۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83009574
T T
۰ نفر

پزشكان یزد:

هر كسی از ظن خود شد یار من

۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83009574
هر كسی از ظن خود شد یار من

یزد- ایرنا- پزشكان، ضامن سلامت جسمی و روحی بیماران و فرشتگان نجاتی هستند كه درد را با دستان توانمند خود در سایه لطف الهی، تسكین می دهند.

روز پزشك، روز بزرگداشت و تكریم فرزندان فرهیخته و مستعدی است كه اراده كرده اند درد دیگران را درد خود بدانند و با همه وجود، دل در گروی حفظ سلامت همنوعان خود ببندند.
یك پزشك، تمام جوانی، هستی، خوشی ها و حتی خانواده را فدا می كند تا تسكین دهنده درد مردمی باشد كه دوستشان دارد.
پزشكی را سراغ دارم كه وقتی در دوره تخصص قبول شد، خانه خود را فروخت تا در دوره رزیدنتی، درآمدی برای خانواده داشته باشد و حالا وقتی درآمد او را می بینند اما سختی هایی را كه در بهترین دوران جوانی خود متحمل شده نادیده می انگارند دلشكسته می شود.
این همان متخصص امروز و سخت كوش دیروزی است كه هر زمان از بیمارستان با او تماس گرفتند، بلافاصله بر بالین بیمار خود حاضر شد تا مبادا تاخیر او، برایش یك عمر عذاب وجدان شود و این داستان تمام پزشكان باشرف است.
برخی از آنها كه می شناسیم سالهای سال در زیر سقف گلی، چراغ كم نور و تحمل كارهای سخت برای كسب در آمد، درس خواندند و تلاش كردند، همان دورانی كه خیلی ها به دنبال خوشی ها رفتند و جوانی خود را خرج تحصیل سخت و بلند مدت پزشكی نكردند!.
اما حالا انگشت بخش مهمی از فضای مجازی به سوی آنان دراز شده و گاها تیغ تیز برخی انتقادات ناروا، آنان را آزرده می كند.
انصاف داشته باشیم، اگر چند پزشك در گوشه و كنار شهر به سوگند پزشكی خود پایبند نیستند نباید آن را به حساب همه پزشكان شرافتمند و متدین یزدی گذاشت.
نخبه ها و بهترین ها وارد این عرصه شده اند كه نتیجه آن این شده كه ایران، یكی از قطب های اصلی پزشكی جهان باشد و استان یزد هم از اصلی ترین مراكز پزشكی و درمان بیماران به شمار آید.
مگر فقط پزشكان خطا می كنند؟، چه كسی می تواند با جرات بگوید كه حتی یك قشر از اقشار جامعه، كاری صد درصد بی عیب تحویل جامعه می دهد، پزشك هم درصدی خطا دارد و این ناخواسته است، اما برخی ها فقط نیمه خالی لیوان را نشانه رفته اند و این دور از انصاف است.
اینكه همه پدرها و مادرها آرزو دارند فرزندشان در رشته پزشكی قبول شوند نشان از تقدس و محبوبیت این رشته است، پزشكی كه الان به گفته خیلی ها درآمد دارد سال های سال سختی كشیده و رنج برده تا به این نقطه رسیده است.
'امتحان رزیدنتی یا دستیاری تخصصی، كشیك های دوران دستیاری، امتحانات ارتقا، پایان نامه، دانش نامه یا بورد و طرح تخصص' تنها بخشی از سختی های طاقت فرسایی است كه یك پزشك متحمل شده تا ما را درمان كند.
اول شهریور، زاد روز بوعلی سینا كه به نام روز پزشك نامگذاری شده، بهانه ای شد تا به سراغ تعدادی از پزشكان و متخصصان یزدی برویم و حال و هوای روز پزشك را از زبان خود آنها بشنویم

*** در برابر برخوردهای ناخواسته بیماران، صبور باشیم
رییس بیمارستان مرتاض گفت: روز پزشك، فرخنده روزی است كه به یاد اسطوره پزشكی ایران، بوعلی سینا به این نام نامگذاری شده است.
دكتر حاجب مرتاض افزود: سخت ترین موضوع برای یك پزشك این است كه نتواند در درمان بیمار خود، به نتیجه مطلوب برسد.
گاهی هم در درمان بیمار و ارامش دادن به همراهانش، استرس مضاعف وجود دارد كه بعضا منجر به برخوردهای ناخواسته می شود كه باید صبوری پیشه كرد.
دكتر مرتاض كه 50 سال طبابت را در كارنامه خود دارد و با 87 سال سن، قدیمی ترین جراح یزد محسوب می شود تصریح كرد: اگر به عقب برگردم باز هم پزشكی را انتخاب می كنم.
وی یادآور شد: من تمام شبانه روز را در اختیار بیماران هستم و تاكنون زمانی را برای خانواده و استراحت اختصاص نداده ام، هرگز از كار مورد علاقه ام خسته نمی شوم و به آن عشق می ورزم.
این جراح، برخورد بیماران با خود را فوق العاده خوب اعلام كرد و افزود: به یاد ندارم هرگز از بیماری آزرده خاطر شده باشم.
وی تقسیم بیماران به بومی و غیر بومی را درست ندانست و تاكید كرد: تمام ایران، زادگاه من است چه یزد و چه شهرهای دیگر، ما ایرانی هستیم و به آن افتخار می كنیم.
دكتر مرتاض در مورد برخورد رسانه ها با قشر پزشك هم گفت: رسانه های یزد، بسیار متین و فوق العاده با مسائل پزشكی برخورد می كنند و من تاكنون نقطه ضعفی ندیده ام، در برخورد با آنها احساس آرامش نموده و آنها را موافق و پشتیبان خود دانسته ام.
رییس بیمارستان مرتاض با تمجید از پزشكان و مراكز پزشكی یزد تصریح كرد: این استان از نظر تخت بستری، رتبه اول كشور را دارد و از لحاظ پزشكی و نیروی انسانی هم در مرتبه بالایی است.

***روز پزشك، فرصت اعلام خواسته های پزشكان
رییس شورای هماهنگی نظام پزشكی استان یزد هم با تبریك زاد روز طبیب عالیقدر، ابوعلی سینا و روز پزشك گفت: پزشكان، بیشترین و بهترین سال‌های عمر‌ و زندگی و آسایش خود را در راه ارتقا، حفظ و بازگرداندن سلامتی و آرامش مردم عزیز سپری كرده‌اند.
دكتر احمد حائریان افزود: سال‌های متمادی خدمت در شهر و روستا كه همراه با تحمل پاره‌ای ناملایمات برای پزشكان و خانواده‌های محترمشان نیز بوده‌ است.
رییس پیشین دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد یادآور شد: بی‌تردید، جامعه پزشكی یكی از بخش‌های مورد وثوق مردم و پشتوانه استواری برای آرامش جامعه می‌باشد و مردم عزیز همراهی و همدلی پزشكان را در روزهای سخت فراموش نمی‌كنند.
به گفته وی نگرانی از وضعیت سلامت، همواره از نگرانی‌های عمده بشر بوده و خواهد بود و این روزها، این نگرانی رو به فزونی است و احساس نیاز مردم به حضور پزشكان در كنار خود را بیشتر می‌كند، حضور ارزشمندی كه همیشه با همراهی و همدلی پزشكان وجود داشته و خواهد داشت.
حائریان اضافه كرد: روز پزشك، علاوه بر قدردانی از مقام و منزلت والای پزشكان، فرصتی برای انعكاس خواسته‌ها و نگرانی ‌های همكاران از مسائل موجود و پیشِ روی رشته و حرفه پزشكی است.

*** نباید یك اشتباه كوچك را بزرگ نمایی كرد
متخصص پوست، مو و زیبایی هم با گرامیداشت روز پزشك و اظهار امیدواری برای صحت و سلامت مردم گفت: فردی كه به این وادی قدم می گذارد باید یك ایثارگر تمام عیار باشد و نه تنها در دوران طبابت بلكه در طول دوران تحصیل این رشته هم باید ایثارگر بود.
دكتر نصرت پورسینا اصافه كرد: به یاد دارم در دوره دبیرستان وقتی كه هم سن و سالانم دور هم جمع می شدند و دنبال بازی و استراحت و تفریح بودند من در گوشه ای از اتاق مشغول خواندن كتاب شیمی، فیزیك و علوم تجربی بودم.
وی ادامه داد: همچنین زمانی كه در خوابگاه بودم دانشجویان رشته های دیگر به كارهای جمعی مانند هنر و سینما و نقاشی مشغول بودند اما دانشجویان پزشكی تا پاسی از شب كتاب های پزشكی را مطالعه می كردند.
این متخصص افزود: خیلی وقت ها به دلیل عصبانیت و ناراحتی كه اطرافیان بیمار دارند ممكن است پزشك را مورد خشونت قرار دهند و فكر كنند كه مسوول ناراحتی و بیماری عزیزشان پزشك است در حالیكه پزشك هم مانند افراد دیگر جامعه دارای یكسری مشكلات است كه بیماران و اطرافیان باید مراعات كنند.
پورسینا افزود: با تمام سختی ها كه طی این چند دهه تحمل كردم لذت شادی مردم بعد از درمان برایم بسیار ارزش دارد.
وی گفت: پزشك، كارمند نیست كه راس ساعتی معینی بیاید و برود، گاهی ممكن است بیمارانی كه از راههای دور برای درمان آمدند در نوبت باشند و از این رو تا پاسی از شب در مطب برای درمان آنها می مانم.
پورسینا خاطرنشان كرد: بیمار به راحتی می تواند وقت خود را با دلایل مختلف كنسل كند ولی پزشك نمی تواند و تا امكانش باشد باید باشد تا بیماری سرگردان نشود.
وی ادامه داد: 98 درصد مراجعه كنندگان با رضایتمندی و قدردانی ، مطب را ترك می كنند و فقط 2 درصد بخاطر مشكلات حاكم بر جامعه، پزشكان را مقصر می دانند.
وی اضافه كرد: در هر شغلی و صنفی ممكن است افراد سودجو حضور داشته باشند، شغل پزشكی هم مبرا از این موضوع نیست و من اطمینان دارم 99 درصد پزشكان یزد صادقانه كار می كنند اما بی انصافی است كه رسانه ها یك كار كوچك در حوزه پزشكی را بزرگ نمایی كنند.
این متخصص ادامه داد: ما پزشكان هم مشكلاتی داریم ولی كسی به درد دل پزشكان گوش نمی دهد.
وی تصریح كرد: من اگر امكانش بود ماهی یكبار به صورت رایگان به مناطق محروم كشور می رفتم و آنها را ویزیت می كردم.
***
یك جراح عمومی هم گفت: بزرگداشت این روز، قدردانی و ارج نهادن به پزشكان است .
دكتر سید محمد میرغنی زاده افزود: ابن سینا یك پزشك نبود بلكه انسان حاذقی بود كه نه تنها به فكر درمان جسمانی افراد بود بلكه به فكر درمان روح و شخصیت جامعه هم بود.
وی اضافه كرد: سختی و مشكل شغل پزشكی در تشخیص و درمان بیماری است گاهی می شود علارغم اینكه امكاناتی برای تشخیص بیماران فراهم كردیم آنچنان تشخیص بیماری مجهول می ماند كه نمی توانیم آنها را تفكیك و تشخیص بدهیم.
وی با بیان اینكه در جامعه ما پزشكی از قداست خاصی برخوردار است گفت: برخی هجمه ها ناشی از ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی است، اگر پروتكل نظام مند اجتماع و اقتصاد، جوابگوی نیازهای مردم باشد هیچ موقع به مقدسات خود هجمه وارد نمی كنند.
این متخصص تاكید كرد: زمانی خسته می شوم كه به تشخیص نرسم ، درمان پاسخگو نباشد وقتی خسته می شوم كه تلاش هایم برای درمان بیمار، بی فایده باشد و منجر به مرگ او شود كه این خستگی، قابل تحمل نیست .
وی گفت: اطرافیان بیمار انتظار دارند كه بیمارشان خوب درمان شده و سالم به زندگی برگردد، اگر خوب شد هیچ منتی بر سر بیمارم یا اطرافیان انها ندارم و فقط خدا روشكر می كنم.
وی اضافه كرد: همه چیز برای ادامه طبابت در خارج كشور برایم فراهم بود ولی به دلیل دوست داشتن مردم نجیب یزد، عرق خانوادگی و احساس مسوولیت به خانواده ام در یزد ماندم.
وی در مورد برخی هجمه ها در فضای مجازی تصریح كرد: برخی مطالب فضای مجازی، منبع ندارد كه موجب تخریب جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی می شود، اگر هم ایرادی بر پزشكی وارد است باید مستند اعلام شود.
وی با بیان اینكه بخاطر اینكه بیشتر وقت خود را صرف پزشكی و درمان كردم، فرزندانم رنجیده خاطر هستند گفت: رشته پزشكی را هیچكدام انتخاب نكردند اما من دوست داشتم كه آنها پزشك شوند.
***
رییس بیمارستان سیدالشهدا (ع) یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: اینكه روزهای مختلف سال به نامهای مختلف و جهت بزرگداشت مشاغل، افراد و یا رویدادهای گوناگون نامگذاری شده اقدامی پسندیده است و البته اثر بخش بودن آن مقوله دیگری است .
دكتر مرتضی مناقب افزود: مسیر بسیار دشوار پذیرش و زمان طولانی دوره تحصیلی پزشكی عمومی، همراه با كشیك های متعدد و بعضا طاقت فرسا و طرح مناطق محروم و پس از آن قبولی در آزمون دشوار پذیرش دستیار تخصصی و دوره حداقل چهار ساله تخصص و باز هم طرح مناطق محروم، حداقل 15 سال از طلایی ترین دوران زندگی یك پزشك متخصص را به خود اختصاص میدهد.
این متخصص بیهوشی با بیان اینكه اگر كسی واقعا عشق به این حرفه نداشته باشد ، قطعا به خسرانی بزرگ میرسد گفت:
متاسفانه حق ناشناسی و توهین به پزشكان، چند سالی است كه رواج یافته و در این میان نقش رسانه ملی و سایر رسانه ها در دامن زدن به آن، بسیار مهم و پر رنگ است .
به گفته او حتی بعضی مسوولان خورد و كلان هم با تفكرات ضد پزشك خود، آتش بیار معركه هستند كه نمونه بارز آن مصاحبه یكی از مسوولان در خصوص فرار مالیاتی معدود پزشكان تهران و تعمیم آن به كل كشور و موج جدید هجمه ها علیه پزشكان در روزهای اخیر بود.
وی پزشكی را رشته مورد علاقه خود معرفی كرد و اظهار داشت: با توجه به مسئولیت اداری در كنار كار تخصصی ام، روزانه بطور متوسط 15تا 16 ساعت در بیمارستان هستم و بالطبع در كنار خانواده بودن و امورات شخصی ، بخش بسیار اندكی از ساعات روزانه من را به خود اختصاص میدهد.
دكتر مناقب افزود: تا زمانی كه بیمار از اقداماتی كه بر عهده من است بهره می برد، احساس خستگی نمیكنم ولی اگر علیرغم تلاشها و زحمات، بیماری مشكل دار شود ، خستگی همه كارها به تنم باقی می ماند.
وی رویكرد عمده رسانه ها و مطبوعات یزد را مثبت ارزیابی كرد و گفت: البته هرازگاهی در فضای مجازی شاهد بعضی نامهربانیها و كم لطفی ها هستیم كه به عقیده من در بسیاری موارد نباید به آنها توجه كرد.
وی با بیان اینكه بیماران غیر بومی برای یزد هم فرصت هستند و هم تهدید، تصریح كرد: علاوه بر آورده مالی كه برای مراكز درمانی دارند باعث ایجاد چندین شغل میشوند، ولی از نظر اجتماعی و فرهنگی در بعضی مواقع بعنوان تهدید عمل می كنند كه هنر مسئولان استان، كمرنگ كردن و از بین بردن جنبه های تهدیدی و تقویت جنبه های فرصت است.

*** علت برخی هجمه ها به پزشكان، شرایط جامعه است
فوق تخصص جراحی مغز، اعصاب و ستون فقرات گفت: اگر گاهی هجمه ای علیه پزشكان هست، تقصیر مردم نیست بعلت شرایط خاص حاكم در جامعه است.
دكتر محمد رضا مهربانیان افزود: دوستانی دارم كه آدم حسابی بودند ولی شغل خوب ندارند، زندگی سختی دارند و به حق خود نرسیده اند و امنیت اجتماعی و اقتصادی ندارند.
وی گرانی و اشتغال را از جمله دغدغه های بیماران مراجعه كننده دانست كه علاوه بر رنج بیماری باید تحمل كنند، از این رو اگر نامهربانی های مشاهده می شود به خاطر این است كه فرصت اشتغال خوب به آنها داده نشده است.
وی احساس خود نسبت به شغل پزشكی را عالی توصیف كرد و اظهار داشت: وقتی مریضی دردمند را عمل می كنی و او از خوشحالی، گریه می كند احساس خوب و خاصی به آدم دست می دهد.
دكتر مهربانیان یادآور شد: ساعت 6 صبح بیدار میشوم، كتاب می خوانم و ساعت هفت به مطب می روم و تا 11 شب مشغولم و بطور متوسط 16 ساعت را به طبابت می گذرانم.
وی سخت ترین حس خود را این دانست كه مریضی خوب نشود و گفت: آرزو می كنم من بمیرم ولی مریضم خوب بشود.
وی یادآور شد: در شهرهای مختلفی كار كردم ولی امنیت و آرامش یزد را هیج جا ندارد و هیج جای دیگه این حس را ندارم .

*** پزشك، زندگی آرامی ندارد
یك متخصص جراحی مغز، اعصاب و ستون فقرات هم گفت: ٢٦ سال متوالی، درس، تكست، مقاله، كشیك هاي سخت، سدهاي امتحاني مختلف (علوم پایه، پره انترني،پره رزیدنتي، ارتقا،پره بورد، بورد تخصصي) و سختی های دیگر در برنامه یك پزشك است تا به این مرحله برسد.
دكتر حمید حبوباتی، برخی هجمه ها به پزشكان را دور از انصاف دانست و رعایت انصاف در گفتار و قلم را در این زمینه خواستار شد و افزود: اگر این دسته از افراد، یك روز را با پزشكان طی كنند متوجه می شوند بعد از این همه درس خواندن ، پزشك هم زندگي آرامی ندارد.
وی با بیان اینكه اگر باز به عقب برگردم دوباره رشته پزشكی را انتخاب می كنم تصریح كرد: پزشكي، عشق خاصي میخواهد، من هم به نوبه خودم هم عاشق جراحي هستم و هم عاشق مردم عزیز شهر و دیار خودم و این برایم افتخار است.
وی اضافه كرد: 24 ساعت روزهاي عادي را فقط هشت ساعت استراحت می كنم كه این هم به خانواده نمی رسد اما جمعه ها اگر عمل اورژانسي نباشد سعي میكنم بیشتر با خانواده ام باشم.
دكتر حبوباتی اظهار داشت: گاهی وقتها از كار خسته می شوم اما عشق به كارم به كمكم می آید و خستگی را بر تنم آسان می كند.
وی برخورد بیماران و همراهان آنها را خوب دانست و افزود: گاهی به صورت موردی هم دلخوري هایی پیش میاید كه این را به حساب اضطراب ناشی از بیماری می گذارم.
وی دلیل ماندن در یزد را فقط به عشق به پدر و مادر و زادگاه و مردم خوب یزد اعلام كرد و گفت: مردمي فهیم ، دوست داشتني و بامعرفت و با لهجه زیبای یزدی را دوست دارم.
وی تصریح كرد: در حالی كه می توانستم خیلي از شهرهاي بزرگتر و حتي خارج از كشور را براي طبابت انتخاب كنم ولي خوشحالم كه در یزد هستم و تا زمانی كه بدانم مردم به من نیاز دارند با افتخار خواهم ماند.
وی با تمجید از رسانه های استان كه در مقایسه با بسیاری از رسانه های كشوری، مثبت می نویسند گفت: واقعا قوي كار میكنند و اغلب آنها به جز اندكی كه زود تحت تاثیر برخی مسائل قرار میگیرند با حوزه پزشكي ارتباط عالي دارند.
وی استان یزد را از لحاظ نیروی انسانی (پزشك و متخصص) و تجهیزات و امكانات پزشكی، سرآمد بقیه استانها معرفی كرد.

*** نامهربانی ها ناشی از خلا قانونی است
یك متخصص طب سوزنی هم با بیان اینكه روز پزشك فرصتی است برای رسیدن به دغدغه ها و مشكلات پزشكان گفت: نامهربانی بر علیه پزشكان ناشی از خلا قانون و بی اخلاقی نهادینه شده در جامعه است .
دكتر عباس هاشم بیگی خاطرنشان كرد: اگه هزار بار هم برگردم بازهم پزشكی را انتخاب می كنم چون عاشقانه دوستش دارم و تقربیا روزانه هفت تا 10 ساعت به كار طبابت مشغول هستم.
این متخصص اظهار داشت: خداوند را شاكرم كه همیشه مورد لطف بیماران هستم و شاهد بهترین برخوردها بودم و موارد دلخوری هم خیلی اندك بوده كه لحظه ای بعد به فراموشی سپرده شده است.
وی دلیل انتخاب یزد برای طبابت دارا بودن مردمی خونگرم، دوست داشتنی، قدرشناس، آرام، با اخلاق و پایبند به اصول انسانی ذكر كرد.
دكتر هاشم بیگی با اشاره به سختی و مشكلات كار پزشكان گفت: وقتی تحصیل تمام می شود تازه سختی ها آغاز می شود چون با جان انسان ها سر و كار داریم و واقعا یك شغل پر مخاطره است.
این پزشك اظهار داشت: پزشكی با وجود سختی ها كه دارد اما لذت و شوری دارد كه در هیچ رشته ای نمی توان پیدا كرد و اگر به عقب باز گردم صد در صد باز هم پزشكی را انتخاب می كنم.
وی در ادامه با اشاره به حضور بیماران غیربومی در استان افزود: تقسیم بندی بیماران به بومی و غیر بومی را قبول ندارم، یزد متعلق به همه ایران است و به طور كلی طرح موضوع بیماران بومی و غیربومی در پزشكی معنا ندارد، همه باید به هم خدمت كنیم و در یاری رساندن به همدیگر پیشقدم باشیم.
***
یك پزشك عمومی هم با تبریك روز پزشك گفت: كمتر ملت و كشوری هست كه مفاخر گذشته خود را قدر نداند و یادی از آنها نكند.
دكتر رامین نعیمی در زمینه شغل پزشكی افزود: هركار و پیشه ای سختی های مسیر خود را دارد، پزشك در كنار همه لذت های خود سختی های زیادی را به جان خود خریده است.
وی اظهار داشت: روبرو شدن با قوانین دست و پا گیر كار، صرف هفت سال تحصیل، سختی اخذ پروانه مطب، برخی برخوردهای بیمه ای از جمله سختی های جامعه پزشكی است كه مشابه آن در كشور دیگری وجود ندارد.
وی ادامه داد: یك پزشك هم بعنوان انسان، اشتباه می كند اما گاهی بعضی از پزشكان اسیر هوای نفس خود شده و زمینه بدنامی پزشكان را فراهم می كنند.
دكتر نعیمی تاكید كرد: لذتی را بالاتر از این نمیدانم كه بتوانم تنی را از درد رها كنم یا جانی را به جسمی برگردانم كه البته آنهم به دست خداوندگار بوده و صرفا وسیله انجام آن خواهم بود.
وی خاطرنشان كرد: با 90 درصد بیماران رابطه خوب و صمیمی برقرار كرده ام تا بیمار هم بتواند در كمال آرامش و با خیال راحت از بیماری خود حرف بزند و پولی كه در ازای معاینه پرداخت میكند حلال باشد، ولی مسلما پیش می آید مواردی كه بیماران بعلت درد یا بنا به قضاوتی اشتباه، برخوردهای نامناسبی انجام میدهند كه اكثرا بعد از رفع درد یا با صحبت حل میشود.
وی ادامه داد: خوشبختانه رسانه های یزد برخلاف رسانه ملی به شدت در این زمینه بهتر عمل كرده و بیشتر از سابق، امروزه شاهد تقدیر از پزشكان بزرگ یزدی هستیم.
***
یك پزشك عمومی دیگر هم با گرامیداشت روز پزشك گفت: افتخار ما ایرانیان ابوعلی سینا است و باید بزرگداشت این چهره جهانی با شكوه خاصی برگزار شود.
دكتر ولی طبسی افزود: كار پزشكی وقتی سخت می شود كه مورد كم لطفی بیماران و اطرافیان انها قرار گیرد در غیر این صورت سختی آن شیرین است.
وی اظهار داشت: گاهی ممكن است نامهربانی ها بر ضد شغل های حساس صورت گیرد كه در مورد پزشكی هم شاید دلیل آن درك نكردن شرایط یك پزشك باشد، چه زمان شروع تحصیل و حتی قبل از آن ، در طول تحصیل، بعد از دانش آموختگی و در زمان كار.
وی ادامه داد: از كار خسته نمی شوم اما از برخی برخوردها خسته می شوم، درصد بالایی از بیماران برخوردهای خوبی دارند و آنهایی كه برخورد نامناسب دارند و موجب دلخوری می شوند در اقلیت هستند.
دكتر طبسی گفت: یزدیها لیاقت خدمت را دارند و برای همین امر طبابت در این استان را انتخاب كردم، رسانه های یزدی هم زحمت می كشند ولی نیمه پرلیوان را هم ببینند .
***
یك پرستار و مسوول آموزش بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد كه سالهای سال را با پزشكان همكاری داشته گفت: مطمئنا پزشكان یزدی بسیار حاذق هستند چرا كه یزد باتلاش صادقانه و عالمانه این عزیزان به قطب گردشگری سلامت جنوب شرق كشور تبدیل شده است .
اعظم دهقان افزود: البته در حرفه پزشكی هم مثل سایر حرف برخی رفتارها و برخوردهای نامناسب و گاها سودجویانه از برخی پزشكان سر می زند كه قاعدتا به هیچ وجه قابل تعمیم به همه جامعه پزشكی نیست .
وی به كشیك های طولانی و پر استرس پزشكان در سالهای آخر دانشجویی اشاره كرد و اظهار داشت: یك پزشك عمومی باید خیلی خوش شانس باشد تا در دانشگاه ها به صورت استخدام مشغول به كار شود و گرنه عملا با كار در مطب درآمد چندانی حاصل نمی شود مخصوصا اگر باید اجاره مطب را بپردازی .
وی گفت: یك پزشك فوق تخصص بیش از سه دهه از عمر خودش را صرف تحصیل و خدمت و تجربه آموزی در بیمارستان ها می كند و در این مدت، حقوق چندانی هم ندارد.
***
ختم كلام اینكه همه چیز را سیاه نبینیم، قطعا در جامعه پزشكی استان یزد هم كاستی هایی وجود دارد و عملكرد تعدادی انگشت شمار پزشك، موجب دلخوری هایی می شود كه معاونت درمان دانشگاه پزشكی یزد باید به این مبحث ورود كرده و نارضایتی ها را به حداقل برساند اما نباید این مشكلات جزئی را به كل جامعه پزشكی مربوط بدانیم.
تعداد پزشكان استان یزد بر اساس پروانه صادر شده توسط نظام پزشكی، پزشك عمومی یكهزار و 164 نفر، متخصص 581 نفر، فوق تخصص 50 نفر، فلوشیپ 30 نفر، دندانپزشك عمومی 389 نفر، دندانپزشك متخصص 68 نفر، داروساز 183 نفر، دكترای علوم آزمایشگاهی 40 نفر، ماما 77 نفر و كارشناسان پروانه دار 125 نفر اعلام شده است.
2088/ 6197
گزارشگران: محمد حسین فلاح - كبری دانشی