۱ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83009400
T T
۰ نفر

پزشكان استان مركزی، خواسته ها و معضلات

۱ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83009400
پزشكان استان مركزی، خواسته ها و معضلات

اراك - ایرنا - شاغلان حوزه پزشكی از اركان مهم سلامت هستند كه با خدمات صادقانه توانسته اند نقش محوری در حفظ و بهبود شاخص های درمانی و بهداشتی ایفا كنند و به عنوان سرمایه زیر بنایی در حفظ و بهبود نشاط و سلامت نقش آفرینی كنند.

با وجود همه تلاش ها جامعه پزشكی در دهه های اخیر مطالبات و مسایل متعددی را پیش رو داشته اند و ضمن تقویت جایگاه نیازمند زنجیره ای از مداخلات جدی قانونی و برنامه محور برای گره گشایی از معضلاتشان هستند.
698 پزشك عمومی، 485 متخصص و فوق تخصص و یكهزار و 726 كارشناس رشته های مختلف پیراپزشكی و مامایی در استان مركزی وجود دارد و 232 پزشك استان مركزی در قالب دندانپزشك مطب دار و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیردولتی فعالیت دارند كه این جمع به عنوان سرمایه مهم اجتماعی در حوزه سلامت محسوب می شوند و باید از توانمندی و ظرفیت های علمی و تخصصی آن ها به بهترین شكل بهره برده شود.
اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای برنامه تحول سلامت در زمینه بهبود درآمد و حل برخی مشكلات شاغلان پزشكی در حوزه دولتی راهبردهای موثری اجرایی شد اما این اقدامات كافی نیست و بهبود جایگاه پزشكان و حل مشكلات آنان نیازمند نگاهی ویژه است.
یك پزشك عمومی در اراك گفت: حمایت های صنفی از جامعه پزشكی كمرنگ است و بسیاری از مشكلات دست و پاگیر وجود دارد كه تنها در سایه صنف قدرتمند و اثربخش قابل كنار زدن است.
دكتر «آتوسا شیح الاسلام» افزود: با وجود اصلاحاتی كه سال های اخیر در دستمزد رده های مختلف پزشكی اعمال شده اما هنوز طیف هایی از پزشكان و شاغلان خوزه سلامت حقوق و درآمد عادلانه نسبت به مسئولیت حرفه ای خود ندارند و به منظور تقویت انگیزه و متناسب با شان و تكالیف باید در این زمینه بازنگری صورت بگیرد.
وی بیان كرد: نگاه جامعه در بسیاری از موارد به جامعه پزشكی ناعادلانه و غیرمنصفانه است و متاسفانه شاغلان این قشر در پاره ای موارد رفتارهای تهدید آمیزی را تجربه می كنند كه آنان را آزار می دهد و باید برای این چالش فكری اساسی شود.
یكی دیگر از پزشكان عمومی شهرستان اراك گفت: نظام ارجاع بیماران برنامه مناسبی است كه مراجعان به تناسب مشكل جسمی و روانی خود از سطوح مختلف درمان بهره مند شوند اما هنوز این برنامه به درستی رعایت نمی شود و طیفی از پزشكان عمومی در بسیاری از مباحث درمانی جایگاه واقعی خود را ندارند.
دكتر «منوچهر كاظمی» افزود: جامعه از وجود پزشكان عمومی اشباع است و باید تدابیری اندیشیده شود تا این افراد بر اساس نیاز جامعه در دانشگاه ها پذیرش شوند.
وی بیان كرد: پزشكان عمومی با محدودیت تجویز برخی داروها همراه هستند و اگر اقدامات تشخیصی ام آر آی و سیتی اسكن برای بیمار داده شود، بیمه ها از پرداخت هزینه آن خودداری می كنند.
دكتر كاظمی اظهار داشت: نرخ ویزیت پزشكان بر اساس تورم جامعه افزایش پیدا نكرده و بسیاری از پزشكان عمومی به دلیل مراجعه كم بیمار، مطب های خود را تعطیل كرده اند.
وی بیان كرد: پرداخت طولانی مدت مطالبات پزشكان از بیمه ها نیز از دیگر مشكلات جدی است كه نظام پزشكی كشور باید برای آن چاره اندیشی كندو این مساله با شعار و حرف حل نمی شود بلكه باید راهكاری اصولی در سطح كلان برای آن دیده شود.
یك پزشك داروساز اراكی نیز گفت: این رشته پزشكی با وجود نقش و جایگاهش در روند درمان متاسفانه حمایت های ضعیفی را دارد و راه اندازی كسب و كار برای دانش آموخته داروسازی با هزینه های سنگینی همراه بوده و مشكلات دست و پا گیر اداری امان شاغلان این بخش را بریده است.
دكتر «مونا دارایی» افزود: سهمیه بیشتر شهرهای استان مركزی برای دایر كردن داروخانه تكمیل شده و متقاضیان با مشكلات جدی در این خصوص مواجه اند.
این پزشك داروساز ادامه داد: موسس بسیاری از داروخانه ها افرادی غیرمتخصص هستند كه داروخانه را به ارث برده و یا با سرمایه گذاری بدون تخصصی لازم پای در وادی گذاشته اند و این مشكلات باعث شده آینده شغلی داروسازان در خطر باشد.
دكتر دارایی بیان كرد: تناسب بین سیاست های آموزش عالی و بازار كار در اغلب حوزه های پزشكی نیست به طوری كه خروجی سال های اخیر برای فارغ التحصیلان داروسازی از دانشگاه ها بیش از نیاز بوده است و فارغ التحصیلان این رشته باید با چالش های بازار كار و كسب درامد دست و پنجه نرم كنند.
یك پزشك متخصص گوش، حلق و بینی در اراك نیز گفت: در سال های گذشته به ناحق خطاهای پزشكی بزرگ نمایی و به شاغلان این حوزه ظلم شده است،اگر چه خطا در پزشكی قابل بخشش نیست اما، درصدكمی از آن غیرمحتمل است و نباید با یك خطا تمامی خدمات دلسوزانه و فداكارانه پزشكان زیر سوال رود.
دكتر «فرزاد زمانی» افزود: پزشكی یكی از مشاغل سخت و طاقت فرسا است و شاغلان این بخش نیمی از عمر مفید و دوران جوانی خود را در راه كسب علم سپری می كنند و با ورود به خدمات كاری با پزشكانی مواجه اند كه همواره رنج می كشند اما این شرایط ذره ای از خدماتشان در كمك به بیمار نیازمند نمی كاهد.
این متخصص گوش، حلق و بینی از اراك ادامه داد: پزشكان مطالبات زیادی از بیمه ها طلب دارند اما این مطالبات با تاخیرهای طولانی مدت پرداخت می شود و تداوم این شرایط در دراز مدت می تواند آثار نامطلوبی برای این قشر از جامعه داشته باشد.
یك دندانپزشك نیز گفت: نوسانات قیمت ها در جامعه و مشكلات اقتصادی در بخش دندانپزشكی تاثیرمستقیمی گذاشته زیرا بیشتر مواد و تجهیزات این بخش درمانی وارداتی است و مدیریت این مسایل از چالش های جدی دندانپزشكان شده است.
دكتر «ساره یزدان دوست» افزود: قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشكی لحظه ای شده و این امر تهیه مواد مورد نیاز را با مشكل همراه كرده است از سوی دیگر افزایش قیمت خدمات برای مردم نیز لحاظ نشده و فشارهای زیادی به شاغلان این حوزه وارد می آید.
وی بیان كرد: مسئولان باید تدابیر لازم را در خصوص كمبود و مشكلات تهیه مواد لازم در دندانپزشكی و سایر بخش های درمانی را به كار گیرند.
یك پزشك متخصص اطفال در اراك نیز گفت: نرخ ویزیت پزشكان در سال جدید تنها پنج درصد افزایش داشته كه ممسبت به تورم جامعه و در قیاس با سایر مشاغل كم است.
دكتر «حمیرا عظیمی» افزود: تعرفه پزشكان باید از سوی نظام پزشكی تعیین شود در حالیكه در كشور این مهم از سوی مجلس شورای اسلامی مشخص می شود و این باعث می شود كه نرخ تعرفه عادلانه و واقعی متناسب با خدمات و نیازهای این بخش نباشد.
وی بیان كرد: مسئولان باید برای خاتمه دادن به مطالبات معوقه پزشكان فكری بكنند چرا كه ادامه شرایط كنونی بسیار دشوار است و جامعه پزشكی را آزار می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز گفت: جامعه پزشكی استان مركزی با همه توان در حوزه سلامت تلاش می كنند و با وجود كاستی ها و ناملایمات عمل به تعهد انسانی خود را ارجح دانسته و عاشقانه در خدمت مردم هستند اما مطالباتی دارند كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
دكتر «حسن طاهر احمدی» افزود: حفظ شان و حرمت پزشكان در جامعه امری ضروری است زیرا در برخی مواقع این جایگاه مورد هجمه واقع می شود و نیاز است كه نهادهای متولی فرهنگ و حلقه تصمیم سازی در این زمینه جدی تر پای كار باشند.
وی بیان كرد: مطالبات انباشته پزشكان حوزه دولتی و خصوصی از بیمه ها در شرایطی است كه این قشر مالیات های سنگینی پرداخت می كنند و در كنار این مساله چالش های زیاد دیگری رنجش انان را ایجاد می كند.
رئیس نظام پزشكی استان مركزی ادامه داد:شمار تخت های بیمارستانی این استان به نسبت شاخص جمعیتی از میانگین كشوری كمتر است كه پیگیری های لازم در این راستا در دست انجام است و انتظار می رود كه مقامات سلامت كشور در جبران این نقایص همكاری بیشتری داشته باشند.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جذب گردشگر حوزه درمان از خارج كشور نشانگر توانایی بالای جامعه پزشكی ایران است و جامعه پزشكی در زمره بزرگترین افتخارات كشور است كه توانسته در بالاترین سطوح تخصصی به بیماران خدمات ارائه می دهد.
«علی اكبر كریمی» بیان كرد: بخش بهداشت و درمان كشور در زمینه زیرساخت های فیزیكی و تجهیزات، كاستی ها و مشكلاتی دارد اما در زمینه درمانی كمبودی در كشور احساس نمی شود و نیاز به سفرهای خارجی برای درمان بیماری نیست.
وی ادامه داد: عقب ماندگی هایی در زمینه طرح ها و زیرساخت های درمانی و بهداشتی وجود دارد كه امید است با توجه و بهره برداری از طرح های نیمه تمام زمینه ارائه خدمات مطلوب تر به بیماران فراهم شود.
كریمی اظهار داشت: در پیگیری مطالبات جامعه پزشكی از دولت و شركت های بیمه ای اقداماتی در دست انجام است كه از جمله امكان ساز و كار استفاده از اوراق و اسناد خرانه انجام شده است.
دیگر نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برنامه تحول سلامت افتخاری در بهبود خدمات سلامت محور كشور است كه اشكالاتی داشت و باید با اقدامات موثر در اجرا و ارائه خدمت این برنامه مترقی تضمین درازمدت ایجاد كرد.
سید «مهدی مقدسی» افزود: مطالبات بحق پزشكان در كمیسیون برنامه و بودجه و صحن مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و این كمترین كاری است كه می توان در كمك به بهبود مناسبات این حوزه انجام داد..
بر اساس آخرین آمار در استان مركزی 21 بیمارستان فعال با یك هزار و 945تخت مصوب و یك هزار و 750 تخت فعال و 85 بخش درمانی وجود دارد كه 15 واحد بیمارستانی استان مركزی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان نیز خصوصی در اراك و ساوه است.
مجموع فضاهای بیمارستانی استان مركزی در استان مركزی 251 هزار و 49 متر مربع است كه از این وسعت عرصه 126 هزار و 619 متر مربع درمانی و بقیه با كاربری های اداری و پشتیبانی است.
3005/6013/