۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۴۳
کد خبر: 83020667
T T
۰ نفر

چاپ و نشر در چنبره مشكلات

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۴۳
کد خبر: 83020667
چاپ و نشر در چنبره مشكلات

ايلام - ايرنا - برگزاري چهارمين جشنواره تجليل از برگزيدگان حوزه صنعت چاپ ايلام روز يكشنبه به فرصتي براي طرح دغدغه و مسائل فعالان چاپ و نشر استان تبديل شد.

به گزارش ايرنا، رييس اتحاديه چاپخانه داران ايلام در اين آيين گفت گفت: فارغ از وضعيت نابسامان اقتصادي و سبقت تورم بر درآمد، اين روز فرصت مغتنمي براي خانواده بزرگ چاپ است تا همت خود را براي شناساندن نقش بي بديل اين صنعت در توسعه علم، ارزش هاي معنوي و مادي و اثبات جايگاه چاپ در توليد، فرهنگ و صنعت به مسئولان و صاحبان ديگر صنايع مضاعف كنند.
جليل آراميان بيان كرد: روز صنعت چاپ، فرصتي براي نشان دادن زحمات و منزلت پيشكسوتان، مديران، سرمايه گذاران، كارگران و دست اندركاران اين حوزه است ولي متاسفانه اين روزها چراغ چاپخانه ها يكي پس از ديگري در حال خاموشي است، چاپخانه هاي دولتي، ماشين آلات مدرن و به روز نصب و راه اندازي مي كنند و تنها سفارش هاي شخصي و خصوصي را جذب مي كنند.
وي ادامه داد: ملزومات مصرفي و مواد اوليه در صنعت چاپ روز به روز در حال گران شدن است و در نتيجه كارگران متخصص يكي يكي از صنعت چاپ فاصله گرفته و تمايلي براي ادامه كار در اين عرصه را ندارند.
دبير اتحاديه چاپخانه داران ايلام نيز در اين همايش با اشاره به دغدغه ها و مشكلاتي كه در صنعت چاپ وجود دارد، بيان كرد: صنعت چاپ ايران با قدمت زياد، داراي هويت بوده و روز صنعت چاپ يادآور زحمت و تلاش جمع بزرگي از كارگران و خدمت گزاران اين عرصه است بنابراين فرصت مناسبي است تا مسائل و مشكلات اين حوزه مطرح شود.
حميدرضا عبدي اظهار كرد: يك ساعت كار در هر چاپخانه اي برابر با يك هفته كار و فعاليت است، بنابراين با توجه به دشواري هاي كار چاپ، حمايت هاي مديران و مقامات استاني نبايد تنها مادي بوده بلكه انعكاس فعاليت فعالان اين حوزه از سوي رسانه ها و يا بازديد برخي از مقامات ارشد استاني مي تواند در معرفي اين حوزه و رفع مشكلات آن تاثيرگذار باشد.
وي گفت: جاي بس تعجب دارد كه چاپخانه ها و صنف ما كه فرهنگي به حساب مي آيند، علاوه بر ماليات تكميلي، ملزم به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند و اين بحران تا جايي ادامه پيدا مي كند كه حساب مديران چاپخانه ها مسدود مي شود و هيچ توجهي در اين زمينه صورت نمي گيرد.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ايلام نيز در اين آيين گفت: مشكلات حوزه صنعت چاپ بيش از ساير رشته ها و عرصه هاي چاپ و نشر است، صنعتي كه نوآوري و تكنولوژي در آن سرعت شگرفي دارد و روز به روز ماشين آلات و داشته هاي مادي در آن تغيير مي كند كه اين مساله اهميت حمايت از چاپخانه ها در اين بخش را دوچندان مي كند.
يارالله نصيري با اشاره به اينكه مشكلات چاپخانه ها در دو بخش سخت افزاري و نرم افزاري است، گفت: ما به عنوان بخش صنعت و معدن استان، به دليل مشغله هاي زيادي كه در بخش هاي ديگر صنعتي داريم، به اين حوزه كمتر پرداخته ايم و از اين بابت صنعت چاپ آسيب ها و محدوديت هاي ويژه اي پيدا كرده است.
وي ادامه داد: بسياري از صنايع با مشكل ماليات مواجه هستند و متاسفانه صنعت چاپ از اين قاعده مستثني نيست و از آنها ماليات اخذ مي شود كه با واقعيت هاي توليد و فضاي كسب و كار همخواني ندارد.
وي با اشاره به اينكه شيوه كنوني ماليات گرفتن ناكارآمد است و بنيان كسب و كارهاي موجود را نابود مي كند، گفت: رشد و شكوفايي درآمدها از طريق تغيير در روش هاي اخذ ماليات اتفاق مي افتد و اين مسئله با بازسازي تجهيزات صنعت چاپ و تامين تسهيلات گره خورده است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ايلام در اين آيين با تبريك روز صنعت چاپ به فعالان و پيشكسوتان اين عرصه گفت: اين همايش با همكاري اتحاديه چاپخانه داران استان، معاونت فرهنگي و رسانه اي اداره كل و موسسه فرهنگي هنري عصر پيام ايلام برگزار شد و هدف آن اطلاع از دغدغه هاي چاپخانه داران است.
وي با بيان اينكه صنعت چاپ در استان با مشكلات و مسائل جدي مواجه و دشواري ها و دغدغه هاي بسياري در حوزه چاپ وجود دارد از اعلام آمادگي اين اداره كل از چاپخانه داران استان در چارچوب قانون خبر داد.
در اين همايش از غلامحسين خاني مدير چاپخانه وحدت، منصور مهدوي مدير چاپخانه نور، عبدالله فلاحي مدير چاپخانه فرهنگ، علي قاسمي نژاد مدير چاپخانه بهار، ستار شاه ولي مدير چاپخانه سپهر، آرمين آراميان مدير چاپخانه سپهر، كوروش سالكي مدير چاپخانه سروش، حبيب اسكندري مدير چاپخانه پيام، ياسين درويسي مدير چاپخانه انديشه، احسان قيصربيگي مدير چاپخانه كوثر و رجب اهل والي مدير چاپخانه گلستان تقدير و تجليل شد.
همچنين در ادامه از 12 نفر از مديران چاپخانه هاي ديجيتال شامل گلها، فرارنگ، سيماي شهر، جعفريان، آرا، كريمي، منالي، گويا، مامي، خجسته، نگين غرب و سليماني تجليل شد.
تقدير از اعضاي اتحاديه چاپخانه داران ايلام پايان بخش اين مراسم بود.
16 چاپخانه سنتي، 27 چاپخانه ديجيتال، يك ليتوگرافي و 12 چاپ سيلك در استان ايلام فعاليت مي كنند.
در سالنامه رسمي كشور 11 شهريورماه به عنوان روز صنعت چاپ نامگذاري شده است.
7171/6034