۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83020329
T T
۰ نفر
ریاست بخش تخصصی هشتمین همایش جهانی ژئوپارك ها به قشم رسید

قشم - ایرنا - مدیر ژئو پارك جهانی قشم گفت: هشتمین كنفرانس جهانی ژئو پارك یونسكو در كشور ایتالیا از 17 شهریور ماه سال جاری آغاز می شود و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت كه ریاست بخش تخصصی این همایش بر عهده ژئوپارك قشم گذاشته شده اشت.

به گزارش ایرنا، علیرضا امری كاظمی روز یكشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین مدیر ژئو پارك قشم عضو كمیته علمی است و از این رو برای ژئو پارك قشم برنامه كاری مفصلی تدارك دیده شده است.
به گفته وی شركت در جلسه های كمیته اجرایی و راهبردی شبكه جهانی، ارائه چهار مقاله تخصصی در كنفرانس، شركت در جلسه توجیهی ارزیابان رسمی یونسكو و مشاركت در جلسه تهیه برنامه اجرایی ژئوپارك های جزیره ها برای سه سال آینده از جمله این برنامه هاست.

** قشم محور ژئوپارك های منطقه
امری كاظمی افزود: در بهار سال 1396 جزیره قشم پس از چهار سال دوری از شبكه جهانی یونسكو موفق شد با كار مداوم به شبكه ژئوپارك بپیوندد به طوری كه یونسكو پیشنهاد داد یك نشست منطقه ای در جزیره برگزار شود.
وی ادامه داد: این نشست منطقه ای به یك نشست بین المللی با حضور 22 شركت كننده از 17 كشور جهان و 350 شركت كننده داخلی تبدیل شد كه همه حاضران از مزایا و فرصت های ژئوپارك قشم شگفت زده شدند.
ژئوپارك قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در كنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می كند و علاوه بر این، تنوع اكولوژیكی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
این ژئوپارك به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای كه در میان ژئوپارك های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارك های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
مدیر ژئوپارك جهانی قشم تاكید كرد: در پایان نشست مزبور، یونسكو قشم را به عنوان محور ژئوپارك ها در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و كشور معرفی كرد.
وی ادامه داد: در این راستا ژئوپارك قشم تفاهم نامه هایی با كشورهای مختلف از جمله روسیه و تایلند منعقد و در برنامه های مختلف آموزشی به عنوان مدرس حضور پیدا كرده است.
وی تصریح كرد: هر چهار سال یكبار ژئوپارك ها توسط یونسكو بررسی می شوند و در صورت رعایت اصول و ضوابط و پیشرفت امور، مجوز آنان تمدید می شود، در غیر این صورت با دریافت كارت زرد 2 سال فرصت دارند كه نواقص را جبران كنند و به شبكه جهانی بپیوندند.
امری كاظمی افزود: البته اگر شرایط ژئو پارك ثابت باقی بماند و بعد از چهار سال هیچ كمبود و نقصی پیدا نشود اما پیشرفتی نیز حاصل نشود، باز كارت زرد صادر می شود.
وی ادامه داد: از همین رو برنامه هایی برای سه سال پیش رو تدوین شده است تا اقدامات مناسب عمرانی، ساماندهی و تجهیز ژئو سایت ها انجام شود.
مدیر ژئوپارك جهانی قشم اظهار داشت: مطالعه های پایدار در حوزه های زیست شناسی، جوامع محلی و محیط زیست نیز در برنامه قرار دارد تا در چهار سال آینده انجام شود.

** واگذاری تصدی گری سایت های ژئوپارك به جوامع محلی
وی افزود: تمام فعالیت های ما به این سمت و سو حركت می كند كه جامعه محلی متصدی سایت های ژئوپارك شوند و به حفاظت از داشته های جزیره اقدام كنند تا همراهی بیشتری از خود نشان دهند.
امری كاظمی ادامه داد: به همین منظور برنامه های آموزشی بسیاری برای جوامع محلی در سطوح مختلف سنی در نظر گرفته شده است كه با دعوت از استادان داخلی و خارجی و مدرسان ژئوپارك قشم برگزار می شود.
مدیر ژئوپارك جهانی قشم اظهار داشت: كلاس هاس آموزشی با موضوع های متنوع برای اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، معلمان، فعالان جامعه محلی و همیاران ژئو پارك از جمله تاكسیرانان، راهنمایان تور، رستوران داران و تولید كنندگان صنایع دستی برگزار می شود.
وی افزود: در این راستا از ابتدای امسال تا كنون پنج دوره آموزشی برگزار شده است و در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت.
امری كاظمی ادامه داد: مردادماه امسال یك دوره آموزش مفاهیم مربوط به ژئو پارك برای 25 دانش آموز برگزار شد كه در ماه جاری نین كارگاه نیز ادامه پیدا می كند.
قلمرو ژئوپارك قشم 260 كیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارك دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهكوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمكدان است و مجاورت آن با جنگل های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم كه دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست كره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارك قشم افزوده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك حدود یكهزار و 628 كیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500