۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83031389
T T
۰ نفر

450میلیون دلار گیاه دارویی از كشور صادر می شود

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83031389
450میلیون دلار گیاه دارویی از كشور صادر می شود

گرگان - ایرنا - مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادكشاورزی گفت: سالانه 450 میلیون دلار گیاه دارویی از كشور صادر می شود كه تراز آن در مقایسه با واردات 150میلیون دلاری این گونه ها، مثبت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین زینلی روز چهارشنبه در نشستی خبری در گرگان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه صادرات گیاهان دارویی تا حداقل 1.5 میلیارد دلار پیش بینی شده است.
وی گفت: همچنین قرار است سطح زیر كشت گیاهان دارویی از 195 هزار هكتار كنونی به 250 هزار هكتار در سال 1400 افزایش یابد.
به گفته وی، بیشترین سطح زیركشت گیاهان دارویی كشور با 108 هزار هكتار به زعفران اختصاص دارد و زیره، رازیانه، موسیر، گل محمدی، گشنیز و شیرین بیان رتبه های بعدی را شامل می شود.
زینلی افزود: كشورهای حوزه خلیج فارس بویژه امارات متحده عربی و ژاپن و آلمان بیشترین مقصد صادرات گیاهان دارویی تولیدی به صورت فله و فرآوری شده، هستند.
وی در مورد گونه گیاهان دارویی وارداتی اظهار داشت: زنجبیل، دارچین و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی وارداتی از سایر كشورها است.

* 60 درصد وام رونق كشت گیاهان دارویی جذب نشد
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادكشاورزی گفت: سال قبل نزدیك به 60 درصد از تسهیلات درنظر گرفته شده برای توسعه و رونق كشت گیاهان دارویی بیشتر به دلیل نداشتن وثیقه برای ارایه به بانك های عامل، از سوی تولید كنندگان این بخش جذب نشد.
به گفته وی، میزان تسهیلات در نظر گرفته شده سال قبل برای حوزه گیاهان دارویی توسط دولت هفت هزار میلیارد ریال بوده كه امسال این رقم در صورت داشتن متقاضی قابل افزایش است.
زینلی همچنین به وضعیت صنایع تبدیلی گیاهان دارویی اشاره كرد و افزود: در توسعه این حوزه از لحاظ تكنولوژی، صنایع بسته بندی و نیروی انسانی متخصص مشكل نداریم، ولی آنچه راه توسعه را محدود كرده، نبود هماهنگی بین بخشی میان دستگاه های مرتبط و دانشگاه ها است.
وی بر حمایت بیشتر از واحدهای فعال در حوزه صنابع تبدیلی گیاهان دارویی تاكید كرد و گفت: این حمایت ها باید پررنگ شده تا استفاده از ظرفیت 30 درصدی كنونی ارتقا یابد.
زینلی در مورد توسعه كشت گیاهان دارویی اظهارداشت: باید سرمایه گذاری ها به سمت دانش محور شدن كشت گیاهان دارویی سوق داده شود كه انتقال تحقیقات به مرزعه یكی از رسالت ها بوده و باید اجرایی شود.

* 20 گونه گیاه دارویی اولویت توسعه
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادكشاورزی در مورد اولویت توسعه كشت این گونه ها، گفت: اكنون حدود 20 گونه گیاه دارویی بومی، ارگانیك و كم آب طلب و دارای ارزش غذایی برای كشت دراستان ها شناسایی و در دست پیگیری برای توسعه سطح زیر كشت آن هستیم.
وی افزود: زعفران، گل محمدی، موسیر، باریجه، آنغوزه، كرفس گوهی، گل گاوزبان، انواع زیره، تخم شربتی، سیاه دانه از جمله گونه های اولویت دار توسعه كشت گیاهان دارویی است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادكشاورزی به دعوت بنیاد نخبگان گلستان برای شركت در نشست تخصصی فرصت ها و چالش های تولید و تجاری سازی زیره سبز و گل گاوزبان به این استان سفر كرده است.
استان گلستان واقع در شمال كشور با داشتن اقلیم و خاك مناسب از مناطق مستعد كشت گیاهان دارویی در كشور به شمار می رود.
400گونه گیاه دارویی در استان گلستان كشت و فرآوری می شود.
6204/1648