 5 تا 10 سی.سی در شرایط كاملا استریل به بیماران تزریق شود كه این اقدام طی سه مرحله انجام شد.
وی گفت: در هر مرحله 5 تا 10 سی.سی مایع مغز نخاع از بیمار گرفته می شود و به همین میزان سلول بنیادی كه بین 30 تا 50 میلیون سلول است به بیماران تزریق می شود.
این پزشك فوق تخصص بیماری های انكولوژی و خون كودكان افزود: بیماران مزبور مدت 2 روز در بیمارستان بستری هستند و پس از آن مرخص خواهند شد و به فاصله های یك ماه، 6 ماه، یك سال و 2 سال مورد ارزیابی قرار می گیرند.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد كه به عنوان قطب پزشكی شمال شرق كشور مطرح است، هم اكنون دارای بیش از 9 هزار دانشجو و بیش از 20 هزار كارمند بهداشتی و درمانی است.
3027 / 6053
۰ نفر