۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۳۸
کد خبر: 83014506
T T
۰ نفر
32 ناحيه فارس تحت پوشش طرح شهاب قرار مي گيرد

شيراز-ايرنا- رئيس بنياد نخبگان فارس اعلام كرد: از مهرماه سال جاري 32 ناحيه استان فارس تحت پوشش طرح شهاب قرار مي‌گيرد و تا دوسال ديگر اين برنامه در همه مقاطع تحصيلي اجرا خواهد شد.

به گزارش ايرنا،‌ حبيب شريف شامگاه دوشنبه در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي دولت در استان فارس با عنوان 'جشنواره خدمت' در شيراز با بيان اينكه اين بنياد طرح‌هايي را در همه مقاطع تحصيلي براي شناسايي نخبگان اجرا مي‌كند، تشريح كرد: اجراي طرح ملي شهاب كه مخفف شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر از مقطع چهارم ابتدايي است، از چهار سال گذشته آغاز شده و طي آن دانش‌آموزان به صورت نامحسوس در 8 حوزه استعدادي شناسايي مي‌‌شوند.
وي افزود: اين روند شناسايي تا كلاس ششم ادامه مي‌يابد و از كلاس هفتم با موضوع هدايت تحصيلي به سرانجام خواهد رسيد و دانش آموز با توجه به استعدادهايي كه طي اين سه سال شناسايي شده است اقدام به انتخاب رشته مي‌كند.
شريف وظيفه اصلي بنياد نخبگان را شناسايي و هدايت استعداد‌هاي برتر در زمينه نخبه‌ شناسي، نخبه پروري، نخبه گزيني و نخبه گماري برشمرد.
وي عنوان كرد: اين بنياد، شيراز و نيز كل 29 شهرستان فارس و حتي بخش‌ها و مناطق اطراف را با هدف تمركز زدايي رصد مي‌كند و به همه شهرستان‌ها براي شناسايي مستعدان و جوانان نخبه سفر شده است.
شريف با بيان اينكه اين اقدامات در سطح دانشگاهي و در بين دانشجويان استعداد درخشان نيز صورت مي‌گيرد، ابراز داشت: اين فعاليت‌ها در قالب سهميه‌اي كه از طريق بنياد ملي نخبگان اعلام مي‌شود و به ‌صورت حمايت‌هاي مالي بنياد از نخبگان اجرا مي‌شود كه طي آن افزون بر مقرري ماهيانه، برگزاري كارگاه‌ها باهدف توانمندسازي و نيز ارزيابي و اجرا مي‌شود.
رئيس بنياد نخبگان فارس بيان كرد: دبيرستاني‌هايي كه در زمينه شناسايي استعداد‌هامغفول واقع شده بودند و هيچ برنامه‌اي براي آن‌ها پيش‌بيني نشده بود در استان فارس از سه سال گذشته در مدرسه فصلي خلاقيت و ايده پردازي كه ويژه دانش آموزان هشتم و نهم دبيرستان است، شركت مي‌كنند.
وي اضافه كرد: ايده اجراي اين برنامه از استان فارس نشات گرفته و طرح آن بعد از حدود سه سال به يونسكو ارسال شده است كه مورد پذيرش اين سازمان قرار گرفته و قرار است طي ماه هاي آينده در كشور فرانسه با طرح‌هايي از ديگر كشور‌ها در رقابت قرار گيرد كه درصورت برنده شدن اين پروژه جايزه‌اي 20 هزار دلاري به اين بنياد براي توسعه فعاليت‌هايش تعلق مي‌گيرد.
شريف يكي از مشكلات عمده جامعه تحصيل‌ كرده و نخبه را عدم موفقيت در كار گروهي دانست و گفت: اين امر در حوزه و دانشگاه آموزش داده نمي‌شود اما امروز در دبيرستان‌ها با آموزش مهارت‌هاي تفكر خلاق، خلاقيت ايده پردازي و مديريت زمان در حال آموزش است.
وي افزود: برگزيدگان اين آموزش‌ها با شركت در جشنواره‌ها شناسايي مي‌شوند و با عنوان سفيران بنياد نخبگان در شهرستان خود به آموزش مهارت‌ها مي‌پردازند.
رئيس بنياد نخبگان فارس ادامه داد: اين افراد از طريق مجمع خيرين بورسيه مي‌شوند و ماهيانه مقرري دريافت مي‌كنند و در دوره‌هاي بازآموزي شركت مي‌كنند و در آينده در زمره معلمان و استادان دانشگاه قرار خواهند گرفت.
دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در استان فارس در نمايشگاهي با عنوان جشنواره خدمت در محل بلوار چمران شيراز در معرض ديد مردم قرار گرفته است.
در غرفه هاي اين نمايشگاه كه شامگاه شنبه سوم شهريورماه آغاز به كار كرد، عملكرد دولت در ابعاد عمراني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان فارس در معرض ديد مردم قرار گرفته است.
در اين غرفه ها، مديران و كارشناسان دستگاه هاي اجرايي به صورت مستقيم عملكرد دولت را در قالب فيلم، تيزر، كليپ، بروشور كتابچه و ... معرفي مي كنند.
اين نمايشگاه كه به مناسبت هفته دولت برپا شده است، هر روز از ساعت 16 تا 22 و تا روز چهارشنبه هفتم شهريورماه پذيراي بازديدكنندگان است.
دوم تا هشتم شهريورماه هر سال به نام هفته دولت نامگذاري شده است. در اين هفته ضمن تبيين خدمات دولت و بهره برداري از طرح هاي مختلف، ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر كه هشتم شهريورماه 1360 در انفجار دفتر نخست وزيري به دست منافقين به شهادت رسيدند، گرامي داشته مي شود.
7375 /1876