۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۳۷
کد خبر: 83030661
T T
۰ نفر
آمریكا پس از 11 سپتامبر وارد جنگ های بی انتها شد

نیویورك – ایرنا – یك فعال صلح آمریكایی با انتقاد از سكوت ترامپ درباره نقش سعودی ها در حملات 11 سپتامبر به ساختمان تجارت جهانی گفت از زمان آن حملات در سال 2001 آمریكا درگیر جنگ های بی انتها به اسم مبارزه با تروریسم شده است.

«میدیا بنجامین» روز سه شنبه در سالروز حادثه 11 سپتامبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جنگ با تروریسم به یك فرایند بی انتها تبدیل شده كه خروجی آن گسترش نفرت علیه آمریكا بوده است.
وی ادامه داد: در افغانستان كه پس از حملات 11 سپتامبر اشغال شد، طالبان روز به روز قدرت پیدا كرده و داعش در آنجا سر برآورده است. نیروهای ایالات متحده پس از 17 سال هنوز در آنجا هستند، بدون اینكه كاری پیش ببرند. البته این روند برای صنایع نظامی ایالات متحده سودآور بوده است.
موسس گروه زنان صلح كدپینك در واشنگتن با بیان اینكه منافع مجتمع های صنعتی- نظامی در جنگ و تنش است و شاخص سهام آنها با هر جنگ و بحرانی بالا می رود، اضافه كرد: این وضعیت خشم و عصبانیت درباره آمریكا را گسترش می دهد اما سیاستمدارن آمریكایی می گویند مسلمانان از ما متنفر هستند، چون كشوری آزاد هستیم.

** وهابیت خطر اصلی
بنجامین كه از كنگره آمریكا با ایرنا گفت وگو می كرد، به سخنرانی امروز ترامپ در جمع خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اشاره كرد و گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده از تهدید تروریسم اسلام رادیكال سخن گفت.
وی اظهار كرد: واقعیت این است كه سیاست ترامپ این بوده كه تصویری خشن از اسلام به جهان معرفی كند، اینكه ما باید نگران تهدید مردم كشورهای مسلمان باشیم و در همین راستا نیز او دستور منع سفر را صادر كرد.
بنجامین ادامه داد: اما حقیقت این است كه خطر اصلی، قرائت وهابیت از اسلام است. همان قرائتی كه حكومت عربستان به دنبال گسترش آن بوده است. ولی ترامپ این حكومت را شریك خود می داند و پیوندهای محكمی بیش از دولت های پیشین با آن بسته است.
وی اضافه كرد: به یاد داشته باشیم كه 15 نفر از 19 هواپیماربای این حادثه شهروند عربستان بوده اند. به جای بازخواست عربستان ما شاهد تشویق جنایت های آن هستیم.

**حمایت از سعودی ها در 11 سپتامبر
ایرنا پرسید ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر وعده داده بود كه عربستان را به پای میز محاكمه بكشاند. دلیل تغییر موضع وی چیست؟
بنجامین پاسخ داد: عربستان مقصد اول سفر خارجی عربستان بود و او معامله سنگین تسلیحاتی با آنها انجام داده است. از آن هنگام نه تنها آمریكا حامی سیاست های عربستان شده است، بلكه تمام توان خود را برای سر پوش گذاشتن بر جنایت های سعودی ها در یمن و دیگر مناطق به كار برده است.
وی افزود: همین امروز كه در سالگرد حملات 11 سپتامبر هستیم، وزیران خارجه و دفاع كابینه ترامپ به كنگره آمده اند تا به نمانیدگان بگویند كه سعودی ها تمام تلاش خود را به كار می برند تا به غیرنظامیان یمن آسیب وارد نشود.
این فعال صلح آمریكایی تاكید كرد: بسیار تاسف آور است كه شاهد این چنین حمایتی از عربستان درست در روز سالگرد 11 سپتامبر هستیم. ما نیز برای نشان دادن اعتراض خود به اینجا آمده ایم. میزان تلفات غیرنظامیان در یمن در ماه آگوست، افزایش یافته و تعداد زیادی از كودكان یمنی در حملات عربستان به قتل رسیده اند.

**آمریكا به دنبال پول سعودی ها
بنجامین، سیاست خارجی ترامپ را برای خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر ناامید كننده دانست و تصریح كرد: آنها خواستار بازخواست عربستان سعودی بوده اند اما تردید دارم كه سیاست دو حزب دمكرات و جمهوریخواه اجازه چنین كاری را بدهد.
وی خاطرنشان كرد: آنها همیشه از بهانه «امنیت ملی» برای جلوگیری از بازخواست عربستان بهره می برند. متاسفانه آنچه آمریكا می خواهد پول عربستان است. بدنه تجاری آمریكا و سیاستمداران آمریكا كه با لابی عربستان مرتبط هستند، دست در دست هم برای تداوم روابط نزدیك با ریاض تلاش می كنند.
این فعال ضد جنگ آمریكایی افزود: خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر چند گروه را تشكیل داده و به فشارهای خود به دولت و اعضای كنگره برای بازخواست حكومت عربستان ادامه می دهند اما آنها منزوی شده اند. سیاستمدارن و رسانه های مهم آمریكا پوششی به آنها نمی دهند.
بنجامین تاكید كرد: حتی به آنها گفته می شود كه این مساله قدیمی شده و فراموشش كنید اما به نظر من تداوم پشتیبانی آمریكا از عامل این حملات و سیاست های افراط گرایانه عربستان، نشان می دهد كه باید آن را پیگیری كرد. عربستان هنوز به گسترش افراط و تروریسم در منطقه، اروپا و حتی آمریكا كمك می كند.

** تغییرات در عربستان ظاهری است
ایرنا پرسید كه برخی مقام های آمریكایی می گویند عربستان تغییر كرده است و حكومت آن دیگر از افراط گرایی پشتیبانی نمی كند!
بنجامین این سخنان را تلاش تبیلغاتی لابی عربستان دانست و گفت: آنها پول هنگفتی برای بازسازی چهره حكومت عربستان خرج كرده اند. این حكومت یك سلطنت مطلقه است كه كمترین ارزشی برای آزادی بیان قائل نیست و در داخل و خارج به سركوب ادامه می دهد.
وی یادآور شد: هیچ انتخاباتی در آن وجود ندارد. آنها حتی فعالان زنی را كه برای حق رانندگی زنان تلاش كرده اند به زندان انداخته اند. جز در ظاهر، هیچ تغییری در آن كشور نبوده است.
در پی حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 نزدیك به سه هزار نفر در آمریكا كشته شدند. 19 شهروند عربستان سعودی در این حملات دست داشتند. این افراد از اعضای سازمان تروریستی القاعده بودند كه رهبری آن با ' اسامه بن لادن' سرمایه دار سعودی پناه گرفته در افغانستان بود. دولت وقت آمریكا به بهانه مبارزه با عاملان این حملات، به كشورهای افغانستان و عراق حمله كرد.
سال گذشته گروهی از خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، با ارسال نامه ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از سیاست وی در قبال عربستان انتقاد و ابراز نگرانی كردند كه وی از وعده دوران انتخابات برای فشار به ریاض برای پرداخت خسارت به بازماندگان آن حملات شانه خالی كند.
در این نامه كه توسط نشریه آمریكایی 'دی دیلی كالر' منتشر شد، با اشاره به پرونده باز شكایت از عربستان سعودی در دادگاه های آمریكا آمده است كه حكومت عربستان به دلیل نقش مامورانش در حمایت از عاملان حملات یازدهم سپتامبر در سال 2001، در جایگاه متهم قرار دارد، با این حال حكومت سعودی از پذیرش مسئولیت خود در آن حملات و گسترش افراط در جهان شانه خالی می كند.
اروپام**م.ع**1429