۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۰۷
کد خبر: 83020642
T T
۰ نفر
حمل و نقل دريايي ايران و جمهوري آذربايجان رو به توسعه است

آستارا - ايرنا - مديركل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دريانوردي گفت: مسئولان بندرهاي ايران و جمهوري آذربايجان تعامل خوبي با هم دارند كه به توسعه روابط حمل و نقل دريايي و افزايش سرمايه گذاري دو كشور منجر مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمدعلي سعيدي پور عصر يكشنبه در بازديد از بندر آستارا افزود: در روزهاي گذشته در قالب هياتي از مسئولان سازمان بنادر ايران از بندرهاي جمهوري آذربايجان بازديد كرديم و امروز شاهد حضور مسئولان بنادر آن كشور در ايران هستيم و از آستارا به بازديد بنادر انزلي، فريدون كنار، نوشهر و اميرآباد خواهند رفت.
وي بيان كرد: توسعه گردشگري از طريق بنادر ايران و جمهوري آذربايجان در دستور كار قرار دارد و اتصال راه آهن آستارا به بندر اين شهرستان را با هدف افزايش حجم مبادلات تجاري ايران و جمهوري آذربايجان پيگيري مي كنيم.
سعيدي پور ادامه داد: فاصله بندر آستارا با بنادر مهم همسايه نظير تركيه و عراق، كمتر از 600 كيلومتر است و طي 2 سال گذشته، 63 درصد مبادلات تجاري بندر آستارا به بندرهاي جمهوري آذربايجان اختصاص داشته و نشانگر توسعه روابط اقتصادي دو كشور است.
طالح محمد زياداف مدير بنادر جمهوري آذربايجان نيز در اين بازديد گفت: در جمهوري آذربايجان پنج بندر و پايانه باكو، هوسان، ديوبندي، سنگچال و آلات فعاليت مي كنند و بنادر شمال ايران، زمينه مناسبي براي رشد و توسعه اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان خواهد بود.
يونس رنجكش فرماندار آستارا نيز در اين بازديد گفت: از زمان استقرار دولت تدبير و اميد به سبب نگاه ويژه دولتمردان به توسعه اقتصادي، تخليه و بارگيري بندر آستارا افزايش يافته و زيرساخت هاي آن با ايجاد پايانه هاي غلات و نفتي توسعه خواهد يافت.
وي افزود: وجود فرصت هاي خوب سرمايه گذاري در آستارا، آينده روشني براي اين شهرستان ترسيم كرده و با جلب مشاركت بخش خصوصي در اين راستا تلاش مي كنيم.
وي بيان كرد: سالانه بيش از پنج ميليون گردشگر داخلي وارد آستارا مي شوند و 800 هزار مسافر از مرز زميني آن تردد مي كنند و تمركز بر ارائه خدمات و ايجاد اسكله هاي تفريحي و دريايي، براي ماندگاري گردشگران در اين شهرستان ضروري است.
بندر چند منظوره آستارا با 60 هكتار وسعت براي تخليه و بارگيري كشتي هاي 2 هزار و 500 تني پيش بيني و طراحي شده و بعد از تكميل، يك ميليون و 500 هزار تن از ظرفيت آن با يك اسكله اختصاصي به تخليه و بارگيري سوخت و مواد نفتي و 2 ميليون تن ديگر به تخليه و بارگيري ساير كالاها اختصاص خواهد يافت و ظرفيت پذيرش همزمان پنج كشتي در پنج اسكله اختصاصي را دارد.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
7105 / 7124 / 2007

سرخط اخبار استان‌ها