۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83006769
T T
۰ نفر

واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي سرعت مي گيرد

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83006769
واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي سرعت مي گيرد

سمنان- ايرنا- مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: با سرعت گيري واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي، در سال 97 پنج اثر تاريخي قابل بهره برداري واگذار مي شود.

محمد جهانشاهي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود : كاروانسراي ايوانكي و خانه هاي قديمي تدين، رحيمي و ابراهيمي از جمله آثار تاريخي استان است كه امسال به منظور بهره برداري به بخش خصوصي در راستاي اقتصاد مقاومتي واگذار مي شود.
وي بيان كرد : در سال 96، سه كاروانسراي شاه عباسي دامغان، مياندشت و شاه عباسي ده نمك از آثار تاريخي كه در اختيار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بود كه با هدف بهره برداري بخش خصوصي براي رونق اقتصادي استان سمنان واگذار شده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با اشاره به واگذاري اردوگاه هاي گردشگري به بخش خصوصي، تصريح كرد : در سال هاي گذشته 12 اردوگاه گردشگري در استان ايجاد شد كه از اين تعداد، پنج اردوگاه گردشگري به بخش خصوصي و چهار واحد در سال 95 به شهرداري ها جهت تكميل و بهره برداري واگذار شد.
جهانشاهي خاطرنشان كرد : بقيه اردوگاه ها به دليل واقع شدن در منطقه نمونه گردشگري با توجه به دستورالعمل هاي ابلاغي، در دست پيگيري براي واگذاري به بخش خصوصي است.
وي، به واگذاري مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي بر اساس ضوابط ماده 27 اشاره و اضافه كرد : براساس مصوبه هيات وزيران در سال 86، احداث يكهزار مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي در كشور در دستور كار قرار گرفت كه 30 مجتمع در استان سمنان جانمايي شده كه از اين تعداد 16 مجتمع در طول محورهاي مواصلاتي استان قرار دارد تا به كاهش سوانح رانندگي كمك شود.
وي با بيان اين كه منطقه بنه كوه گرمسار و جنگل ابر شاهرود، 2 منطقه نمونه گردشگري در سال 95 به بخش خصوصي واگذار شد، افزود : در سال 96، منطقه هاي نمونه گردشگري سد شهيد شاهچراغي و آبگرم به سرمايه گذاران بخش خصوصي واگذار شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان ادامه داد : طرح جامع منطقه نمونه گردشگري آبگرم به تصويب كارگروه گردشگري استان رسيده و سرمايه گذار در مرحله اخذ اراضي و تصويب طرح در كار گروه امور زيربنايي است.
به گزارش ايرنا، در سمنان تاكنون 40 روستاي هدف گردشگري شناسايي شده و 34 اقامتگاه بوم گردي، هفت خانه مسافر، يك متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگري در منطقه روستايي استان احداث شده است.
649 اثر تاريخي استان سمنان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاريخانه دامغان، مجموعه تاريخي بسطام، آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و كاروانسراي ده‌نمك از جمله آثار تاريخي ثبت شده در فهرست ملي است.
9891/6103