۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83007345
T T
۰ نفر
فوتي هاي تصادف ها هزينه زيادي به نظام سلامت تحميل مي كند

قم- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم گفت: آمار فوتي ها و مصدومان ناشي از حوادث رانندگي در اين استان بسيار بالا و نگران كننده است كه هزينه زيادي به نظام سلامت قم تحميل مي كند.

به گزارش ايرنا، ابوالفضل ايراني خواه روز دوشنبه در همايش تجليل از فعالان رسانه اي قم در عرصه سلامت، افزود: آمار فوتي ها و مصدومان ناشي از حوادث درون شهري از جمله موتوسواري و وسايل نقليه در استان قم قابل مقايسه با ساير استان ها نيست.
وي اضافه كرد: حوادث رانندگي جزو بيماري هاي غيرواگيردار است و باور داريم با اقدام هاي پيشگيرانه مي توانيم در سال هاي آينده مرگ و مير حاصل از حوادث درون شهري را به صفر برسانيم.
وي با اشاره به تشكيل مجمع سلامت در استان قم، بيان كرد: با توجه به اين كه سلامتي مقوله بسيار مهمي است كه تمامي آحاد جامعه، دستگاه ها و نهادهاي اجرايي و خدماتي در آن نقش دارند، مجمع سلامت به رياست استاندار و دبيري دانشگاه علوم پزشكي تشكيل شده است.
ايراني خواه افزود: اولويت كاري هر استاني در مجمع سلامت با توجه به مشكلات و معضلات آن استان تعيين مي شود كه در قم نيز مشكلات مربوط به افزايش حوادث رانندگي و پيامدهاي ناشي از آن در اولويت اين مجمع قرار گرفته است.
وي افزود: مجمع سلامت استان قم به زودي با حضور استاندار تشكيل جلسه مي دهد و اميدواريم با تدابيري كه در اين مجمع اتخاذ مي شود، كاهش حوادث رانندگي را شاهد باشيم.
وي ادامه داد: در اين مجمع بايد نقش دستگاه هاي ذيربط در راستاي تحقق اين هدف تعريف و بازنگري شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تا قبل از سال 1390، يك هزار و 100 تخت كه عمده آن ها فرسوده بود، در قم وجود داشت، ولي با اقدام هاي دولت يازدهم و دوازدهم در عرصه سلامت، تحولي در راستاي بهبود وضعيت درمان در قم رخ داد.
وي با بيان اين كه قم به پايگاه عمراني در عرصه سلامت تبديل شده است، گفت: بيمارستان يك هزار تختخوابي از جمله طرح هاي دولت يازدهم بود كه در حال حاضر 15 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميدواريم تا 2 سال آينده بخش زيادي از اين تخت هاي اين مركز مورد بهره برداري قرار گيرد.
بيمارستان يك ‌هزار تختخوابي خاتم از مصوبه هاي دولت تدبير و اميد در قم است كه در دهه فجر سال 94 كلنگ زني شد؛ قرار است اين بيمارستان در هفت طبقه و با مساحتي بالغ بر200 هزار مترمربع، در شهرك سلامت خاتم احداث شود.
وي افزود: در بخش دولتي حدود 800 تخت مدرن در حال ساخت است و تاكنون حدود 500 تخت به مرحله بهره برداري رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: تخت هاي جديد بيمارستاني به تخت هاي موجود استان اضافه و يا جايگزين تخت هاي فرسوده استان مي شود.
ايراني خواه در ادامه گفت: با وجود اين كه در چند سال گذشته قم از نظر آموزش پزشكي متحول شده است، ولي همچنان در اين عرصه فاصله زيادي از آنچه كه مطابق شان قم به عنوان شهر علم و اجتهاد است، وجود دارد.
وي افزود: ايجاد خوابگاه براي 2 هزار دانشجوي رشته هاي مختلف پزشكي و پيراپزشكي، گسترش تحصيلات تكميلي و تربيت دانشجوياني در رشته هاي جراحي، اعصاب و طب اورژانس از جمله خدمات اين دانشگاه در سال هاي گذشته بوده است.
وي همچنين با اشاره به جايگاه خبرنگاران در استان قم، گفت: اهالي رسانه در اين استان كه از جايگاه رفيعي برخوردار هستند، به شكل شايسته اي اخبار مرتبط با حوزه هاي مختلف سياسي و اجتماعي را پوشش مي دهند.
ايراني خواه گفت: در چند سال گذشته به صورت مستمر به واقعيت ها و تحولات مربوط به سلامت توسط رسانه ها پرداخته شده و بايد توجه داشت كه واقعيت هاي اين استان نمايي از واقعيت هاي كشور است.
وي با بيان اين كه فعالان عرصه رسانه در قم را جزو تيم سلامت مي دانيم، بيان كرد: قشر رسانه در اطلاع رساني واقعيت ها و سياست گذاري هاي مقوله سلامت نقش دارند و اميدواريم اين اتحاد گسترش پيدا كند و مستحكم تر شود.
وي تاكيد كرد: تخصصي شدن امور مرتبط با حوزه رسانه و آنچه كه در حوزه سلامت گزارش مي شود، ضروري است و جا دارد عملكرد رسانه هم در اين زمينه تخصصي تر شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم با بيان اين كه اين دانشگاه هيچ گونه نگاه سياسي ندارد، گفت: اين دستگاه كاملا خدماتي است و انتظار داريم نقد كارشناسي از سوي اصحاب رسانه براي حل مشكلات عرصه سلامت انجام شود.

* افزايش 24 درصدي فوتي هاي ناشي از حوادث رانندگي
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي قم نيز در اين همايش گفت: تعداد تماس هايي كه از ابتداي سال تاكنون با اين مركز برقرار شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزايش يافته است.
محمد شهيدي افزود: تعداد تماس هايي كه موجب اعزام كارشناسان اورژانس به محل حادثه مي شود نيز نسبت به سال گذشته 11 درصد افزايش نشان مي دهد.
وي اضافه كرد: افزايش ماموريت ها علاوه بر فرسوده كردن ناوگان آمبولانس، باعث كاهش توان نيروهاي انساني اورژانس 115 مي شود.
وي ادامه داد: به طور ميانگين هر كدام از كارشناسان اورژانس 115 قم روزانه بين 19 تا 22 ماموريت انجام مي دهند.
شهيدي گفت: بخشي از افزايش تماس ها با مركز اورژانس به دليل بالارفتن سن جامعه و افزايش بيماري ها و بخشي نيز غيركارشناسي و تقاضاهاي القايي است.
وي تصريح كرد: شهروندان بايد توجه نمايند كه تماس و تقاضاي كمك مي تواند موجب خالي شدن منطقه اي از شهر از آمبولانس شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين مدت، فوتي هاي ناشي از حوادث رانندگي نسبت به مدت مشابه پارسال، 24 درصد افزايش يافته است.
اورژانس 115 استان قم داراي 20 پايگاه جاده اي، 19 پايگاه شهري، يك پايگاه هوايي، 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، يك دستگاه اتوبوس آمبولانس و يك فروند بالگرد است.
در اين همايش كه در سالن آمفي تئاتر بيمارستان شهيد بهشتي ترتيب يافت، از تعدادي از خبرنگاران و عكاسان عرصه سلامت تقدير شد؛ همچنين اصحاب رسانه از بيمارستان خيرساز 220 تختخوابي اميرالمومنين(ع) كه در هفت طبقه در محوطه مجتمع بيمارستاني شهيد بهشتي در حال ساخت است، بازديد كردند.
/2085/ 1175