۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 83013934
T T
۰ نفر

جنجالي كه يك انتصاب مطبوعاتي برپا كرد

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 83013934
جنجالي كه يك انتصاب مطبوعاتي برپا كرد

تهران- ايرنا- واگذاري تمام نشريات گروه مجلات همشهري به يك چهره كمتر شناخته شده، علاوه بر ايجاد سوالاتي نظير جايگاه و اهميت نگاه فرهنگي و تخصصي به چنين انتصاب‌هايي بازتاب زيادي در شبكه‎هاي اجتماعي در پي داشت.

نشريات همشهري كه هر از چندگاه، تيتر اخبار حوزه فرهنگ و رسانه مي‌شود، اين بار نيز با انتشار خبر سپرده شدن هشت نشريه تخصصي به علي رزاقي بهار سوژه رسانه‌ها شد.
سردبيران نشريات همشهري پس از تصميم شوراي شهر سابق، مبني بر انحلال «شركت گروه مجلات همشهري» در سال 88، به عنوان پيمانكار مجله خود مشغول به كار شدند. با آغاز دوره كاري مديران جديد در سال گذشته خبر تعطيلي برخي از نشريات زيان‌ده منتشر شد و پس از آن نيز سرنوشت هشت نشريه تخصصي باقي‌مانده در ابهام ماند تا آن كه چندي پيش برخي مجله‌هاي همشهري كه گفته مي‌شد زيان‌ده هستند، تعطيل شده و هشت مجله باقي ماند. حالا اعلام شد كه از ابتداي مهرماه امسال، تمام مجلات به يك نفر سپرده مي‌شود.
رزاقي بهار كه تصوير او با تسبيحي در دست چند روزي است در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، 32 سال سن دارد و دانشجوي دكتراي علوم سياسي است.
در نخستين واكنش‌ها به اين انتصاب، سابقه حرفه اي نه چندان زياد رزاقي بهار و نداشتن تخصص او براي هدايت نشريات باسابقه و تخصصي مورد توجه قرار گرفت.
سردبير سابق همشهري جوان كه حدود يك ماه پيش از اين مسئوليت استعفا داده، مي گويد گروه مجلات همشهري با بيش از 200 پرسنل و هشت رسانه موثر اين كشور، عرصه آزمون و خطا نيست كه بخواهند فرد كم تجربه اي را براي مديريت آن منصوب كنند.
رضا صيادي يادآور شد: پايين آمدن حجم آگهي در روزنامه ها كه به سمت فضاي مجازي مي رود و از سوي ديگر كاهش تيراژ از ديگر مشكلاتي است كه رسانه ها درگير آن هستند.
وي توضيح داد: همه رسانه هاي كشور با اين چند بحران مواجهند اما متاسفانه به اين مجموعه بحران ها يك بحران چهارمي در موسسه همشهري اضافه شده كه آن سوء مديريت، ناهماهنگي مديران و سهم خواهي هاي سياسي است كه قطعا در چنين شرايطي سرنوشت خوبي در انتظار اين موسسه بزرگ نيست؛ رسانه اي كه سالها روزنامه نگاران با انگيزه و كاربلد تربيت كرده است.
احسان مازندراني روزنامه‌نگار اما در دفاع از اين انتخاب، مي‌گويد: «تحقيق كردم در قرارداد واگذاري توليد و انتشار مجلات همشهري و به اين نتيجه رسيدم كمتر ناشري چنين جسارت دارد كه هشت مجله را بدون حمايت در محتوا، چاپ و توزيع منتشر كند. همشهري هيچ حمايتي نكرده و حتي اجاره ساختمان و پول چاپ را هم به رقم كارشناسي دريافت مي‌كند.
موسسه همشهري و در راس آن آقايان مرتضي حاجي و مهران كرمي ميان دوراهي تعطيلي مجلات و خاموشي اين برندها يا تداوم انتشار بدون تحميل هزينه به همشهري كه در تب سومديريت سابق بر اين مي‌سوزد، بهترين گزينه را انتخاب كرده‌اند».

** جوان‌گرايي
صيادي از سويي معتقد است كسي كه در حوزه فرهنگ و رسانه كار مي كند، مي داند كه اين انتصابات هم به مجموعه اي مانند همشهري آسيب مي زند و هم يك نيرويي كه مي توانست 5 سال بعد و در انتخابي درست تبديل به يك سرمايه انساني شود اما با اين تصميم اشتباه هم نيروي انساني سوخت مي شود و هم مجلات ضربه مي خورند.
اين فعال رسانه تصريح كرد: ما موافق جوان گرايي هستيم و اساسا يكي از نقدهايمان است كه مدير عامل موسسه، با حدود 70 سال سن، قطعا انرژي لازم را براي مديريت مجموعه ندارد اما جوان گرايي را نبايد به مفهومي عليه خودش تبديل كرد، گاهي اوقات جوانها، وجه المصالحه زد و بندهاي سياسي مي شوند كه اتفاقا خيانت بزرگي به اين قشر است.
وي ادامه داد: جوان گرايي، يعني فرصت دادن و اعتماد كردن به جوان هايي كه در هر حوزه زحمت كشيده و در مسير تعالي قرار گرفته اند، نه فرصت دادن به كساني كه با زد و بندهاي سياسي و مالي و به اسم جوان گرايي از بيرون مي آيند و مسئوليت مي گيرند.
از سوي ديگر، مازندراني در دفاع از جواني رزاقي بهار نوشت: «خرده مي‌گيرند به مديرعامل موسسه همشهري بابت صغر سن مدير جديد گروه مجلات به عدد 32 سال! (...) سال 92 وقتي مدير مسوول روزنامه فرهيختگان شدم 28 سال داشتم».

** شفافيت واگذاري
فارغ از تمام موضوعات، شفافيت در واگذاري هاست كه در چنين انتصاب‌هايي مي‌تواند فرد منصوب را از هجمه‌ها در امان نگاه دارد كه تاكنون اين امر در مورد واگذاري مجلات همشهري اتفاق نيفتاده است.
دو عضو شوراي شهر تهران به ماجراي واگذاري مجلات وارد شده و اعلام كردند كه واگذاري مجلات همشهري به روش كنوني غيرقابل پذيرش است؛ محمد جواد حق شناس و حجت نظري هر دو بررسي‌هاي بيشتر پيش از واگذاري را خواستار شدند.
حجتي نظري در اين باره نوشت: واگذاري مديريت گروه مجلات همشهري بدون اطلاع نمايندگان شوراي شهر تهران و كميسيون فرهنگي اجتماعي انجام شده و تا انتها پيگير خواهيم بود تا مشخص شود كه معيار، ملاك، روند و نحوه واگذاري اين مسئوليت به فردي كه اكثريت اصحاب رسانه شناختي از او ندارند چه بوده است.
مريم شباني روزنامه نگار نيز با تاكيد بر لزوم شفاف سازي عنوان كرده است: مهم است كه اين فرد كيست اما مهمتر اين است كه مديران همشهري با چه فرد پشت پرده اي چه قرار و مدارهايي گذاشته اند. انتشار متن قرارداد بسيار روشنگر خواهد بود.

** سرمايه به جاي تخصص
پژمان موسوي روزنامه نگار هم در توييتي نوشت: «گفته مي‌شود مي‌خواهند مجلات همشهري را يكجا واگذار كنند به يك نفر! قرارداد پيمانكاري با او ببندند و خلاص… مشكل اصلي نگاه پيمانكاري است؛ اين نوع نگاه آفت كارِ روزنامه‌نگارانه است. اينكه يكي را پيدا كنيم كه «پول» داشته باشد و بعد كُمپلت مجلات را به او بدهيم. انگار كه هر مجله يك پروژه است و كارفرما همه‌ پروژه‌ها را به يكي مي‌دهد. حتي مجلات خصوصي هم بايد با احتياط در اين زمينه برخورد كنند. مهم نيست فردي كه قرار است با او براي انتشار مجلات همشهري قرارداد پيمانكاري ببندند چه كسي است، مهم ساختار معيوبِ اين ماجراست».
علي رزاقي بهار در پاسخ به خبرگزاري ايلنا، با گفتن اينكه قراردادي كه با موسسه همشهري منعقد كرده، با عنوان «مجري و سردبير» براي هر 8 مجله است، عنوان كرد: مديريت انتشار و محتواي مجلات، يعني همه امور مربوطه به آنها را به عهده مي‌گيرم و همشهري ديگر هزينه‌اي پرداخت نخواهد كرد. چاپ، آگهي، توزيع و توليد محتوا همگي برعهده ما خواهد بود و تمام امور مالي و هزينه‌ها و درآمد آن از موسسه همشهري مستقل مي‌شود. مجلات كاملا خصوصي خواهند شد، اما برند و حق معنوي همشهري براي اين مجلات محفوظ مي‌ماند.
سردبير سابق همشهري جوان كه همشهري را يك سرمايه بزرگ فرهنگي و رسانه اي مي داند، در بخشي از گفت و گوي خود با ايرنا چنين گفت: در چند ماه اخير شاهديم كه وضعيت همشهري روز به روز بحراني تر مي شود و اميدواريم كساني كه اين مسئوليت را به عهده گرفته اند، از شهردار تهران تا اعضاي شوراي شهر و هيات مديره موسسه همشهري، هر چه سريع تر براي مديريت كلان اين مجموعه كميته بحران تشكيل دهند، در غير اين صورت تا سال هاي آتي از همشهري فقط يك خاطره مي ماند و بس!
حال با موضع گيري اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به انتصاب رزاقي بهار كه محمد عطريانفر از بنيانگذاران همشهري آن را شتابزده و فاقد رعايت اصول كارشناسي مي داند، مساله واگذاري نشريات وارد مرحله خبري جديدي شده است.
الهام فخاري، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم اظهار داشت: با توجه به فضاي ايجاد شده، كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر از مؤسسه همشهري خواسته است تا صحت و سقم موضوع را مشخص كند.
علي اعطا سخنگوي شوراي شهر تهران هم در حساب توييتري خود نوشت: قرارداد مجلات همشهري حساسيت هايي را در فضاي رسانه اي و البته در ميان اعضاي شورا برانگيخته است. به گمانم شايسته است همكاران با تدبيرمان در موسسه همشهري، واكنشي درخور نشان داده و تا پيش از تكميل بررسي هاي نمايندگان مردم و نيز اقناع افكار عمومي، موضوع را متوقف كنند.
محمدجواد حق شناس عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز در تازه ترين توئيت خود با عنوان پيگيري هاي امروز در خصوص قرارداد مجلات همشهري چهار مورد «طرح موضوع با اعضاي كميسيون»، «درخواست توقف ابلاغ و ارائه گزارش و متن قرارداد»، «بررسي شكلي و محتوايي گزارش و متن پيمان در كميسيون فرهنگي» و «تصميم كميسيون مبني بر تكميل گزارش ارسالي، مستندات، روند قانوني پيمان، توجيه اقتصادي، صلاحيتي شفافيت» را خواستار شد.
فراهنگ**9012**9053