۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83027783
T T
۰ نفر

آفریقای جنوبی از توانمندی های كرمان بهره مند می شود

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83027783
آفریقای جنوبی از توانمندی های كرمان بهره مند می شود

كرمان – ایرنا - رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران گفت: آفریقای جنوبی سرزمین فرصت ها است و این كشور از قابلیت ها و توانمندی های استان كرمان در تمامی زمینه ها از جمله زیرساخت ها و صنایع می تواند بهره مند شود.

به گزارش ایرنا، سارا دین (sara dien) روز یكشنبه در نشست بررسی زمینه های همكاری مشترك آفریقای جنوبی و استان كرمان با اشاره به اینكه استفاده از ظرفیت های استان كرمان فرصتی برای فعالان اقتصادی است كه زمینه سرمایه گذاری و فعالیت تجاری در 2 كشور را فراهم كنند ، افزود: قانون تجارت آزاد در كشور آفریقای جنوبی شرایط این فعالیت ها را تسهیل كرده است .
وی با بیان این مطلب كه به دنبال تولید محصولات ایرانی در كشور آفریقای جنوبی هستیم و بحران كمبود پنی سیلین می تواند زمینه همكاری را برای ایران و استان كرمان فراهم كند ، اظهار داشت : هم اكنون آفریقای جنوبی درگیر بحران آب و به دنبال دریافت تكنولوژی در زمینه نمك زدایی از آب است كه این امر می تواند زمینه همكاری مشترك 2 كشور باشد.
دین به سفر ماه نوامبر جاری مجریان تورهای مسافرتی این كشور كه به تهران می آیند اشاره كرد و افزود: از طریق سفارت ایران در آفریقای جنوبی ظرفیت های گردشگری را معرفی كنید و آمادگی داریم اقدامات اولیه را برای این موضوع انجام دهیم.
وی تصریح كرد: هیات تجاری از آفریقای جنوبی در ماه دسامبر به تهران می آیند كه این هیات در بخش معدن، صنعت و صنایع تبدیلی فعال هستند و می توانیم این هیات را به استان كرمان بیاوریم.
دین گفت: ایران و آفریقای جنوبی طی سالیان متمادی روابط سیاسی خوبی داشتند كه این روابط در بحران ها نیز پابرجا بود لذا لازم است تدابیری برای افزایش سطح مبادلات تجاری بین این 2 كشور تعریف شود.
رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران گفت :گرچه سیستم بانكی خوبی بین كشور آفریقای جنوبی و ایران وجود ندارد و شرایط ایران در این زمینه مطلوب نیست اما با وجود تمامی مشكلات و مسائل باید تدبیری بیاندیشیم تا مبادلات بازرگانی مناسبی با ایران داشته باشیم و نظر به اینكه صنایع اتومبیل سازی و وسایل نقلیه در آفریقای جنوبی پیشتاز و این صنایع هم در استان كرمان فعال است ، آمادگی داریم قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی را به استان كرمان صادر كنیم.
دین افزود: آفریقای جنوبی پیشتاز بخش معدن است و دانش و تجهیزات و ماشین آلات خود را به كشورهای بسیاری صادر می كند و استان كرمان نیز ظرفیت مناسبی در معدن دارد كه می توانیم همكاری مشتركی با تولید برخی قطعات و انتقال دانش فنی و لوازم ماشین آلات با شركت ایرانی داشته باشیم .
این رایزن اقتصادی افزود: سیمان مورد نیاز صنعت ساختمان سازی كشور آفریقای جنوبی است و این كشور می تواند دروازه ورود به كشورهای دیگر آفریقایی باشد و با انعقاد تفاهم نامه بین كشور آفریقای جنوبی و ایران، سیمان و لوازم ساختمانی این كشور را تامین كنید تا همكاری مشترك در این زمینه افزایش یابد.
دین تاكید كرد: در زمینه صادرات خرما در كشور آفریقا نخلستان بسیاری وجود دارد اما كیفیت خرمای استان كرمان قابل مقایسه با آفریقای جنوبی نیست و فرصتی برای فعالان اقتصادی استان برای صادرات به این كشور است.
وی گفت: كشور آفریقای جنوبی آمادگی واردات گلاب را دارد و این محصول در صنایع شیرینی سازی، مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود كه فرصتی برای فعالان اقتصادی استان كرمان به شمار می رود.
رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران افزود: صنایع كشتیرانی بسیاری آماده بارگیری كالاهای ایرانی به آفریقای جنوبی هستند و از بندری در این كشور تخلیه بار می شود اما مستقیم به این كشور نمی رود كه درصددیم كالاهای ایرانی مستقیم به آفریقای جنوبی بیاید و شركت های كشتیرانی ما از آن منتفع شوند.
دین گفت: نیاز به سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار طی پنج سال توسط دولت آفریقای جنوبی هدف گذاری شده است لذا به دنبال سرمایه گذاری و تولید شركت های ایرانی در این كشور هستیم.
رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران اضافه كرد: صادرات عمده آفریقای جنوبی از جمله تجهیزات ماشین آلات، مواد شیمیایی و پتروشیمی، ابزار آلات دانش بنیان و مواد غذایی است كه قابلیت صادرات را به استان كرمان دارند.
دین افزود: با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در راستای روند صدور ویزای تجاری توافق نامه مشتركی بین 2 كشور منعقد شده است كه صدور ویزا را تسهیل می كند و ویزای ویژه برای افراد درخواست كننده ویزای تجاری برای بازه زمانی طولانی و تردد فراوان به راحتی صادر می شود.
این نشست امروز(یكشنبه) با حضور رایزن اقتصادی و كاردار سفارت آفریقای جنوبی در ایران، رئیس و مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان و فعالان اقتصادی كرمان در محل اتاق كرمان برگزار شد.
آفریقای جنوبی كشور مهم اقتصادی در این قاره است و از جمله بزرگترین اقتصاد را بین كشورهای اتحادیه آفریقا دارد.
7420/ 5054
۰ نفر