۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۲۹
کد خبر: 83031693
T T
۰ نفر
رییس كل بیمه مركزی: با بانك مركزی برای تخصیص ارز توافق شد

تهران- ایرنا- رییس كل بیمه مركزی اعلام كرد: با بانك مركزی برای پرداخت خسارت احتمالی صنعت بیمه و تامین آن با نرخ بازار ثانویه توافق هایی شده است كه در صورت تحقق، بخش مهمی از مشكلات حل می شود. .

به گزارش ایرنا، امروز (چهارشنبه) شورای عمومی سندیكای بیمه گران ایران در ساختمان این سندیكا برگزار شد.
در این نشست معاون بانك، بیمه و شركت های دولتی وزارت اموراقتصادی و دارایی، رییس كل بیمه مركزی، دبیركل سندیكای بیمه گران ایران، مدیران عامل شركت های بیمه ای و فعالان این صنعت حضور داشتند.
رییس كل بیمه مركزی در این نشست تاكید كرد باید موضوعات اصلی و فرعی را از هم جدا كنیم تا بخشی از مساتل در كمیته های تخصصی دنبال شود و بخش دیگر را سندیكای بیمه گران ایران برطرف كند.
«غلامرضا سلیمانی» افزود: بنا داریم در بیمه مركزی در تدوین و اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها با سندیكای بیمه گران ارتباط بیشتری داشته باشیم؛ زیرا آیین نامه هایی كه بار فنی و تخصصی نداشته باشد قابلیت اجرا ندارد.
وی اضافه كرد: ما به عنوان دستگاه ناظر موضوع تعیین نرخ را دنبال نمی كنیم اما اعتقاد داریم باید در این زمینه بستر مدیریتی كارآمدی را فراهم كنیم تا مشكلات رشته های بیمه ای نظیر شخص ثالث و درمان حل شود.
رییس شورای عالی بیمه به فشارهای ناشی از عوارض بر صنعت بیمه اشاره كرد و گفت: موضوع عوارض اهمیت زیادی دارد و برای حذف آن گام های خوبی برداشتیم اما امیدواریم گزارش های مالی سازمان های عوارض گیرنده با دقت رصد شود.

** نرخ شكنی های غیرفنی حل شود
رییس كل بیمه مركزی گفت: با شركت های توانمند بیمه ای می توان در بخش خدمات رسانی شرایط بهتری را برای آحاد جامعه فراهم كرد و از این رو، باید مسائلی مانند نرخ شكنی های غیرفنی حل شود.
سلیمانی تصریح كرد: بیمه مركزی به سودآوری از طریق درآمد بیمه های اتكایی نیازی ندارد و ما با شركت های بیمه رقابتی نداریم و فقط می خواهیم شرایطی را برای آنان فراهم كنیم كه بتوانند توانمندتر عمل كنند.
وی گفت: صنعت بیمه باید با ایجاد بستر مناسب از ظرفیت ها و قابلیت های استارت آپ ها (كسب و كارهای نوپا) استفاده كند، زیرا نگاه تقابلی به فرایند توسعه صنعت بیمه آسیب می زند.
این مسوول از مدیران عامل شركت های بیمه خواست تا با رفع موانع زیرساختی با سامانه نظارت و هدایت الكترونیكی بیمه (سنهاب) و تعامل بیشتر با مركز فناوری اطلاعات بیمه مركزی نسبت به برقراری و ساماندهی كد یكتا اقدام كنند.
طراحی سامانه نظارت و هدایت الكترونیكی بیمه (سنهاب) از دی ماه سال 1390 در دستور كار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مركزی قرار گرفت.
سامانه سنهاب در آغاز برای بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شركت های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملكردی صنعت با هدف ارایه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد.
این سامانه در ادامه فعالیت خود، اهدافی چون تجمیع اطلاعات و فراهم سازی امكان نظارت و هدایت شركت های بیمه و صنعت بیمه را پیگیری كرد.

** ارتباط دولت و صنعت بیمه بیشتر شود
معاون بانك، بیمه و شركت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: متاسفانه صنعت بیمه در زمان نگارش برنامه های توسعه یا تدوین لایحه بودجه سالانه حضور قوی در فرآیند تصمیم گیری ها ندارد، درحالی كه بانك ها نظر خود را مطرح می كنند.
«امیر باقری» بررسی راهكارهای تقویت ارتباط دولت و صنعت بیمه را خواستار شد و افزود: هنوز صنعت بیمه با دولت ارتباط خوبی برقرار نكرده است.
وی از مدیران عامل شركت های بیمه خواست در مسیر توسعه صنعت بیمه از ظرفیت استارت آپ ها و جوانان استفاده كنند اما درباره برنامه ای كه برای آینده ارایه می دهند نیز دلیل محكمی داشته باشند.
باقری تاكید كرد باید شركت های بیمه ای برنامه خود را برای آینده و در شرایط بحران اقتصادی كشور و راه حل های خروج از آن اعلام كنند.

** اساسنامه فعلی سندیكا جوابگوی نیازهای صنعت بیمه نیست
دبیركل سندیكای بیمه گران ایران نیز از تشكیل شورای های استانی این نهاد صنفی در همه استان های كشور خبر داد و گفت: یكی از چالش های اصلی سندیكا، اساسنامه آن است كه در سال 1383 در شورای عالی بیمه به تصویب رسید اما جوابگوی نیازهای فعلی صنعت و شركت های بیمه نیست.
«سیدمحمد علیپور» ادامه داد: از مهمترین نقاط ضعف اساسنامه، وظایف و میزان اختیارات و ضمانت های اجرایی آن است كه حتی اختیاراتی در اندازه اتحادیه های صنفی ندارد.
وی گفت: محاسبه حق بیمه حوادث رانندگی، شیوه احتساب تخفیف بیمه نامه شخص ثالث و نحوه تخفیف و افزایش یا تقسیط آن و ضرورت اصلاح آیین نامه مربوط به میزان قبولی اتكایی توسط شركت های بیمه مستقیم از جمله مشكلات صنعت بیمه است.
به گفته وی، اخذ حق بیمه علی الحساب تامین اجتماعی از نمایندگان شركت های بیمه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شركت های بیمه از دیگر مشكلات صنعت بیمه است.
وی اعلام كرد: سندیكا آمادگی دارد بخشی از وظایف غیرحاكمیتی بیمه مركزی را طبق ماده 21 قانون برنامه ششم توسعه برعهده گرفته تا بیمه مركزی بتواند به امور ریشه ای و اصلی صنعت بیمه رسیدگی كند.
علیپور تشكیل كمیته ویژه متشكل از نمایندگان بیمه مركزی و سندیكا را برای بررسی و تدوین لوایح مربوط به حذف یا كاهش عوارض مختلف را ضروری دانست و تصریح كرد: بررسی عوارض و تاثیر افزایش نرخ ارز بر فعالیت های صنعت بیمه و ضرورت تشكیل كمیته مشترك متشكل از مدیران و كارشناسان بیمه مركزی و سندیكا، تسریع در بررسی و اعلام نظر طرح های ارسالی سندیكا به بیمه مركزی از جمله پیشنهادهای مربوط به بیمه درمان تكمیلی، ضرورت حمایت از فعالیت كنسرسیوم صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر كیلومتر و مذاكره و برگزاری جلسه با مدیران شركت های خودروساز برای تسهیل در اجرای قراردادهای فیمابین كنسرسیوم از دیگر مسائلی است كه باید با همكاری مشترك به نتیجه برسد.
در این نشست كه در محل سندیكای بیمه گران ایران برگزار شد، مدیران عامل شركت های بیمه مشكلات خود را مطرح كردند.

اقتصام*2025*1961*
۰ نفر